Volvo EC40 er skabt på samme
platform som Volvo EX40 og Polestar 2. Den er i Twin
Motor udgaven både smart og hurtig, men på især ét
punkt overrasker den, og det er egentlig lidt
skuffende.
Meget er fælles, især med
med EX40, men EC40 er den sporty udgave. Den har en
coupé form, den er også fem cm lavere end EX40,
selvom frihøjden stort set er den samme, og den
findes da også med en enkelt elmotor, placeret
mellem baghjulene. Med en ekstra motor, placeret
oppe fortil, øges vægten på bilen, så hvor man på
den ene side får større effekt, skal der også
flyttes flere kilo. Det føles gennem kurverne, men
måske mærkes det også på energi forbruget.
Måske
Der er et klar ”måske”
tilknyttet ”analysen”, for Volvo er ikke særlig
specifik i deres angivelse af data på bilerne. Men
øjensynlig (og det føles også sådan) har man godt
nok valgt at benytte en permanent magnet
synkronmotor på baghjulene. Men oppe fortil (uden at
vi har skilt bilen ad) er der tale om en
induktionsmotor. Det er en kombination, flere af
kollegerne benytter. Men spørgsmålet er, hvorfor der
er forskel på de to motortyper.
Der kan argumenteres meget
frem og tilbage, men det går igen, at en
induktionsmotor i princippet ikke benytter energi,
når den ikke skal levere kræfter, og så er den
billigere. Det sidste har alle elbils-producenter
vist brug for i denne tid, men det første burde
medføre, at energiforbruget ved normal kørsel og
cruise ikke afveg nævneværdigt fra udgaverne med én
motor (bortset fra den energi, den større vægt
kræver). Men det gør det. Voldsomt endda.
Meget større forbrug
Hvor vi med EX40 Single
Motor i praksis kunne køre med et forbrug på 15-16
kWh/100 km, forbrugte EC40 ved nogenlunde det samme
køremønster 21-22 kWh/100 km. Hvorimod WLTP-tallene
varierer så lidt, at det stort set kan tilskrives
vægtforskellen (16,7-17,2 kWh for EX40 og 17,3-17,6
kWh for EC40). Det overraskede mere end noget andet,
for det havde også den konsekvens, at rækkevidden
ikke er de 551 km, der stilles i udsigt af WLTP, men
kun omkring 380 km.
Hvis induktionsmotoren ikke
medvirker ved normal cruise, er der kun én
nærliggende forklaring: Udendørstemperaturen var
faldet fra omkring 20 grader Celcius til omkring 13
grader. Og dér nærmer vi os måske forklaringen, for
andre sædvanligvis troværdige kilder fastslår en
kraftig reduktion i rækkevidde i koldere vejr – men
det var 13 grader, ikke nul…
Summa summarum: Man skal
være ekstra opmærksom på, hvor meget rækkevidden
betyder, hvis man vælger at anskaffe en EX40 eller
en EC40, for har den stor betydning, kan man hurtigt
blive slemt skuffet, når vinteren nærmer sig.
Uklar effektfordeling
Efter denne lange
forbrugs-snak videre til, hvad EC40 Twin Motor Ultra
ellers byder på – udover det smarte design. Men dér
kommer vi også lidt til kort, for det har ikke været
muligt, at identificere effekten på de to motorer.
Men vi ”tror nok”, at det er en 252-hestes motor
bagtil og en 180 hestes motor fortil. Systemeffekten
er opgivet til 408 hestekræfter, og det rækker til
at 100 km/t kan nås på 4,7 sekunder.
Det er hurtigt, og når man
så skal gennem kurverne, er det ofte en fordel med
firehjulstrækket. Ikke så meget det, at kunne
accelerere hurtigt ud af en kurve, men mest for at
få stabiliseret forenden og reduceret den
overstyringstendens, der naturligt følger med mange
kræfter på baghjulene af en bil. Men det er lettere
uforudsigeligt, hvornår den forreste motor tager
fat, og det synes også at være afhængig af de
aktuelle kørselsforhold, vejgrebet osv. Så dér skal
man passe på, hvis man vælger at køre friskt.
Og gør man så det med en
EC40 AWD? Egentlig sjældent. Hastighedsgrænserne
appellerer ikke dertil og det gør det danske vejnet
heller ikke rigtigt. Så er det godt, at affjedringen
er sådan afstemt, at bilen trods mervægten og
temmelig lavprofilede dæk, der giver en direkte
fornemmelse af kørebanen, er rimelig komfortabel.
Men nogen racerbil bliver den altså ikke.
EC40 har bredere hjul bagtil
en fortil:
Forhjul: 235/45-20.
Baghjul: 255/40-20.
Omfattende udstyr
Black Edition udstyret, der
er en overbygning på Ultra udstyrsversionen, er ret
omfattende, præcis som i EX40, hvor vi især bemærker
2-zone klimaanlæg med varmepumpe, 9” skærm, panorama
glastag, luftrenser og elektrisk justerbare
forsæder. Harmon Kardon lydanlægget med 13 højtalere
er heller ikke af vejen. Kameraer på hver af bilens
fire sider giver et udmærket 360 grader view.
En Volvo EC40 AWD er med sine 2,2 tons en ret tung bil, sat
i forhold til en længde på 4,44 meter. Batteriet,
som er på 82 kWh og lidt mindre, hvad angår
netto-værdien, har selvfølgelig en vis andel deri,
men vægten såvel som firehjulstrækket har også den
fordel, at bilen må trække 1800 kg. Firehjulstrækket
i sig selv står i øvrigt for 40.000 kroner ud af
prisen på 460.000 kroner.
|