- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest med perspektiv?: Mercedes-AMG GLA 45S 4Matic+


Kraftfuld og overbevisende: Med eller uden fremtid?


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topledelsen hos Mercedes-Benz taler med store bogstaver i denne tid. Det gør de, for hvis ikke EU reviderer kravene om massiv såkaldt ”strafafgift”, såfremt bilproducenterne allerede i 2025 når en markant reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning på de biler, der produceres, vil det kunne slå hjulene væk under de allerfleste, der traditionelt har baseret deres økonomi på en solid europæisk basis.

 

Vi skal ikke i disse linjer gå i detaljer med problemstillingen, blot fastslå, at bortset fra i Danmark, hvor købere af elbiler fortsat undgår at bidrage til statsøkonomien, fordi de fleste elbiler fortsat er fritaget for registreringsafgift, er købet af elbiler de fleste steder udenfor de danske grænser for mere end drastisk nedadgående. Det presser især de europæiske producenter/bilmærker, som er økonomisk afhængige af en hjemmemarkedsfordel.

 

Dyre batterier

Udover strafafgiften er elbilerne som udgangspunkt også forholdsmæssigt dyre, fordi batterierne til elbilerne i al væsentlighed helt eller delvist er baseret på komponenter fra Fjernøsten, først og fremmest Kina. Priserne herpå gør det kostbart, at bygge elbiler i Europa, og det er kun, hvis staten vælger at subventionere salget, og derigennem indirekte gør det muligt at fastholde de høje priser, som batteriproducenterne kræver af de europæiske virksomheder, at man kan fastholde et rentabelt salg på så højt et niveau, at strafafgiften undgås.

 

Mercedes og de øvrige europæiske bilproducenter vil selvsagt gerne undgå strafafgiften, fordi de i forvejen er konkurrencemæssigt presset. Ikke, at de vil standse produktionen af elbiler, men da resten af verden i det store hele ikke er klar til elbiler endnu, kan de ikke slippe af med bilerne i Europa og heller ikke andre steder.

 

Gyngerne og karussellen

Er det godt eller dårligt? Det skal ikke besvares i denne sammenhæng, hvor fokus egentlig tager udgangspunkt i mødet med og prøvekørslen af en ret unik bil, netop fra Mercedes. Og den vil formentlig blive ramt hårdt, også prismæssigt, hvis Mercedes vil forsøge ”at tjene ind på gyngerne, hvad de har mistet på karussellen”. Og det vil efter undertegnedes opfattelse være synd.

 

Mercedes GLA i den særlige AMG-udgave, som da også er døbt Mercedes-AMG (ikke Mercedes-Benz AMG) og har motorbetegnelsen 45S, og desuden er udstyret med en enestående 8-trins DCT-gearkasse, også udviklet af AMG samt firehjulstræk (4MATIC) tilføjet et lille ”+”. Den bil er så unik, fordi man har formået at finjustere og booste traditionel forbrændingsmotor teknik, så maskineriet ganske enkelt kan kaldes den kraftigste 4-cylindrede 2-liters række benzinmotor i serieproduktion.


Sådan ser den ud, verdens kraftigste 4-cylindrede 2-liters række benzinmotor i serieproduktion.


Fordelene

Den retfærdiggøres af alle fordelene ved forbrændingsmotorer og de biler, der benytter dem, og også af udsigten til udbredelsen af E-Fuel, som selvfølgelig først for alvor kommer op i fart, når efterspørgslen er der. Måske – blot en overvejelse – skulle man politisk flytte nogle af subventions-midlerne og eventuel importtold over på E-Fuel, som har den unikke egenskab, at den er fuldstændig fossil-fri og CO2 neutral. Det ville også give mening derhen, at så kunne alle de eksisterende biler med forbrændingsmotor køre CO2 neutralt, hvilket også i årene fremover vil komme såvel det europæiske som det globale marked til gode.

 

Dertil kan Mercedes-AMG GLA bidrage som et forbillede.

 

Benzin-økonomisk

Den vejer flere hundrede kg mindre end en typisk firehjulstrukken performance elbil i samme størrelse (egenvægt: 1807 kg). Den har en sublim teknik, som endda – det var en af vores erfaringer gennem prøvekørslen – er markant mere energieffektiv end det officielle WLTP tal indikerer. WLTP siger 10,5 km/l (og 216 g CO2/km). Vi opnåede imidlertid ved almindelig kørsel på det danske vejnet 12-13 km/l, hvilket i praksis giver en væsentlig lavere CO2 udledning – som vil være neutraliseret, hvis man kunne tanke E-Fuel, som man i dag tanker benzin baseret på fossile brændstoffer.



Det unikke er ikke så meget de mange kræfter, som muliggør 0-100 km/t på 4,3 sekunder og en topfart på 270 km/t, for det bruger man ikke i dagligdagen, og overgås også af flere elbiler. Men vejegenskaberne, svingegenskaberne, stabiliteten både ved ligeud kørsel og gennem kurverne samt forudsigeligheden, der langt henad vejen er ”vejrbestandig”, vil elbiler have meget, meget svært ved at komme i nærheden af. Og hvad energiforbruget angår, varierer det ikke nævneværdigt med årstiden.



Erfaringens fordele

Mercedes-AMG GLA 45S er måske nok skabt som en slags landevejsracer, og med fornuftsbrillerne pudset giver det jo ikke i sig selv den store mening. Men kendskabet til teknikken, ekspert-erfaringen og evnen til at skrue op og ned for effekten og dermed ned og op for energiforbruget, eksisterer alene, fordi virksomheder som Mercedes og AMG-divisionen arbejder med de problemstillinger til dagligt.

 

Endnu har vi ikke oplevet en elbil, der hvad køreegenskaberne/vejegenskaberne og forudsigelighed angår kan sidestilles med biler som den prøvekørte. Elbiler vil måske være en naturlig del af fremtidens mobilitet, det er der meget, der tyder på, men det forklarer også, at man hos Mercedes-Benz/AMG taler med store bogstaver i forhold til de lovgivende myndigheder, for markedet har ikke fulgt med.

 

Meget tyder på, at mange mennesker gerne vil køre elektrisk, hvis de sparer penge derved, hvilket også er forståeligt. Om en AMG-GLA til i dag godt 1,1 million kroner kan ændre på det billede, er tvivlsomt, men den kan måske benyttes som en lille øjenåbner for, at fremtidens mobilitet måske er mere nuanceret sammensat end den lovgivning, der indføres ved årsskiftet, er udtryk for.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>




Model:

Mercedes-AMG GLA 45S 4MATIC+

Listepris:

Kr. 1.161.367

Motor og transmission:

2 ltr. turbo benzinmotor, 421 hk, 500 Nm/5000 omdr./min. 8 G-DCT automatgear. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2  (WLTP):

4,3 sek./ 270 km/t/ 10,5 km/l/ 216 g/km.

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

435-1430 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED High Performance med aktivt fjernlys. 19” letmetal fælge (standard). Testbilen: 255/35-21 dæk (standard). 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Nøglefri betjening. El-bagklap. 10,25" skærm.















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt