Lexus har
vejret tendensen, biler behøver ikke være gigantiske
for at være luksuriøse, og har nu præsenteret en
kompakt crossover/SUV, som lanceres på
verdensmarkedet i 2024. Og hvilket sted er bedre til
verdenspremieren på den nye blot 4,19 meter lange
premium kompaktbil end i en af Europas mest
trafikalt belastede storbyer, nemlig den fashionable
Norditalienske “hovedstad”, Milano.
Den nye bil
har trods sin størrelse alt det i sig, der gør en
luksusbil, for Lexus definerer begrebet vidt ud over
de fire hjul og det, der får dem til at hænge
sammen. Det handler ikke mindst om kundeoplevelsen
før, under og efter købet (eller hvordan man nu
kommer ud at køre en bil fra Toyotas luksus-brand -
leasing benyttes jo fx ofte i luksus-kategorien).
For den emotionelle oplevelse, en Lexus byder på, er
en vigtig del omkring valget af netop den bil frem
for konkurrenternes tilbud.
Opdateret
designudtryk
Visuelt
definerer Lexus LBX, som den er døbt, især hvad
fronten angår et opdateret design-udtryk, hvilket
nok også er nødvendigt, for det er ikke så let, at
komprimere en af de større modellers linjer og få
det til at klæde en regulær kompaktbil. Alligevel er
Lexus’ markante L-form fastholdt og som sådan med
til også at signalere bilens identitet.
I teknisk
forstand er Lexus LBX baseret på koncernens
omfattende erfaring med selvopladende hybridbiler,
og som udgangspunkt har man anvendt samme platform,
GA-B, som benyttes til Toyota Yaris Cross. Men
udover den emotionelle oplevelse af forskellen på de
to modeller, har Lexus “udgaven” også gennemgået en
lang række ændringer, som eksempelvis har medført,
at dens performance er blevet 17 procent bedre.
Selvopladende hybrid
Drivlinen inkluderer en
3-cylindret 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor,
hvor motorblokken kendes fra Yaris, i forening med
en permanent magnet synkron elmotor, som yder op til
136 hestekræfter og et drejningsmoment på 185 Nm.
Det gør den kompakte bil i stand til at nå 100 km/t
på 9,2 sekunder.
Interessant er det, at man
hos Lexus har fravalgt den gængse anvendelse en
litium-ion batterier til 5. generations
hybridmotoren og i stedet sikrer strøm-leverancen
via et bipolar Nikkel Metal hydrid batteri, der har
en højere effekt-tæthed. Det er det samme, man har
gjort med den større og forventeligt (for
prisniveauet for LBX kendes ikke endnu) dyrere RX
model.
Det er i nøje
overensstemmelse med Lexus’ tradition for at rykke
grænser og at angribe tingene anderledes – også
genspejlet i verdenspremieren i Milano. Det er ikke
en tilfældighed, for udover designudtrykket er bilen
også udviklet primært til det europæiske marked.
Gennembruds bil
LBX står for Lexus
Breakthrough Crossover – altså Lexus gennembruds
crossover. Deri ligger også, at LBX især skal
appellere til det yngre publikum og til dem, der
ikke før har overvejet at anskaffe en Lexus, og
ambitionerne er store: I 2024 forventer man at sælge
25.000 LBX’ere. Det skal bl.a. ske gennem en uhørt
grad af individualiseringsmuligheder.
Normalt vil en bilmodel blive
tilbudt i en grundversion, og så bygges der ovenpå
med stadig mere udstyr. Med Lexus LBX bredes viften
ud, så man godt nok har en basisudgave, men oven på
den tilbyder man fire forskellige ”atmosfære
udgaver”. De fire er principielt ens udrustet, når
det gælder det funktionelle udstyr, men oplevelsen
gennem design og finish, styling og tekstur gør
forskellen. Man vælger en følelse mere end en
teknisk oplevelse. De fire udgaver kaldes hhv.
Elegant, Relax, Emotion og Cool…
Når den rette atmosfære er
valgt, vil man kunne tilkøbe ekstraudstyr, men nok
så vigtigt er det også muligt, helt individuelt og
efter eget ønske at kunne tilpasse detaljerne.
Bygget til bykørsel
Lexus har et klart sigte med
LBX: Den hører til i byerne. Ikke, at den ikke kan
klare de lange ture, men fordi den selvopladende
hybrid drivline er mere økonomisk ved bykørsel end
ved landevejskørsel, er det særligt hér man
forventer, at den bliver valgt. Det stemmer helt med
den yngre og måske endda mere velhavende målgruppe,
der ofte holder til i storbyerne.
Endnu er udfordringen med
opladning af elbiler og plug-in hybridbiler jo ikke
blevet løst. Rækkevidde problematikken spiller også
ind, og med den fremragende benzinøkonomi, der må
forventes at lande et godt stykke inde på den gode
side af 20 km/l, samt det forhold, at bilen vil
kunne køre størstedelen af tiden på strøm, gør den
ideel. Når CO2 neutral syntetisk benzin måtte være
en option, giver en selvopladende hybrid endnu mere
mening.
Let og lydløs
Egenvægten er kun 1280 kg,
opnået ved en udbredt anvendelse af højstyrkestål og
letvægtsmaterialer som fx aluminium til motorhjelmen
og hjulkasser i glasfiber. Derved har man kunnet
tillade sig at reducere støj og vibrationer ved
bl.a., at benytte lyddæmpende isoleringsmaterialer
og i øvrigt udstyre motoren med en balanceaksel, der
reducerer vibrationerne. LBX vil også kunne leveres
med firehjulstræk, opnået vha. en elmotor også på
bagakslen.
Pladsforholdene i kabinen
tilgodeser forsædepassagererne, men er de ikke for
langbenede, kan man også finde plads på bagsædet.
Det kan undre, at der ikke er midter-armlæn på
bagsædet, som godt nok ville bortrøve en siddeplads,
men ellers kan størstedelen af det udstyr, man måtte
savne, når man har valgt udstyrsversion som nævnt
tilkøbes.
Tidshorisonten for den nye
Lexus LBX hedder introduktion i Danmark først i
2024, og siden vil leveringstiderne afhænge af
version, tilkøb af ekstraudstyr eller
individualisering.
Link til importøren |