| 
							 Topledelsen hos 
							Mercedes-Benz taler med store bogstaver i denne tid. 
							Det gør de, for hvis ikke EU reviderer kravene om 
							massiv såkaldt ”strafafgift”, såfremt 
							bilproducenterne allerede i 2025 når en markant 
							reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning på de 
							biler, der produceres, vil det kunne slå hjulene væk 
							under de allerfleste, der traditionelt har baseret 
							deres økonomi på en solid europæisk basis. 
							  
							Vi skal ikke i disse linjer 
							gå i detaljer med problemstillingen, blot fastslå, 
							at bortset fra i Danmark, hvor købere af elbiler 
							fortsat undgår at bidrage til statsøkonomien, fordi 
							de fleste elbiler fortsat er fritaget for 
							registreringsafgift, er købet af elbiler de fleste 
							steder udenfor de danske grænser for mere end 
							drastisk nedadgående. Det presser især de europæiske 
							producenter/bilmærker, som er økonomisk afhængige af 
							en hjemmemarkedsfordel. 
							  
							Dyre batterier 
							Udover strafafgiften er 
							elbilerne som udgangspunkt også forholdsmæssigt 
							dyre, fordi batterierne til elbilerne i al 
							væsentlighed helt eller delvist er baseret på 
							komponenter fra Fjernøsten, først og fremmest Kina. 
							Priserne herpå gør det kostbart, at bygge elbiler i 
							Europa, og det er kun, hvis staten vælger at 
							subventionere salget, og derigennem indirekte gør 
							det muligt at fastholde de høje priser, som 
							batteriproducenterne kræver af de europæiske 
							virksomheder, at man kan fastholde et rentabelt salg 
							på så højt et niveau, at strafafgiften undgås. 
							  
							Mercedes og de øvrige 
							europæiske bilproducenter vil selvsagt gerne undgå 
							strafafgiften, fordi de i forvejen er 
							konkurrencemæssigt presset. Ikke, at de vil standse 
							produktionen af elbiler, men da resten af verden i 
							det store hele ikke er klar til elbiler endnu, kan 
							de ikke slippe af med bilerne i Europa og heller 
							ikke andre steder. 
							  
							Gyngerne og karussellen 
							Er det godt eller dårligt? 
							Det skal ikke besvares i denne sammenhæng, hvor 
							fokus egentlig tager udgangspunkt i mødet med og 
							prøvekørslen af en ret unik bil, netop fra Mercedes. 
							Og den vil formentlig blive ramt hårdt, også 
							prismæssigt, hvis Mercedes vil forsøge ”at tjene ind 
							på gyngerne, hvad de har mistet på karussellen”. Og 
							det vil efter undertegnedes opfattelse være synd. 
							  
							Mercedes GLA i den særlige 
							AMG-udgave, som da også er døbt Mercedes-AMG (ikke 
							Mercedes-Benz AMG) og har motorbetegnelsen 45S, og 
							desuden er udstyret med en enestående 8-trins 
							DCT-gearkasse, også udviklet af AMG samt 
							firehjulstræk (4MATIC) tilføjet et lille ”+”. Den 
							bil er så unik, fordi man har formået at finjustere 
							og booste traditionel forbrændingsmotor teknik, så 
							maskineriet ganske enkelt kan kaldes den kraftigste 
							4-cylindrede 2-liters række benzinmotor i 
							serieproduktion. 
							 
							
							  
							
							Sådan ser den ud, verdens 
							kraftigste 4-cylindrede 2-liters række benzinmotor i 
							serieproduktion. 
							 
							Fordelene 
							Den retfærdiggøres af alle 
							fordelene ved forbrændingsmotorer og de biler, der 
							benytter dem, og også af udsigten til udbredelsen af 
							E-Fuel, som selvfølgelig først for alvor kommer op i 
							fart, når efterspørgslen er der. Måske – blot en 
							overvejelse – skulle man politisk flytte nogle af 
							subventions-midlerne og eventuel importtold over på 
							E-Fuel, som har den unikke egenskab, at den er 
							fuldstændig fossil-fri og CO2 neutral. Det ville 
							også give mening derhen, at så kunne alle de 
							eksisterende biler med forbrændingsmotor køre CO2 
							neutralt, hvilket også i årene fremover vil komme 
							såvel det europæiske som det globale marked til 
							gode. 
							  
							Dertil kan Mercedes-AMG GLA 
							bidrage som et forbillede. 
							  
							Benzin-økonomisk 
							Den vejer flere hundrede kg 
							mindre end en typisk firehjulstrukken performance 
							elbil i samme størrelse (egenvægt: 1807 kg). Den har 
							en sublim teknik, som endda – det var en af vores 
							erfaringer gennem prøvekørslen – er markant mere 
							energieffektiv end det officielle WLTP tal 
							indikerer. WLTP siger 10,5 km/l (og 216 g CO2/km). 
							Vi opnåede imidlertid ved almindelig kørsel på det 
							danske vejnet 12-13 km/l, hvilket i praksis giver en 
							væsentlig lavere CO2 udledning – som vil være 
							neutraliseret, hvis man kunne tanke E-Fuel, som man 
							i dag tanker benzin baseret på fossile brændstoffer. 
							 
							
							  
							 
							Det unikke er ikke så meget 
							de mange kræfter, som muliggør 0-100 km/t på 4,3 
							sekunder og en topfart på 270 km/t, for det bruger 
							man ikke i dagligdagen, og overgås også af flere 
							elbiler. Men vejegenskaberne, svingegenskaberne, 
							stabiliteten både ved ligeud kørsel og gennem 
							kurverne samt forudsigeligheden, der langt henad 
							vejen er ”vejrbestandig”, vil elbiler have meget, 
							meget svært ved at komme i nærheden af. Og hvad 
							energiforbruget angår, varierer det ikke 
							nævneværdigt med årstiden. 
							 
							
							  
							 
							Erfaringens fordele 
							Mercedes-AMG GLA 45S er 
							måske nok skabt som en slags landevejsracer, og med 
							fornuftsbrillerne pudset giver det jo ikke i sig 
							selv den store mening. Men kendskabet til teknikken, 
							ekspert-erfaringen og evnen til at skrue op og ned 
							for effekten og dermed ned og op for 
							energiforbruget, eksisterer alene, fordi 
							virksomheder som Mercedes og AMG-divisionen arbejder 
							med de problemstillinger til dagligt. 
							  
							Endnu har vi ikke oplevet en 
							elbil, der hvad køreegenskaberne/vejegenskaberne og 
							forudsigelighed angår kan sidestilles med biler som 
							den prøvekørte. Elbiler vil måske være en naturlig 
							del af fremtidens mobilitet, det er der meget, der 
							tyder på, men det forklarer også, at man hos 
							Mercedes-Benz/AMG taler med store bogstaver i 
							forhold til de lovgivende myndigheder, for markedet 
							har ikke fulgt med. 
							  
							Meget tyder på, at mange 
							mennesker gerne vil køre elektrisk, hvis de sparer 
							penge derved, hvilket også er forståeligt. Om en 
							AMG-GLA til i dag godt 1,1 million kroner kan ændre 
							på det billede, er tvivlsomt, men den kan måske 
							benyttes som en lille øjenåbner for, at fremtidens 
							mobilitet måske er mere nuanceret sammensat end den 
							lovgivning, der indføres ved årsskiftet, er udtryk 
							for. 
							 
							  |