Et tryk på en knap og
sidedøren åbner. Et tryk på
endnu en knap og
anhængertrækket kommer frem.
Betjeningsgreb i
”diamant-slebent”
krystalglas. Chaiselong
bagsæde. Panorama glassoltag
med ”Sky lounge” stjerne
effekt. Listen er næsten
uendelig, men sådan skal det
også være i en 7-serie BMW,
den seneste af slagsen i i7
udgaven med op til 544
elektriske hestekræfter. Og
ja, den er fuldt elektrisk…
Det vil være lidt for begrænsende at
hævde, at
Performance udgaven af den fuldt elektriske EV6 GT
er den bedste elbil
nogensinde, men vi tør vi
godt påstå, at EV6 GT
Performance ikke alene er den
kraftigste KIA elbil nogensinde, men
også den
bedste seriefremstillede bil, KIA nogensinde har
skabt.
Det var en designmæssig
omvæltning, Toyota gennemførte tilbage i 2017, da
den første C-HR blev lanceret. Nu er den nye og 2.
generation af succes-modellen på vej, og den bygger
oven på en god kombination af det design,
forgængeren blev kendt for, og de seneste modeller
fra verdens største bilmærke, ikke mindst den lille,
vakse Aygo X og den elektriske bZ4X.
Toyotas model pallette
indeholder i dag en bred vifte af avancerede
hybridbiler. Oprindeligt var det alene
Prius-modellen, der viste vejen som verdens første
masseproducerede hybridbil nogensinde, så man skulle
tro, at den nu havde gjort sin pligt, at opgaven var
løst og det så var tid til et pænt farvel. Men en
afskedsfest er bestemt ikke på trapperne.
For 26 år siden fandt der en
stille revolution sted i
bilbranchen. Ikke mange
ænsede den sådan for alvor.
Men det kom de til. I 2023
viser sammentællingen, at
der er solgt over 5
millioner Toyota Prius på
verdensplan siden
lanceringen i 1997. Og nok
så vigtigt: Der kører i dag
flere end 23 millioner
hybridbiler rundt på
jordkloden, og det har både
den og dens beboere godt af.
Nu er Toyota klar med femte
generation af den ikoniske
bølgebryder.
Vi har prøvet den helt nye 223-hestes
PHEV-version af den ikoniske Toyota Prius. Det er 5.
generation af bilen, der for 26 år siden satte
hybrid på verdenskortet - godt hjulpet af Toyotas
kongstanke. Fuld HD.
Verdenspremiere:
Lexus LBX
Lexus gearer op med
ny kompakt bil
Lexus har
vejret tendensen, biler behøver ikke være gigantiske
for at være luksuriøse, og har nu præsenteret en
kompakt crossover/SUV, som lanceres på
verdensmarkedet i 2024. Og hvilket sted er bedre til
verdenspremieren på den nye blot 4,19 meter lange
premium kompaktbil end i en af Europas mest
trafikalt belastede storbyer, nemlig den fashionable
Norditalienske “hovedstad”, Milano.
Jaguars Mitch Evans gjorde
som han plejede, eller i hvert fald havde gjort tre
gange inden han mødte op i Rom til årets 4. og 3.
sidste VM-løb i Formel E verdensmesterskabet. Han
kørte sin Jaguar racer til sejr. Men dagen efter var
det i bogstavelig forstand et frit fald, som
efterlod Andretti-Porsche teamets Jake Dennis i en
stærk VM-føring.
Det er lidt sjovt med
Toyotas seneste
modelbetegnelser. Man har en
model, og så laver man en
Cross version. Men
hvor visse kolleger blot
justerer lidt på frihøjden,
er Toyota Cross’erne,
bortset fra visse ligheder
hvad angår drivline og
interiørdetaljer, ret
forskellige fra deres
navne-ophav. Cross
versionerne er nemlig ikke
bare versioneringer, men på
mange måder helt andre
biler, hvor ligheden mest er
navnefællesskabet. Det
gælder Yaris Cross og også
den nye Corolla Cross.
Mon ikke mange elbiler købes
som familiens nummer 2 bil?
Det er et gæt, men det vil
give god mening i de
situationer, hvor én part
ikke har det helt store
daglige kørselsbehov og
familien også disponerer
over en mere konventionel
bil til de længere ture. Og
så giver det vel også god
mening, især i disse tider,
at slippe lidt billigt til
den. Sådan en bil er MG ZS
EV med Standard Range
batteri.
Det var næsten absurd. I tre
kvarter gjaldt det om, ikke at føre, at køre så
langsomt som muligt, uden at de andre fik fordel af
det. Ikke færre end 403 overhalinger på de små 51
minutter, som løbet varede, har nogen talt det til.
Om tallet holder, hvis man tæller efter, må stå hen
i et uvisse, men i USA, i NASCAR, er man vant til,
at stillingen ændres i en uendelighed, når der køres
på de berømte ovalbaner. Men dette var ikke NASCAR
på ovalbaner, det var Formel E, det første E-Prix
nogensinde i Portland.
Ferrari vinder med nød og næppe 100 årets Le
Mans
Det blev Ferrari, der vandt
24 timers Le Mans 2023 og
dermed nød hæderen ved en
førsteplads i 100 året for
Le Mans racets
grundlæggelse. Men det var
lige med nød og næppe, at
sejren kom i hus, for
vinderen af de sidste fem
års 24 timers løb og de
regerende verdensmestre,
Toyota, kæmpede til
målstregen.
Ferrari vinder Le Mans 2023
>>>