Det blev Ferrari, der vandt
24 timers Le Mans 2023 og dermed nød hæderen ved en
førsteplads i 100 året for Le Mans racets
grundlæggelse. Men det var lige med nød og næppe, at
sejren kom i hus, for vinderen af de sidste fem års
24 timers løb og de regerende verdensmestre, Toyota,
kæmpede til målstregen.
Blev sejren vundet på grund
af en fordel ved de ændrede regler om Balance of
Performance som ramte Toyota hårdt? Eller var der
andre grunde – formentlig, men de har ingen
betydning hverken nu eller i historiske forstand,
for nummer ét er nu engang nummer ét.
Ferrari har gjort det godt.
Den tidligere Formel 1 og Formel E kører, Antonio
Giovinazzi, formåede i samarbejde med James Calado
og Alessandro Pier Guidi kørte et velovervejet løb,
og selvom deres Ferrari 499P Hypercar kortvarigt
nægtede at starte efter det sidste ”spash and dash”
pitstop, 23 minutter inden mål, bevarede de hovedet
koldt.
Det samme gjorde Ryo
Kirakawa, da hans Toyota GR010 Hybrid nr. 8
overbremsede på baghjulene ved indgangen til den
langsomme Arnage kurve en god times tid forinden.
Han var lige ved at have indhentet den førende
Ferrari nr. 51 og med et fingerknips var han næsten
en omgang bagefter. Afstanden mellem de to biler var
i mål reduceret til beskedne 1 minut og 21,795
sekunder.
Et af de sværeste løb
Årets 24-timers Le Mans
levede helt op til sit ry som et af de sværeste løb,
hvis ikke det sværeste løb overhovedet, at vinde.
Alting skal klappe, og det kan kun klappe maksimalt
for ét team. Men glem ikke: Der er godt nok kun én
vinder i motorsport, men det betyder ikke at alle
andre er tabere. De fuldstændigt uforudsigelige og
konstant skiftende vejrforhold satte præg på
forløbet i det første 10 timer. Derefter faldt
tingene lidt til ro og så var racerløbet mere
normalt.
Nr. 3 og 4 blev to af de tre
Cadillacs, som debuterede i Le Mans og dermed bestod
debut’en med bravur. De kørte stabilt løbet igennem
og alene det, at have en bil på præmieskamlen foran
hårde konkurrenter som ikke mindst Porsche, er en
triumf, det amerikanske team kan være stolte over at
bringe hjem. Den vindende bil tog Ferraris 12. sejr,
bilen på 2. pladsen har vundet fem gange. Det er
ikke bare noget, men lige gør op med.
Michael Christensens
nedtur
Nr. 5 blev ikke Porsche nr.
5, som det ellers stod skrevet i kortene ved
indgangen til den afsluttende time. Porschen med
Michael Christensen blev bakket ind i garage en halv
times tid inden de 24 timer var kørt og
slutresultatet blev en 9. plads. Og det fik Nicklas
Nielsen glæde af, for nu kunne hans Ferrari nr. 50
snuppe 5. pladsen og Nicklas blev dermed bedste
dansker i årets Le Mans.
Det blev Glickenhaus racere
på de to næste placeringer og siden fulgte den bedst
placerede Peugeot 9X8 på 8. pladsen, og som sådan
fik Mikkel Jensen i hvert fald fornøjelsen ved at
have fuldført årets 24 timers løb. Men ellers gik
det jo ikke meget anderledes end han selv havde
forudset. 2023 blev ikke Peugeots år.
I LMP2 klassen gik sejren
til Inter Europol Competion, en søsterbil til den
Oreca racer, som Jan Magnussen og Anders Fjordbach
tidlig morgen ved 4-tiden valgte at sætte i garage.
Den kunne ikke mere efter også at være blevet påkørt
flere gange undervejs.
|