- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

 

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Vinder: Ferrari 499P, Antonio Giovinazzi, James Calado og Alessandro Pier Guidi

24-timers Le Mans 2023

Ferrari vinder med nød og næppe 100 årets Le Mans


Af Søren Clauding – 11. juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev Ferrari, der vandt 24 timers Le Mans 2023 og dermed nød hæderen ved en førsteplads i 100 året for Le Mans racets grundlæggelse. Men det var lige med nød og næppe, at sejren kom i hus, for vinderen af de sidste fem års 24 timers løb og de regerende verdensmestre, Toyota, kæmpede til målstregen.

 

Blev sejren vundet på grund af en fordel ved de ændrede regler om Balance of Performance som ramte Toyota hårdt? Eller var der andre grunde – formentlig, men de har ingen betydning hverken nu eller i historiske forstand, for nummer ét er nu engang nummer ét.

 

Ferrari har gjort det godt. Den tidligere Formel 1 og Formel E kører, Antonio Giovinazzi, formåede i samarbejde med James Calado og Alessandro Pier Guidi kørte et velovervejet løb, og selvom deres Ferrari 499P Hypercar kortvarigt nægtede at starte efter det sidste ”spash and dash” pitstop, 23 minutter inden mål, bevarede de hovedet koldt.

 

Det samme gjorde Ryo Kirakawa, da hans Toyota GR010 Hybrid nr. 8 overbremsede på baghjulene ved indgangen til den langsomme Arnage kurve en god times tid forinden. Han var lige ved at have indhentet den førende Ferrari nr. 51 og med et fingerknips var han næsten en omgang bagefter. Afstanden mellem de to biler var i mål reduceret til beskedne 1 minut og 21,795 sekunder.

 

Et af de sværeste løb

Årets 24-timers Le Mans levede helt op til sit ry som et af de sværeste løb, hvis ikke det sværeste løb overhovedet, at vinde. Alting skal klappe, og det kan kun klappe maksimalt for ét team. Men glem ikke: Der er godt nok kun én vinder i motorsport, men det betyder ikke at alle andre er tabere. De fuldstændigt uforudsigelige og konstant skiftende vejrforhold satte præg på forløbet i det første 10 timer. Derefter faldt tingene lidt til ro og så var racerløbet mere normalt.

 

Nr. 3 og 4 blev to af de tre Cadillacs, som debuterede i Le Mans og dermed bestod debut’en med bravur. De kørte stabilt løbet igennem og alene det, at have en bil på præmieskamlen foran hårde konkurrenter som ikke mindst Porsche, er en triumf, det amerikanske team kan være stolte over at bringe hjem. Den vindende bil tog Ferraris 12. sejr, bilen på 2. pladsen har vundet fem gange. Det er ikke bare noget, men lige gør op med.

 

Michael Christensens nedtur

Nr. 5 blev ikke Porsche nr. 5, som det ellers stod skrevet i kortene ved indgangen til den afsluttende time. Porschen med Michael Christensen blev bakket ind i garage en halv times tid inden de 24 timer var kørt og slutresultatet blev en 9. plads. Og det fik Nicklas Nielsen glæde af, for nu kunne hans Ferrari nr. 50 snuppe 5. pladsen og Nicklas blev dermed bedste dansker i årets Le Mans.

 

Det blev Glickenhaus racere på de to næste placeringer og siden fulgte den bedst placerede Peugeot 9X8 på 8. pladsen, og som sådan fik Mikkel Jensen i hvert fald fornøjelsen ved at have fuldført årets 24 timers løb. Men ellers gik det jo ikke meget anderledes end han selv havde forudset. 2023 blev ikke Peugeots år.

 

I LMP2 klassen gik sejren til Inter Europol Competion, en søsterbil til den Oreca racer, som Jan Magnussen og Anders Fjordbach tidlig morgen ved 4-tiden valgte at sætte i garage. Den kunne ikke mere efter også at være blevet påkørt flere gange undervejs.


2. plads: Toyota GR010 - Hybrid, Sebastien Buemi, Brenson Hartley, Ryo Kirakawa.


3. plads: Cadillac V-Series R, Earl Bamber, Alex Lynn, Richard Westbrook.


5. plads: Ferrari 499P, Nicklas Nielsen, Miguel Molina, Antonio Fuoco.


4. plads i LM GTE Am: Iron Dames, Porsche 911 RS-R 19, Michelle Gatting, Sara Bovy, Rahel Frey.


Som et kuriosum: Garage 56 NASCAR raceren er ikke en del af de officielle WEC klasser men en gæstevisit, hvor man afprøvede Goodyears nye dæk, der undervejs i løbet formidler forskellige køredata til teamet. Bilen er en Chevrolet Camaro ZL1, kørt af Jimmi Johnson, Mike Rockenfeller og den tidligere Formel 1 verdensmester, Jenson Button. Den sluttede på en samlet 39. plads ud af de ialt 40 biler, der fuldførte løbet. Forklaringen er enkel: En NASCAR bil er ikke skabt til Le Mans, men teknikken er unik.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt