- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Premiere: Nissan Ariya NISMO

NISMO gør Nissan Ariya endnu mere sportslig


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hos Nissan hedder det ”NISMO”, når det handler om sportslige biler. Og som bekendt er Nissan helt på forkant med topplaceringer i Formel E VM, hvorfra man bl.a. henter megen viden om, hvordan man ikke alene gør elbiler hurtige, men også sikrer, at de elektriske drivliner fungerer optimalt i forhold til kræfter, kraftfordelingen og de tilhørende kurveegenskaber.

 

Det har Nissan allerede praktiseret, inden der blev sat et NISMO prædikat på den fuldt elektriske Nissan Ariya. Det har vi haft flere muligheder for at opleve, bl.a. på Jarama Grand Prix racerbanen nord for Madrid, og sidste år også på en del af den verdensberømte racerbane i Le Mans. Et helt unikt system sikrer eksempelvis stabiliteten i Nissan Ariya, så de velkendte langsgående krængninger ved opbremsning og acceleration elimineres. Læs mere om Nissan Ariya e-4ORCE hér >>>.

 

Ny kraftigere NISMO version

Senest har Nissan også bygget en ekstra kraftig udgave af Ariya, men indtil videre er prikken over i’et nu sat med en regulær NISMO version af Ariya. Der er tale om en helt unik udgave af Nissans ARIYA, døbt Ariya NISMO, med e-4ORCE og op til 435 hk. Målet er bl.a. gennem en endnu mere spændende og sikker køreoplevelse at flytter grænserne for ydelse og forventninger til elektrisk mobilitet.

 

Nissan Ariya NISMO har fået et diskret løft, når det gælder stødfangere og spoilere, som styrer vindflow’et på en ret imponerende måde. Inspireret af Formel E bilerne har NISMO teamet klaret at forbedre vejkontakten med 40 procent til 0,11 CL sammenlignet med en standard Ariya som har 0,18 CL. Ariya NISMO leveres desuden med Michelin Pilot Sport EV-dæk, som er designet til at øge stabiliteten sammen med 20” hjul med tynde eger som reducerer luftmodstand og vægt.

 

Overbevisende drejningsmoment

Den nye Ariya NISMO har ikke bare en effekt på op til de nævnte 435 hk (320 kW om man vil), men assisteres af et drejningsmoment på overbevisende 600 Nm fordelt på 300 Nm på hver af de to motorer. 0-100 km/t klares på 5 sekunder og accelerationen fra 80-120 km/t håndteres på bare 2,4 sekunder.

 

Ariya NISMO har også en bedre resistens over for sving- og sidekræfterne, faktisk er den kraftigere end i GT-R NISMO. Modificerede fjedrer, stabilisatorer og støddæmpere arbejder sammen med et balanceret chassis, og servostyringen er også justeret. Det indebærer, at styrekraften reduceres ved lave hastigheder og øges på motorvej ved høje hastigheder. I-Booster er navnet på systemet, som øger bremse-effektiviteten på Ariya NISMO.

 

e-4ORCE er standard på ARIYA NISMO.

Nissans 4x4 system, e-4ORCE, bidrager selvklart yderligere til sportsvognsfølelsen. NISMO-udgaven leverer 12 procent bedre stabilitet end den grundlæggende e-4ORCE teknologi.

22 kW ombord lader er standard, og så kan Ariya NISMO leveres i grå, sort, hvid og NISMO Stealth Gray. Man kan også vælge sort tag, og så har alle modeller en rød kant nederst, som giver et mere sportslig udseende på bilen.

 

Interiør og sæder er opgraderet og tilpasset den sportslige køre stil. Røde syninger på rattet og gennemgående NISMO-elementer flere steder, blandt andet på sæderyggen, giver en sportslig følelse også inde i bilen.

 

Hos Nissan i Danmark forventer man at kunne starte forsalget før jul, og man håber på, at kunne levere biler til kunder i begyndelsen af 2025.
Link til importøren

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>
Læs mere:
Nissan Ariya test på Jarama racerbanen >>>

Nissan Formel E team - Le Mans >>>



Nissans Formel E-kører, Oliver Rowland, som vandt Formel E finalen i London tilbage i juli måned, poserer naturligt ved den nye NISMO-udgave af Ariya, for Formel E erfaringerne og viden er blevet benyttet aktivt i udviklingen af den nye sublime bil.


De mange blomster genspejler Nissans generelle tilgang til bildesign og ses også på Formel E racerbilerne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt