- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Polestar 2 Long Range

Single Motor MY24

Bedre køredynamik med baghjulstræk


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En bil på over 2 tons bliver aldrig rigtig dynamisk at køre. Og en elmotor leverer kræfterne til kørebanen anderledes end konventionelle forbrændingsmotorer – det harmonerer heller ikke helt med det traditionelle begreb ”køredynamik”. Men det er nu ingen dårlig idé, at flytte elmotoren på Polestar 2 ned på baghjulene, efter at den de første par år holdt til oppe foran.

 

Om det så er noget, man specifikt har gjort med sigte på Polestar 2, skal lade være usagt, for man har gjort det samme med Volvo EC40 og EX40, som den deler platform med. Men hvor Polestar 2 i forvejen var den mest sporty af de tre, er det også den, der får størst gavn af ændringen.

 

Lidt en udfordring…

Undertegnede er ikke altid den helt store tilhænger af baghjulstræk på elbiler. Det store drejningsmoment i forening med en ofte (for) stor effekt kan let skabe en ubalance og stille større krav til føreren. Det er let, at slå ud med bagenden på en baghjulstrukken bil, hvis den blot har en vis portion kræfter (sat i forhold til dens vægt). Og trods ESC er baghjulsudskridninger ikke det letteste at håndtere. I tunge biler med lavprofildæk kommer udskridningerne som regel mere pludselig, og da vil en ikke al for rutineret bilist let kunne komme i uføre.

 

Men i Polestar 2 tilfældet er det faktisk løst godt i den prøvekørte ”single motor” version med det store batteri og dermed også lange rækkevidde. Den har nu træk på baghjulene, og kræfterne leveres af en 299 hestes permanent magnet synkron elmotor, der også præsterer op til 490 Nm. Det er mange kræfter, men det er set ”værre”.

 

Helt underholdende

Udfordringen er at få computeren, der styrer drivlinen, til at samarbejde rigtigt med diverse følere af ikke mindst det aktuelle vejgreb. Ikke bare når speederen bruges på en forudsigelig måde, men også i den uforudsigelige, uventede situation eller når den skal benyttes til at finjustere kræfterne, i særdeleshed, når speederen slippes.

 

Uden at have kunnet prøve bilen helt til bunds under tilstrækkeligt skiftende kørsels- og vejrforhold, er vurderingen, at det klarer den faktisk forbavsende godt. Hvorved den Polestar 2 går hen og bliver helt underholdende at køre.

 

God under skiftende forhold

Kræfterne gør 0-100 km/t på 6,2 sekunder muligt og det er fuldt tilstrækkeligt, med mindre man vil lege racerkører på offentlig vej. Vigtigere er svingegenskaberne, som er helt gode, set i lyset af at 2084 kg plus fører altid hellere vil fortsætte ligeud, inden man begynder at tvinge den store masse til at dreje. Men et forholdsvis lavt tyngdepunkt, en lav højde på 1,48 meter og en moderat frihøjde på 15,1 cm, parret med en flot afstemt affjedring, gør sit til at styrevilligheden er god og affjedringen kan parere veje, der ikke nødvendigvis er fuldstændig plane.



Polestar 2 kører med andre ord godt, og den seneste version er langt mere spændende end da motoren sad oppe fortil. Om man så synes, at det er det fedeste her i verden ikke at kunne trække et solgardin for det store panorama glastag, bør man forholde sig til. Men det er naturligvis gjort for at holde højde, vægt og tyngdepunkt nede.

 

Pæn energistyring

Årgang 2024, som den prøvekørte bil tilhører, er den seneste version, som over en kam har fået et facelift. Men det var den nye drivline, der var den største tilretning, så lad os lige færdiggøre dette: Officielt bruger man 14,8-15,8 kWh på 100 km. Vi opnåede i praksis 18-19 kWh ved konstant 100 km/t, og omkring 17 kWh/100 km ved blandet kørsel og temperaturer omkring 20 grader.

 

Batteriet på 400 Volt har en kapacitet på 82 kWh (78 kWh netto) og det officielle tal for rækkevidde er 610-655 km, hvilket så ikke helt stemmer med batterikapaciteten. Vi opnåede i praksis 470 km, men tømte ikke batteriet helt, så det er en beregnet rækkevidde på basis af bilens rest-rækkevidde og den tilbagelagte strækning siden fuld opladning. Hvad det angår, kan man oplade med 11 kW AC og 205 kW DC.



Visuelt er fronten nu lukket, men ellers er der ikke de helt store forskelle at se på årgang 2024 og den bil, vi kørte i foråret 2022. Udstyrsmæssigt noterede vi os især 2-zone klimaanlæg baseret på et varmepumpe anlæg, en pæn 11,2” skærm samt brugen af Google Maps/Earth. Man kan også hente 12 Volt ud af bilens el-anlæg – det skal så blot ske fra bagagerummet, og egner sig vel ret beset mest til at holde gang i en køletaske på turen.



Skillevæg i bagagerummet giver orden i tingene, når kapaciteten ikke er brugt op.


Frunk'en på 41 liter kan jo bl.a. benyttes til et medbragt ladekabel.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Polestar prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: Polestar 2 MY24 RWD Den nye faceliftede Polestar 2 Long Range Single Motor har fået elmotor på baghjulene i stedet for på forhjulene. Bliver den en bedre bil af det? Svaret får du i videoen. Fuld HD.



Model:

Polestar 2 Long Range Single motor RWD

Listepris

Kr. 415.100

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor. 299 hk. 490 Nm. 82 kWh batteri (netto 78 kWh). Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

6,2 sek./ 205 km/t/ 148 Wh/km/ 655 km.

Længde/Højde:

4,61 meter/ 1,48 meter

Frihøjde: 15,1 cm

Bagagerum:

407+41-1095 liter

Værd at bemærke:

20" Alufælge. 245/40-20 dæk. El-førersæde med varme. Ratvarme. Glas soltag. Varmepumpe. 2-zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Google Maps Navigation. El-bagklap. 11,2" skærm.



Kamerabilledet på bilens 11,2" skærm står klart og tydeligt og gør det let at sikre sig, at bilen er parkeret rigtigt i p-båsen.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt