Toyotas model pallette
indeholder i dag en bred vifte af avancerede
hybridbiler. Oprindeligt var det alene
Prius-modellen, der viste vejen som verdens første
masseproducerede hybridbil nogensinde, så man skulle
tro, at den nu havde gjort sin pligt, at opgaven var
løst og det så var tid til et pænt farvel. Men en
afskedsfest er bestemt ikke på trapperne.
Den helt nye 5. generation
Prius, som lanceres i Danmark i sensommeren, lever
helt og aldeles op til sin fornemme arv. Den
inkluderer den allernyeste ligeledes 5. generation
hybrid drivline fra Toyota, og så har Toyota valgt i
Europa alene at markedsføre bilen som plug-in
hybrid. Det kan man gøre, fordi man i teknisk
forstand kombinerer en effektiv selvopladende hybrid
med muligheden for, at lade den også fra elstikket
og dermed har taget det bedste fra to hybrid
verdener.
Men oven i det har man givet
teknikken en indpakning, der i den grad bør slå
benene væk under snart sagt enhver bilkunde. Et
elegant, sporty og dynamisk design med fremragende
kørefærdigheder og masser af harmonisk power. Det er
svært at overgå.
Ikke billig men meget bil
for pengene
Alting har dog sin pris.
Konkret i form af en listepris i Danmark på mindst
430.000 kroner, og man kan komme til at betale
100.000 kroner mere for det samme køretøj, da med
meget mere udstyr. Men udseendet kræver også sit, i
form af anvendelighed.
Den nye Prius er nemlig blot
1,42 meter høj, den er 4,60 meter lang og 1,78 meter
bred. Den er skabt som en sedan med god kabineplads,
plads nok under motorhjelmen til det potente
maskineri, et litium-ion batteri såvel som en 40
liter benzintank placeret under bagsædet og
bagagerumsbunden. Det betyder, at Prius har samme
bagageplads som en Toyota Yaris. Det skal nu ikke
komme den til skade, for sportslige biler udmærker
sig sjældent ved god bagageplads, og ved man det, er
pladsen vel et eller andet sted OK.
Udseendet betyder meget
For bilens udseende, dens
visuelle appeal, dens evne til at skabe opmærksomhed
i gadebilledet betyder meget, for ikke at skrive
alt. Den er virkelig appellerende og med den nye
kraftige hybriddrivline er den hurtig. Også kurverne
klarer den fremragende, dels på grund af et lavt
tyngdepunkt, dels på grund af den fine
vægtfordeling, men også givet af den lave vægt i
almindelighed. Faktisk er egenvægten kun lige god
1,5 tons.
Og så er der hele
basiskonstruktionen. Den nye Prius har fx dobbelt
wishbone baghjulsophæng, hvilket er ret usædvanligt,
og akselafstanden er 5 cm længere end hos
forgængeren, som var 5 cm længere, så hjulene er
virkelig kommet ud i hjørnerne på den nye bil. Den
nye Prius har også en større sporvidde, og så er
dækdimensionerne ikke stukket fuldstændig af
(195/50-19 på den prøvekørte version).
Den konstruktion, som i
øvrigt inkluderer Toyotas GA-C platform, giver et
bedre udgangspunkt for bedre køreegenskaber end
forgængerne. Men sandt at sige er det ikke andet end
navnet, den nye Prius har fælles med de tidligere
generationer, så den direkte sammenligning er ikke
særlig relevant.
Kraftig drivline
Drivlinen består af en
2-liters 4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor, der
bidrager med op til 152 hestekræfter, samt en
sammenbygget elmotor på op til 163 hk.
Systemeffekten er 223 hestekræfter, og da topfarten
er begrænset til 177 km/t kan man ved hjælp af
automatgearkassen af e-CVT typen nå 100 km/t på 6,8
sekunder.
Det er hurtigt, og derfor er
det af afgørende betydning at hjulophæng og
affjedring kan følge med. Vi observerede ingen
svagheder, men indrømmet, de første internationale
prøvekørsler fandt sted i og omkring Hamburg, og der
tillader trafikken ikke de helt store udskejelser.
Passer til virkeligheden
Men det er jo en sådan
virkelighed, en Prius plug-in hybrid kommer til at
eksistere i. Og dér er den fremragende. Den
forholdsvis kompakte form muliggør parkering i de
fleste bycentre, og med en imponerende elektrisk
rækkevidde på ikke mindre end 86 kilometer (med 17”
hjul – 72 km med 19” hjul), frembragt af et batteri
på blot 13,6 kWh, er Prius forbavsende velegnet til
bykørsel.
Lavprofildækkene sikrer en
mærkbar berøring med kørebanen og de større
ujævnheder klarer affjedringen fint. Bilens
stabilitet fejler ingenting, om end vi fortsat har
til gode at prøve den ved maksimumfart på en ledig
Autobahn. Men igen: Længere akselafstand, større
sporvidde, lavere tyngdepunkt, avanceret hjulophæng:
Det kan næsten ikke gå galt.
Så passer prisen bedre
Alt det retfærdiggør desuden
prissætningen, som også udstyret foruden bilens
udstråling har betydning for: Den billigste udgave
har 17” alufælge, som formentlig gør affjedringen
mere tilgivende, men ellers omfatter basisudstyret
bl.a. en elegant og let læselig 12,3” skærm, 2-zone
klimaanlæg, hvor varmepumpen med lavt energiforbrug
både står for opvarmning og afkøling af kabinen.
Førersædet er el-justerbart, forlygterne er af
Bi-LED typen, forruden kan varmes op og så er der
hele ”Toyota Safety Sense 3” pakken, som bl.a.
inkluderer adaptiv fartpilot, vognbaneassistent,
genkendelse af modkørende trafik, vejkrydsassistent
og alarm for hastighedsoverskridelse. Navigationen
er en smule sendrægtig og kræver tilvænning.
For 10.000 kroner oven i
basisprisen på 430.000 kroner får man bl.a. endnu
bedre lygter for og bag, diditalt bakspejl,
elektrisk bagklap og ratvarme – og så kan 19”
alufælge og panorama glastag tilvælges. I
topversionen er 19” fælge standard, ligesom 360
grader kamera, bagsædevarme, kunstlæderindtræk,
ventilerede forsæder og solcelletag, som når solen
virkelig skinner igennem kan bidrage med næsten 9
kilometer ekstra elektrisk kørsel pr. dag.
|