- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Ford Puma ST-Line X

1,0 EcoBoost Hybrid 155 hk


Ford Puma er stadig sin egen


Af Søren Clauding – September 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den var iøjefaldende, sporty og havde knaldgode køregenskaber, da Ford Puma blev genoplivet for små fem år siden på samme platform som den populære Ford Fiesta. Det er den sådan set stadig, men den havde brug for et facelift. Det har den fået, og det har gjort meget godt. Men over tiden ændrer forventningerne sig, og da er et tilføjet X i modelbetegnelsen ikke nok kompensation.

 

Når det så er sagt, kan alt, hvad vi tidligere har beskrevet, især om bilens vejbeliggenhed og agile køreegenskaber, stadig holde vand. OK, en benzinøkonomi på 17,5 km/l, som rent faktisk er lidt ringere end da vi i 2020 herhjemme prøvekørte den første Puma med en i princippet identisk 155 hestes 1-liters Mild-hybrid motor og ST-Line udstyr, er ikke banebrydende. Især ikke da flere konkurrenter gør det bedre.



For kort på literen af en hybrid

Men indrømmet, op til 155 hestekræfter og tilsvarende gode fartpræstationer forklarer meget. Den kan nå 100 km/t på 8,7 sekunder mod tidligere 9, alt imens topfarten er reduceret fra 205 til 200 km/t. Blot var vi ikke i stand til, at ramme bedre end omkring 15 km/l i praksis, så det er ikke med sigte på en god benzinøkonomi, man skal kaste sig over en Puma i den prøvekørte udgave.

 

Prisen er heller ikke blevet lavere over tiden. Aktuelt er den billigste Puma med op til 125 hk og manuelt gear prissat til 290.000 kroner – hvilket faktisk er næsten det samme som en ST-Line kostede i 2020. Den prøvekørte model koster nu 230.000 kroner, og så har man yderligere udstyret bilen med Matrix LED forlygter og den såkaldte førerassistentpakke, som øger prisen med 20.000 kroner.

 

Mere for pengene

Men, og det må man så lade Ford, et facelift koster iblandt penge, og man får da også noget for dem. Deriblandt ny-designede forlygter, en ny stor 12” skærm, digital instrumentering og de nye assistentsystemer, som kræves i det seneste EU-regler.

 

Men også instrumentbordet og dets omgivelser er blevet redesignet. Det ser noget anderledes ud end hvad man har set andre steder. Om det er mere sjældent end kønt, er en smagssag, det skal vi ikke gøre os til dommer over – se billederne og døm selv. Især indbygningen af lydanlægget er noget for sig selv.


 


Godt udstyret

Ser man på udstyrslisten generelt, er den heller ikke dårlig. Alene i basis-udgaven er den nye 12” skærm standard ligesom klimaanlæg (dog kun 1-zone), sædevarme og ratvarme og ikke mindst forrudevarme, som fortsat er et sjældent syn i biler, men ret brugbart på den kolde tid af året. Også fartpilot med såkaldt intelligent fart tilpasning og flere køreindstillinger er standard i basisudgaven ”Titanium”.



Det er rart at have flere forskellige strøm-udgange.


Det sidste kan man have glæde af, især i ST-Line X versionen. Den har håndfri el-bagklap, nøglefri betjening, et B&O premium lydanlæg med 10 højtalere, nøglefri opladning af mobiltelefoner der kan, men ikke mindst 18” fælge med 215 mm brede 50 procent lavprofildæk - altsammen er nyt samt en sportsundervogn.



Lettere rå

Begge de to sidstnævnte indgreb er nemlig med til at gøre affjedringen noget spændstig. Det gør ikke så meget, hvis man har lyst til at køre sportsligt. Men da lever Fords 7-trins DCT-gear ikke helt op til bilens øvrige færdigheder. Det er ganske enkelt for brutalt. Så kan man skifte til Eco indstillingen og hér går det ganske godt. Men så er den direkte respons, som opleves i Normal og Sport indstillingerne, heller ikke længere til stede,

 

Med andre ord: Hvis man vil køre sportsligt, og i nærheden af det niveau, man kunne opleve i den tidligere Fiesta model, så må man også indstille sig på, at oplevelsen bliver lettere rå. Men Puma er ikke desto mindre det tætteste man kan komme til en Fiesta oplevelse, nu den absolut skulle tages af programmet.

 

Sidst, men ikke mindst, tilbyder Ford 2 års fabriks garanti, hvilket går på tværs af den ubegrænsede 5-års garanti, den nye Ford-importør i Danmark (Nic. Christiansen), tilbyder på de Hyundai biler, som importøren også sælger.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Ford Puma 1,0 EcoBoost Hybrid 155 hk ST-Line X

Listepris:

Kr. 329.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. El-motor (15 hk). System: 155 hk. 190 Nm/ 1900-5500 omdr./min. 240 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,7 sek./ 200 km/t/ 17,5 km/l / 128 g/km

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

456/1216 liter inkl. Megabox på 80 liter.

Værd at bemærke:

18" alufælge. Sportsundervogn. Nøglefri betjening. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. P-sensorer bag. 12” skærm. Håndfri el-bagklap. B&O audio-system med 10 højtalere.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt