En bil på over 2 tons bliver
aldrig rigtig dynamisk at køre. Og en elmotor
leverer kræfterne til kørebanen anderledes end
konventionelle forbrændingsmotorer – det harmonerer
heller ikke helt med det traditionelle begreb
”køredynamik”. Men det er nu ingen dårlig idé, at
flytte elmotoren på Polestar 2 ned på baghjulene,
efter at den de første par år holdt til oppe foran.
Om det så er noget, man
specifikt har gjort med sigte på Polestar 2, skal
lade være usagt, for man har gjort det samme med
Volvo EC40 og EX40, som den deler platform med. Men
hvor Polestar 2 i forvejen var den mest sporty af de
tre, er det også den, der får størst gavn af
ændringen.
Lidt en udfordring…
Undertegnede er ikke altid
den helt store tilhænger af baghjulstræk på elbiler.
Det store drejningsmoment i forening med en ofte
(for) stor effekt kan let skabe en ubalance og
stille større krav til føreren. Det er let, at slå
ud med bagenden på en baghjulstrukken bil, hvis den
blot har en vis portion kræfter (sat i forhold til
dens vægt). Og trods ESC er baghjulsudskridninger
ikke det letteste at håndtere. I tunge biler med
lavprofildæk kommer udskridningerne som regel mere
pludselig, og da vil en ikke al for rutineret bilist
let kunne komme i uføre.
Men i Polestar 2 tilfældet er
det faktisk løst godt i den prøvekørte ”single
motor” version med det store batteri og dermed også
lange rækkevidde. Den har nu træk på baghjulene, og
kræfterne leveres af en 299 hestes permanent magnet
synkron elmotor, der også præsterer op til 490 Nm.
Det er mange kræfter, men det er set ”værre”.
Helt underholdende
Udfordringen er at få
computeren, der styrer drivlinen, til at samarbejde
rigtigt med diverse følere af ikke mindst det
aktuelle vejgreb. Ikke bare når speederen bruges på
en forudsigelig måde, men også i den uforudsigelige,
uventede situation eller når den skal benyttes til
at finjustere kræfterne, i særdeleshed, når
speederen slippes.
Uden at have kunnet prøve
bilen helt til bunds under tilstrækkeligt skiftende
kørsels- og vejrforhold, er vurderingen, at det
klarer den faktisk forbavsende godt. Hvorved den
Polestar 2 går hen og bliver helt underholdende at
køre.
God under skiftende
forhold
Kræfterne gør 0-100 km/t på
6,2 sekunder muligt og det er fuldt tilstrækkeligt,
med mindre man vil lege racerkører på offentlig vej.
Vigtigere er svingegenskaberne, som er helt gode,
set i lyset af at 2084 kg plus fører altid hellere
vil fortsætte ligeud, inden man begynder at tvinge
den store masse til at dreje. Men et forholdsvis
lavt tyngdepunkt, en lav højde på 1,48 meter og en
moderat frihøjde på 15,1 cm, parret med en flot
afstemt affjedring, gør sit til at styrevilligheden
er god og affjedringen kan parere veje, der ikke
nødvendigvis er fuldstændig plane.
Polestar 2 kører med andre
ord godt, og den seneste version er langt mere
spændende end da motoren sad oppe fortil. Om man så
synes, at det er det fedeste her i verden ikke at
kunne trække et solgardin for det store panorama
glastag, bør man forholde sig til. Men det er
naturligvis gjort for at holde højde, vægt og
tyngdepunkt nede.
Pæn energistyring
Årgang 2024, som den
prøvekørte bil tilhører, er den seneste version, som
over en kam har fået et facelift. Men det var den
nye drivline, der var den største tilretning, så lad
os lige færdiggøre dette: Officielt bruger man
14,8-15,8 kWh på 100 km. Vi opnåede i praksis 18-19
kWh ved konstant 100 km/t, og omkring 17 kWh/100 km
ved blandet kørsel og temperaturer omkring 20
grader.
Batteriet på 400 Volt har en
kapacitet på 82 kWh (78 kWh netto) og det officielle
tal for rækkevidde er 610-655 km, hvilket så ikke
helt stemmer med batterikapaciteten. Vi opnåede i
praksis 470 km, men tømte ikke batteriet helt, så
det er en beregnet rækkevidde på basis af bilens
rest-rækkevidde og den tilbagelagte strækning siden
fuld opladning. Hvad det angår, kan man oplade med
11 kW AC og 205 kW DC.
Visuelt er fronten nu lukket, men ellers er der ikke de
helt store forskelle at se på årgang 2024 og den
bil, vi kørte i foråret 2022. Udstyrsmæssigt
noterede vi os især 2-zone klimaanlæg baseret på et
varmepumpe anlæg, en pæn 11,2” skærm samt brugen af
Google Maps/Earth. Man kan også hente 12 Volt ud af
bilens el-anlæg – det skal så blot ske fra
bagagerummet, og egner sig vel ret beset mest til at
holde gang i en køletaske på turen.
Skillevæg i bagagerummet giver orden i tingene, når
kapaciteten ikke er brugt op.
Frunk'en på 41 liter kan jo bl.a. benyttes til et
medbragt ladekabel.
|