- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo EC40 Twin Motor

Ultra Black Edition AWD


Hurtig og smart – men på ét punkt skuffer den


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo EC40 er skabt på samme platform som Volvo EX40 og Polestar 2. Den er i Twin Motor udgaven både smart og hurtig, men på især ét punkt overrasker den, og det er egentlig lidt skuffende.

 

Meget er fælles, især med med EX40, men EC40 er den sporty udgave. Den har en coupé form, den er også fem cm lavere end EX40, selvom frihøjden stort set er den samme, og den findes da også med en enkelt elmotor, placeret mellem baghjulene. Med en ekstra motor, placeret oppe fortil, øges vægten på bilen, så hvor man på den ene side får større effekt, skal der også flyttes flere kilo. Det føles gennem kurverne, men måske mærkes det også på energi forbruget.

 

Måske

Der er et klar ”måske” tilknyttet ”analysen”, for Volvo er ikke særlig specifik i deres angivelse af data på bilerne. Men øjensynlig (og det føles også sådan) har man godt nok valgt at benytte en permanent magnet synkronmotor på baghjulene. Men oppe fortil (uden at vi har skilt bilen ad) er der tale om en induktionsmotor. Det er en kombination, flere af kollegerne benytter. Men spørgsmålet er, hvorfor der er forskel på de to motortyper.

 

Der kan argumenteres meget frem og tilbage, men det går igen, at en induktionsmotor i princippet ikke benytter energi, når den ikke skal levere kræfter, og så er den billigere. Det sidste har alle elbils-producenter vist brug for i denne tid, men det første burde medføre, at energiforbruget ved normal kørsel og cruise ikke afveg nævneværdigt fra udgaverne med én motor (bortset fra den energi, den større vægt kræver). Men det gør det. Voldsomt endda.

 

Meget større forbrug

Hvor vi med EX40 Single Motor i praksis kunne køre med et forbrug på 15-16 kWh/100 km, forbrugte EC40 ved nogenlunde det samme køremønster 21-22 kWh/100 km. Hvorimod WLTP-tallene varierer så lidt, at det stort set kan tilskrives vægtforskellen (16,7-17,2 kWh for EX40 og 17,3-17,6 kWh for EC40). Det overraskede mere end noget andet, for det havde også den konsekvens, at rækkevidden ikke er de 551 km, der stilles i udsigt af WLTP, men kun omkring 380 km.

 

Hvis induktionsmotoren ikke medvirker ved normal cruise, er der kun én nærliggende forklaring: Udendørstemperaturen var faldet fra omkring 20 grader Celcius til omkring 13 grader. Og dér nærmer vi os måske forklaringen, for andre sædvanligvis troværdige kilder fastslår en kraftig reduktion i rækkevidde i koldere vejr – men det var 13 grader, ikke nul…

 

Summa summarum: Man skal være ekstra opmærksom på, hvor meget rækkevidden betyder, hvis man vælger at anskaffe en EX40 eller en EC40, for har den stor betydning, kan man hurtigt blive slemt skuffet, når vinteren nærmer sig.

 

Uklar effektfordeling

Efter denne lange forbrugs-snak videre til, hvad EC40 Twin Motor Ultra ellers byder på – udover det smarte design. Men dér kommer vi også lidt til kort, for det har ikke været muligt, at identificere effekten på de to motorer. Men vi ”tror nok”, at det er en 252-hestes motor bagtil og en 180 hestes motor fortil. Systemeffekten er opgivet til 408 hestekræfter, og det rækker til at 100 km/t kan nås på 4,7 sekunder.

 

Det er hurtigt, og når man så skal gennem kurverne, er det ofte en fordel med firehjulstrækket. Ikke så meget det, at kunne accelerere hurtigt ud af en kurve, men mest for at få stabiliseret forenden og reduceret den overstyringstendens, der naturligt følger med mange kræfter på baghjulene af en bil. Men det er lettere uforudsigeligt, hvornår den forreste motor tager fat, og det synes også at være afhængig af de aktuelle kørselsforhold, vejgrebet osv. Så dér skal man passe på, hvis man vælger at køre friskt.

 

Og gør man så det med en EC40 AWD? Egentlig sjældent. Hastighedsgrænserne appellerer ikke dertil og det gør det danske vejnet heller ikke rigtigt. Så er det godt, at affjedringen er sådan afstemt, at bilen trods mervægten og temmelig lavprofilede dæk, der giver en direkte fornemmelse af kørebanen, er rimelig komfortabel. Men nogen racerbil bliver den altså ikke.


EC40 har bredere hjul bagtil en fortil:

Forhjul: 235/45-20.

Baghjul: 255/40-20.


Omfattende udstyr

Black Edition udstyret, der er en overbygning på Ultra udstyrsversionen, er ret omfattende, præcis som i EX40, hvor vi især bemærker 2-zone klimaanlæg med varmepumpe, 9” skærm, panorama glastag, luftrenser og elektrisk justerbare forsæder. Harmon Kardon lydanlægget med 13 højtalere er heller ikke af vejen. Kameraer på hver af bilens fire sider giver et udmærket 360 grader view.

 

En Volvo EC40 AWD er med sine 2,2 tons en ret tung bil, sat i forhold til en længde på 4,44 meter. Batteriet, som er på 82 kWh og lidt mindre, hvad angår netto-værdien, har selvfølgelig en vis andel deri, men vægten såvel som firehjulstrækket har også den fordel, at bilen må trække 1800 kg. Firehjulstrækket i sig selv står i øvrigt for 40.000 kroner ud af prisen på 460.000 kroner.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Volvo EC40 Twin Motor Ultra Black Edition AWD

Listepris:

Kr. 460.000

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron el-motor for: 252 hk, Induktionsmotor bag: 180 hk. System: 408 hk, 670 Nm. 82 kWh (netto: 79 kWh) litium-ion batteri. Opladning: AC: 11 kW. DC: 205 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): Elektrisk rækkevidde (WLTP):

4,7 sek./ 180 km/t./ 17,3-17,6 kWh/100 km. 551 km.

Længde/ Højde:

4,44/ 1,60 m

Frihøjde: 17,5 mm

Bagagerum/ frunk:

404-1196/ 31 liter

Værd at bemærke:

For: 235/45-20. Bag: 255/40-20 letmetalhjul. 2-zone klimaanlæg. Varmepumpe. Panoramasoltag. Nøglefri betjening. El-førersæde. 360 grader kamera. P-sensorer for og bag og hver side. Harman Kardon lydanlæg.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt