Nissan er uden sammenligning den største spiller i
Formel E. Den omstændighed, at der er tale om en
global bilvirksomhed og den eneste producent af
mainstream biler, giver dem en særstatus. Og deres
indsats for at udbrede kendskabet til Formel E og
ikke mindst baggrunden for fabrikkens engagement,
overgår klart de øvrige teams.
Men det er også en omfattende proces, man har sat gang,
for Nissan har ikke deltaget i Formel E som
fabriksteam i mere end to år. Forud for deres
indtræden på fuldt fabriks niveau ligger en
omfattende forberedelse, der inkluderede
overtagelsen af alliancepartneren Renaults
engagement med e.dams teamet. Ulykkeligvis mistede
e.dams dets grundlægger, Jean-Paul Driot, efter et
stærkt belastende cancer-forløb, hvilket dels
begrænsede teamet i dets udvikling og dels gjorde
transformations processen vanskelig.
Fra Le Mans til Paris
Ikke desto mindre er den så småt ved at være
gennemført, og de sidste skridt er nu, at flytte
Nissan Formel E fabrikken fra det hidtidige
dams-domicil ved Le Mans racerbanen til nye
faciliteter i den sydlige del af Paris tæt ved Orly
lufthavnen.
“Det var et logisk valg at flytte også den fysiske del
af teamet,” fortæller Nissans motorsportsdirektør,
Tommaso Volpe, som vi mødte i forbindelse med det,
der formentlig er teamets sidste “optræden” i Le
Mans regi. Man præsenterede team og kører for den
kommende sæson, som starter i januar 2024,
forventningerne til fremtiden og hvad ambitionerne
er.
“Ved at have vores aktiviteter samlet i et europæisk
geografisk knudepunkt med direkte flyforbindelser
også til Nissans hjemland, bliver vi ganske enkelt
mere effektive i dagligdagen,” forklarer Volpe.
“Efter at have overtaget teamet igangsatte vi en
større forvandling, ændrede personale
sammensætninger, arbejdsmetoder og meget andet. Og
nu er tiden så kommet til at flytte domicil.”
Flytningen kommer også til at effektivisere det
samarbejde, teamet har med moderselskabet. Der
finder naturligt nok en stor udveksling af viden
sted på det tekniske niveau, men også hvad angår
arbejdsmetoder, beslutningsgange og arbejdskultur
lærer man af hinanden, hvilket både er gavnligt for
teamet som for Nissan i Japan. Det er i sagens natur
lettere at gennemføre, når det hele er samlet i
kernen af den franske infrastruktur, som også har en
helt central position i global sammenhæng.
Ny kører sammensætning
Udadtil, fordi omdrejningspunktet i Formel E
deltagelsen er det sportslige element, vil man også
i 2024 opleve en forskel i kørersammensætningen. Den
31-årige britiske racerkører, Oliver Rowland er
kommet tilbage til Nissan, efter en afstikker til
Mahindra (som han i øvrigt valgte at afslutte
allerede midt i 2023 sæsonen). Hos Nissan skal han
teame op med 24-årige Sacha Fenestraz, der havde en brillant
rookie sæson i det forløbne år.
Nissan forventer at være med i toppen i 2024 og
regelmæssigt kæmpe om podieplaceringer. Nissan
fortsætter også som leverandør af drivliner til
McLaren, som ligeledes har tilpasset deres kører
sammensætning. I 2024 fortsætter Jake Hughes og han
får ny team-kollega i form af den rutinerede Sam
Bird.
“Samarbejdet med McLaren har været meget givtigt for begge parter,”
fortæller Tommaso Volpe “og man må ikke glemme, at
McLaren godt nok som brand først opstod i 2022 i
Formel E sammenhæng, men at de startede ud i Formel
E sidste efterår som en videreførelse af Mercedes
deltagelse i årene forinden. Teamet var ganske
enkelt verdensmestre i 2022,” fastslår Tommaso Volpe.
Jake Hughes skal også i 2024 køre McLaren-Nissan.
Nissan Formel E drivlinen er yderst kompakt:
Billedet viser Inverteren (den sorte kasse til
venstre), bundet sammen med elmotoren (røret midt i
billedet) og transmissionen (i billedets højre
side). Den samlede opsætning er anslået 50-70 cm fra
venstre til højre. |