- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere: Lexus LBX

Lexus gearer op med ny kompakt bil


af Søren Clauding - juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus har vejret tendensen, biler behøver ikke være gigantiske for at være luksuriøse, og har nu præsenteret en kompakt crossover/SUV, som lanceres på verdensmarkedet i 2024. Og hvilket sted er bedre til verdenspremieren på den nye blot 4,19 meter lange premium kompaktbil end i en af Europas mest trafikalt belastede storbyer, nemlig den fashionable Norditalienske “hovedstad”, Milano.

 

Den nye bil har trods sin størrelse alt det i sig, der gør en luksusbil, for Lexus definerer begrebet vidt ud over de fire hjul og det, der får dem til at hænge sammen. Det handler ikke mindst om kundeoplevelsen før, under og efter købet (eller hvordan man nu kommer ud at køre en bil fra Toyotas luksus-brand - leasing benyttes jo fx ofte i luksus-kategorien). For den emotionelle oplevelse, en Lexus byder på, er en vigtig del omkring valget af netop den bil frem for konkurrenternes tilbud.

 

Opdateret designudtryk

Visuelt definerer Lexus LBX, som den er døbt, især hvad fronten angår et opdateret design-udtryk, hvilket nok også er nødvendigt, for det er ikke så let, at komprimere en af de større modellers linjer og få det til at klæde en regulær kompaktbil. Alligevel er Lexus’ markante L-form fastholdt og som sådan med til også at signalere bilens identitet.

 

I teknisk forstand er Lexus LBX baseret på koncernens omfattende erfaring med selvopladende hybridbiler, og som udgangspunkt har man anvendt samme platform, GA-B, som benyttes til Toyota Yaris Cross. Men udover den emotionelle oplevelse af forskellen på de to modeller, har Lexus “udgaven” også gennemgået en lang række ændringer, som eksempelvis har medført, at dens performance er blevet 17 procent bedre.

 

Selvopladende hybrid

Drivlinen inkluderer en 3-cylindret 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor, hvor motorblokken kendes fra Yaris, i forening med en permanent magnet synkron elmotor, som yder op til 136 hestekræfter og et drejningsmoment på 185 Nm. Det gør den kompakte bil i stand til at nå 100 km/t på 9,2 sekunder.



Interessant er det, at man hos Lexus har fravalgt den gængse anvendelse en litium-ion batterier til 5. generations hybridmotoren og i stedet sikrer strøm-leverancen via et bipolar Nikkel Metal hydrid batteri, der har en højere effekt-tæthed. Det er det samme, man har gjort med den større og forventeligt (for prisniveauet for LBX kendes ikke endnu) dyrere RX model.

 

Det er i nøje overensstemmelse med Lexus’ tradition for at rykke grænser og at angribe tingene anderledes – også genspejlet i verdenspremieren i Milano. Det er ikke en tilfældighed, for udover designudtrykket er bilen også udviklet primært til det europæiske marked.

 

Gennembruds bil

LBX står for Lexus Breakthrough Crossover – altså Lexus gennembruds crossover. Deri ligger også, at LBX især skal appellere til det yngre publikum og til dem, der ikke før har overvejet at anskaffe en Lexus, og ambitionerne er store: I 2024 forventer man at sælge 25.000 LBX’ere. Det skal bl.a. ske gennem en uhørt grad af individualiseringsmuligheder.

 

Normalt vil en bilmodel blive tilbudt i en grundversion, og så bygges der ovenpå med stadig mere udstyr. Med Lexus LBX bredes viften ud, så man godt nok har en basisudgave, men oven på den tilbyder man fire forskellige ”atmosfære udgaver”. De fire er principielt ens udrustet, når det gælder det funktionelle udstyr, men oplevelsen gennem design og finish, styling og tekstur gør forskellen. Man vælger en følelse mere end en teknisk oplevelse. De fire udgaver kaldes hhv. Elegant, Relax, Emotion og Cool…

 

Når den rette atmosfære er valgt, vil man kunne tilkøbe ekstraudstyr, men nok så vigtigt er det også muligt, helt individuelt og efter eget ønske at kunne tilpasse detaljerne.

 

Bygget til bykørsel

Lexus har et klart sigte med LBX: Den hører til i byerne. Ikke, at den ikke kan klare de lange ture, men fordi den selvopladende hybrid drivline er mere økonomisk ved bykørsel end ved landevejskørsel, er det særligt hér man forventer, at den bliver valgt. Det stemmer helt med den yngre og måske endda mere velhavende målgruppe, der ofte holder til i storbyerne.

 

Endnu er udfordringen med opladning af elbiler og plug-in hybridbiler jo ikke blevet løst. Rækkevidde problematikken spiller også ind, og med den fremragende benzinøkonomi, der må forventes at lande et godt stykke inde på den gode side af 20 km/l, samt det forhold, at bilen vil kunne køre størstedelen af tiden på strøm, gør den ideel. Når CO2 neutral syntetisk benzin måtte være en option, giver en selvopladende hybrid endnu mere mening.

 

Let og lydløs

Egenvægten er kun 1280 kg, opnået ved en udbredt anvendelse af højstyrkestål og letvægtsmaterialer som fx aluminium til motorhjelmen og hjulkasser i glasfiber. Derved har man kunnet tillade sig at reducere støj og vibrationer ved bl.a., at benytte lyddæmpende isoleringsmaterialer og i øvrigt udstyre motoren med en balanceaksel, der reducerer vibrationerne. LBX vil også kunne leveres med firehjulstræk, opnået vha. en elmotor også på bagakslen.

 

Pladsforholdene i kabinen tilgodeser forsædepassagererne, men er de ikke for langbenede, kan man også finde plads på bagsædet. Det kan undre, at der ikke er midter-armlæn på bagsædet, som godt nok ville bortrøve en siddeplads, men ellers kan størstedelen af det udstyr, man måtte savne, når man har valgt udstyrsversion som nævnt tilkøbes.

 

Tidshorisonten for den nye Lexus LBX hedder introduktion i Danmark først i 2024, og siden vil leveringstiderne afhænge af version, tilkøb af ekstraudstyr eller individualisering.


Link til importøren

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>





Dørgreb af push-typen. Man trykker på knappen og skubber døren op.






Bagagerummet har en kapacitet på 332 liter.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt