Den var iøjefaldende, sporty
og havde knaldgode køregenskaber, da Ford Puma blev
genoplivet for små fem år siden på samme platform
som den populære Ford Fiesta. Det er den sådan set
stadig, men den havde brug for et facelift. Det har
den fået, og det har gjort meget godt. Men over
tiden ændrer forventningerne sig, og da er et
tilføjet X i modelbetegnelsen ikke nok kompensation.
Når det så er sagt, kan alt,
hvad vi tidligere har beskrevet, især om bilens
vejbeliggenhed og agile køreegenskaber, stadig holde
vand. OK, en benzinøkonomi på 17,5 km/l, som rent
faktisk er lidt ringere end da vi i 2020 herhjemme
prøvekørte den første Puma med en i princippet
identisk 155 hestes 1-liters Mild-hybrid motor og
ST-Line udstyr, er ikke banebrydende. Især ikke da
flere konkurrenter gør det bedre.
For kort på literen af en
hybrid
Men indrømmet, op til 155
hestekræfter og tilsvarende gode fartpræstationer
forklarer meget. Den kan nå 100 km/t på 8,7 sekunder
mod tidligere 9, alt imens topfarten er reduceret
fra 205 til 200 km/t. Blot var vi ikke i stand til,
at ramme bedre end omkring 15 km/l i praksis, så det
er ikke med sigte på en god benzinøkonomi, man skal
kaste sig over en Puma i den prøvekørte udgave.
Prisen er heller ikke blevet
lavere over tiden. Aktuelt er den billigste Puma med
op til 125 hk og manuelt gear prissat til 290.000
kroner – hvilket faktisk er næsten det samme som en
ST-Line kostede i 2020. Den prøvekørte model koster
nu 230.000 kroner, og så har man yderligere udstyret
bilen med Matrix LED forlygter og den såkaldte
førerassistentpakke, som øger prisen med 20.000
kroner.
Mere for pengene
Men, og det må man så lade
Ford, et facelift koster iblandt penge, og man får
da også noget for dem. Deriblandt ny-designede
forlygter, en ny stor 12” skærm, digital
instrumentering og de nye assistentsystemer, som
kræves i det seneste EU-regler.
Men også instrumentbordet og
dets omgivelser er blevet redesignet. Det ser noget
anderledes ud end hvad man har set andre steder. Om
det er mere sjældent end kønt, er en smagssag, det
skal vi ikke gøre os til dommer over – se billederne
og døm selv. Især indbygningen af lydanlægget er
noget for sig selv.
Godt udstyret
Ser man på udstyrslisten
generelt, er den heller ikke dårlig. Alene i
basis-udgaven er den nye 12” skærm standard ligesom
klimaanlæg (dog kun 1-zone), sædevarme og ratvarme
og ikke mindst forrudevarme, som fortsat er et
sjældent syn i biler, men ret brugbart på den kolde
tid af året. Også fartpilot med såkaldt intelligent
fart tilpasning og flere køreindstillinger er
standard i basisudgaven ”Titanium”.
Det er rart at have flere forskellige strøm-udgange.
Det sidste kan man have
glæde af, især i ST-Line X versionen. Den har
håndfri el-bagklap, nøglefri betjening, et B&O
premium lydanlæg med 10 højtalere, nøglefri
opladning af mobiltelefoner der kan, men ikke mindst
18” fælge med 215 mm brede 50 procent lavprofildæk -
altsammen er nyt samt en sportsundervogn.
Lettere rå
Begge de to sidstnævnte
indgreb er nemlig med til at gøre affjedringen noget
spændstig. Det gør ikke så meget, hvis man har lyst
til at køre sportsligt. Men da lever Fords 7-trins
DCT-gear ikke helt op til bilens øvrige færdigheder.
Det er ganske enkelt for brutalt. Så kan man skifte
til Eco indstillingen og hér går det ganske godt.
Men så er den direkte respons, som opleves i Normal
og Sport indstillingerne, heller ikke længere til
stede,
Med andre ord: Hvis man vil
køre sportsligt, og i nærheden af det niveau, man
kunne opleve i den tidligere Fiesta model, så må man
også indstille sig på, at oplevelsen bliver lettere
rå. Men Puma er ikke desto mindre det tætteste man
kan komme til en Fiesta oplevelse, nu den absolut
skulle tages af programmet.
Sidst, men ikke mindst, tilbyder Ford 2 års fabriks
garanti, hvilket går på tværs af den ubegrænsede
5-års garanti, den nye Ford-importør i Danmark (Nic.
Christiansen), tilbyder på de Hyundai biler, som
importøren også sælger.
|