Hos Nissan hedder det
”NISMO”, når det handler om sportslige biler. Og som
bekendt er Nissan helt på forkant med topplaceringer
i Formel E VM, hvorfra man bl.a. henter megen viden
om, hvordan man ikke alene gør elbiler hurtige, men
også sikrer, at de elektriske drivliner fungerer
optimalt i forhold til kræfter, kraftfordelingen og
de tilhørende kurveegenskaber.
Det har Nissan allerede
praktiseret, inden der blev sat et NISMO prædikat på
den fuldt elektriske Nissan Ariya. Det har vi haft
flere muligheder for at opleve, bl.a. på Jarama
Grand Prix racerbanen nord for Madrid, og sidste år
også på en del af den verdensberømte racerbane i Le
Mans. Et helt unikt system sikrer eksempelvis
stabiliteten i Nissan Ariya, så de velkendte
langsgående krængninger ved opbremsning og
acceleration elimineres. Læs mere om
Nissan Ariya e-4ORCE hér >>>.
Ny kraftigere NISMO
version
Senest har Nissan også bygget
en ekstra kraftig udgave af Ariya, men indtil videre
er prikken over i’et nu sat med en regulær NISMO
version af Ariya. Der er tale om en helt unik udgave
af Nissans ARIYA, døbt Ariya NISMO, med e-4ORCE og
op til 435 hk. Målet er bl.a. gennem en endnu mere
spændende og sikker køreoplevelse at flytter
grænserne for ydelse og forventninger til elektrisk
mobilitet.
Nissan Ariya NISMO har fået
et diskret løft, når det gælder stødfangere og
spoilere, som styrer vindflow’et på en ret
imponerende måde. Inspireret af Formel E bilerne har
NISMO teamet klaret at forbedre vejkontakten med 40
procent til 0,11 CL sammenlignet med en standard
Ariya som har 0,18 CL. Ariya NISMO leveres desuden
med Michelin Pilot Sport EV-dæk, som er designet til
at øge stabiliteten sammen med 20” hjul med tynde
eger som reducerer luftmodstand og vægt.
Overbevisende
drejningsmoment
Den nye Ariya NISMO har ikke
bare en effekt på op til de nævnte 435 hk (320 kW om
man vil), men assisteres af et drejningsmoment på
overbevisende 600 Nm fordelt på 300 Nm på hver af de
to motorer. 0-100 km/t klares på 5 sekunder og
accelerationen fra 80-120 km/t håndteres på bare 2,4
sekunder.
Ariya NISMO har også en bedre
resistens over for sving- og sidekræfterne, faktisk
er den kraftigere end i GT-R NISMO. Modificerede
fjedrer, stabilisatorer og støddæmpere arbejder
sammen med et balanceret chassis, og servostyringen
er også justeret. Det indebærer, at styrekraften
reduceres ved lave hastigheder og øges på motorvej
ved høje hastigheder. I-Booster er navnet på
systemet, som øger bremse-effektiviteten på Ariya
NISMO.
e-4ORCE er standard på
ARIYA NISMO.
Nissans 4x4 system, e-4ORCE,
bidrager selvklart yderligere til
sportsvognsfølelsen. NISMO-udgaven leverer 12
procent bedre stabilitet end den grundlæggende
e-4ORCE teknologi.
22 kW ombord lader er
standard, og så kan Ariya NISMO leveres i grå, sort,
hvid og NISMO Stealth Gray. Man kan også vælge sort
tag, og så har alle modeller en rød kant nederst,
som giver et mere sportslig udseende på bilen.
Interiør og sæder er
opgraderet og tilpasset den sportslige køre stil.
Røde syninger på rattet og gennemgående
NISMO-elementer flere steder, blandt andet på
sæderyggen, giver en sportslig følelse også inde i
bilen.
Hos Nissan i Danmark forventer man at kunne starte
forsalget før jul, og man håber på, at kunne levere
biler til kunder i begyndelsen af 2025.
Link til importøren |