Topledelsen hos
Mercedes-Benz taler med store bogstaver i denne tid.
Det gør de, for hvis ikke EU reviderer kravene om
massiv såkaldt ”strafafgift”, såfremt
bilproducenterne allerede i 2025 når en markant
reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning på de
biler, der produceres, vil det kunne slå hjulene væk
under de allerfleste, der traditionelt har baseret
deres økonomi på en solid europæisk basis.
Vi skal ikke i disse linjer
gå i detaljer med problemstillingen, blot fastslå,
at bortset fra i Danmark, hvor købere af elbiler
fortsat undgår at bidrage til statsøkonomien, fordi
de fleste elbiler fortsat er fritaget for
registreringsafgift, er købet af elbiler de fleste
steder udenfor de danske grænser for mere end
drastisk nedadgående. Det presser især de europæiske
producenter/bilmærker, som er økonomisk afhængige af
en hjemmemarkedsfordel.
Dyre batterier
Udover strafafgiften er
elbilerne som udgangspunkt også forholdsmæssigt
dyre, fordi batterierne til elbilerne i al
væsentlighed helt eller delvist er baseret på
komponenter fra Fjernøsten, først og fremmest Kina.
Priserne herpå gør det kostbart, at bygge elbiler i
Europa, og det er kun, hvis staten vælger at
subventionere salget, og derigennem indirekte gør
det muligt at fastholde de høje priser, som
batteriproducenterne kræver af de europæiske
virksomheder, at man kan fastholde et rentabelt salg
på så højt et niveau, at strafafgiften undgås.
Mercedes og de øvrige
europæiske bilproducenter vil selvsagt gerne undgå
strafafgiften, fordi de i forvejen er
konkurrencemæssigt presset. Ikke, at de vil standse
produktionen af elbiler, men da resten af verden i
det store hele ikke er klar til elbiler endnu, kan
de ikke slippe af med bilerne i Europa og heller
ikke andre steder.
Gyngerne og karussellen
Er det godt eller dårligt?
Det skal ikke besvares i denne sammenhæng, hvor
fokus egentlig tager udgangspunkt i mødet med og
prøvekørslen af en ret unik bil, netop fra Mercedes.
Og den vil formentlig blive ramt hårdt, også
prismæssigt, hvis Mercedes vil forsøge ”at tjene ind
på gyngerne, hvad de har mistet på karussellen”. Og
det vil efter undertegnedes opfattelse være synd.
Mercedes GLA i den særlige
AMG-udgave, som da også er døbt Mercedes-AMG (ikke
Mercedes-Benz AMG) og har motorbetegnelsen 45S, og
desuden er udstyret med en enestående 8-trins
DCT-gearkasse, også udviklet af AMG samt
firehjulstræk (4MATIC) tilføjet et lille ”+”. Den
bil er så unik, fordi man har formået at finjustere
og booste traditionel forbrændingsmotor teknik, så
maskineriet ganske enkelt kan kaldes den kraftigste
4-cylindrede 2-liters række benzinmotor i
serieproduktion.
Sådan ser den ud, verdens
kraftigste 4-cylindrede 2-liters række benzinmotor i
serieproduktion.
Fordelene
Den retfærdiggøres af alle
fordelene ved forbrændingsmotorer og de biler, der
benytter dem, og også af udsigten til udbredelsen af
E-Fuel, som selvfølgelig først for alvor kommer op i
fart, når efterspørgslen er der. Måske – blot en
overvejelse – skulle man politisk flytte nogle af
subventions-midlerne og eventuel importtold over på
E-Fuel, som har den unikke egenskab, at den er
fuldstændig fossil-fri og CO2 neutral. Det ville
også give mening derhen, at så kunne alle de
eksisterende biler med forbrændingsmotor køre CO2
neutralt, hvilket også i årene fremover vil komme
såvel det europæiske som det globale marked til
gode.
Dertil kan Mercedes-AMG GLA
bidrage som et forbillede.
Benzin-økonomisk
Den vejer flere hundrede kg
mindre end en typisk firehjulstrukken performance
elbil i samme størrelse (egenvægt: 1807 kg). Den har
en sublim teknik, som endda – det var en af vores
erfaringer gennem prøvekørslen – er markant mere
energieffektiv end det officielle WLTP tal
indikerer. WLTP siger 10,5 km/l (og 216 g CO2/km).
Vi opnåede imidlertid ved almindelig kørsel på det
danske vejnet 12-13 km/l, hvilket i praksis giver en
væsentlig lavere CO2 udledning – som vil være
neutraliseret, hvis man kunne tanke E-Fuel, som man
i dag tanker benzin baseret på fossile brændstoffer.
Det unikke er ikke så meget
de mange kræfter, som muliggør 0-100 km/t på 4,3
sekunder og en topfart på 270 km/t, for det bruger
man ikke i dagligdagen, og overgås også af flere
elbiler. Men vejegenskaberne, svingegenskaberne,
stabiliteten både ved ligeud kørsel og gennem
kurverne samt forudsigeligheden, der langt henad
vejen er ”vejrbestandig”, vil elbiler have meget,
meget svært ved at komme i nærheden af. Og hvad
energiforbruget angår, varierer det ikke
nævneværdigt med årstiden.
Erfaringens fordele
Mercedes-AMG GLA 45S er
måske nok skabt som en slags landevejsracer, og med
fornuftsbrillerne pudset giver det jo ikke i sig
selv den store mening. Men kendskabet til teknikken,
ekspert-erfaringen og evnen til at skrue op og ned
for effekten og dermed ned og op for
energiforbruget, eksisterer alene, fordi
virksomheder som Mercedes og AMG-divisionen arbejder
med de problemstillinger til dagligt.
Endnu har vi ikke oplevet en
elbil, der hvad køreegenskaberne/vejegenskaberne og
forudsigelighed angår kan sidestilles med biler som
den prøvekørte. Elbiler vil måske være en naturlig
del af fremtidens mobilitet, det er der meget, der
tyder på, men det forklarer også, at man hos
Mercedes-Benz/AMG taler med store bogstaver i
forhold til de lovgivende myndigheder, for markedet
har ikke fulgt med.
Meget tyder på, at mange
mennesker gerne vil køre elektrisk, hvis de sparer
penge derved, hvilket også er forståeligt. Om en
AMG-GLA til i dag godt 1,1 million kroner kan ændre
på det billede, er tvivlsomt, men den kan måske
benyttes som en lille øjenåbner for, at fremtidens
mobilitet måske er mere nuanceret sammensat end den
lovgivning, der indføres ved årsskiftet, er udtryk
for.
|