For 26 år siden fandt der en
stille revolution sted i bilbranchen. Ikke mange
ænsede den sådan for alvor. Men det kom de til. I
2023 viser sammentællingen, at der er solgt over 5
millioner Toyota Prius på verdensplan siden
lanceringen i 1997. Og nok så vigtigt: Der kører i
dag flere end 23 millioner hybridbiler rundt på
jordkloden, og det har både den og dens beboere godt
af. Nu er Toyota klar med femte generation af den
ikoniske bølgebryder.
Til at begynde med var det
nemlig en sej kamp. Dels at få bilkunderne til at
forstå, at hybridbiler kunne være en del af
fremtiden, dels overhovedet at få nogen til at
forstå konceptet. Den første Toyota Prius var en
selvopladende hybrid, og alene det koncept var ikke
det letteste at sælge.
76 procent elektrificerede
biler
Men det lykkedes forbavsende
hurtigt. Måske ikke så mærkeligt, for når verdens
største bilmærke sætter noget for, plejer det at
lykkes. Anno 2023 er 76 procent af alle de Toyota
biler, der sælges i Europa elektrificeret, og der
findes ikke mange Toyota modeller, som ikke også kan
tilbydes i en hybrid version.
Filosofien er da også til at
forstå: En hybridbil behøver ikke et stort, tungt og
kostbart batteri som en typisk elbil. Den er god til
selv at stå for opladningen, og derigennem gøre det
muligt for rigtig mange mennesker, at bidrage til at
reducere udledningen af drivhusgasser, primært CO2.
Derved bliver den samlede klimabelastning markant
mindre end den ellers ville have været, hvis man
alene ville have benyttet forbrændingsmotorer, de
såkaldte ICE (Internal Combustion Engine).
Med et stort antal
hybridbiler, som typisk kører over 20 km/l og
udleder tilsvarende mindre CO2, bliver den samlede
effekt af miljøindsatsen større end hvis fx
batteri-produktionskapaciteten alene havde været
forbeholdt regulære elbiler, som der bl.a. af
praktiske grunde stadig kun produceres og købes et
ganske beskedent antal af på verdensplan.
Ny design identitet
Alt det lå til grund for
lanceringen af den første Toyota Prius og det er den
arv, som den nye model skal føre videre. Men fordi
størstedelen af Toyotas model pallette også
inkluderer hybrid-versioner, har man taget sig den
frihed, at udvikle den nye 5. generations Prius til
et designmæssigt mesterstykke, set ud fra æstetisk
synspunkt. Hybrid-vejen har den vist og nu var der
plads til også at give Prius sin egen design
identitet.
Oven i det kommer, at man har
valgt i Europa alene at markedsføre den som en
plug-in hybrid. Dvs. man kan køre fuldt elektrisk
indtil strømmen er brugt op (den elektriske
rækkevidde med det beskedne 13,6 kW litium-ion
batteri er 86 kilometer iht. WLTP). Og siden, når
Atkinson Cycle benzinmotoren tager over, fungerer
bilen som en almindelig og ret effektiv
selvopladende hybridbil. Hvor langt den kører på
literen med tomt batteri melder historien dog endnu
ikke noget om, og det var der ikke mulighed for at
afprøve ifm. de første internationale testkørsler,
der fandt sted på stærkt trafikerede veje i og i
omegnen af den nordtyske storby, Hamburg.
Grænsen er flyttet
Men det er måske egentlig
også sekundært. For mon ikke Toyota især med den nye
Prius har ønsket at nedbryde den grænse, der ofte er
forbundet med elektrificerede biler, at deres
proportioner ikke er helt så enkle at håndtere som i
konventionelle biler, fordi især batterierne er
pladskrævende.
Det er lykkedes, for kast et
blik på billederne af den lave, blot 1,42 meter høje
kileformede sports-sedan: Hvem skulle tro, at den
både har en 2-liters 152 hestes benzinmotor, en
kraftig 160-hestes elmotor, et batteri til 86
kilometers elektrisk kørsel og glimrende plads til
fem personer. Visuelt sidder den nye Prius i
undertegnedes optik lige i øjet, det samme gør dens
køreegenskaber. Kun hvad angår bagagekapaciteten er
man gået lidt på kompromis.
Den nye Toyota Prius Plug-in hybrid er prissat til
430.000 kroner for den billigste version, for blot
10.000 kroner oven i får man MEGET mere udstyr og
vil man have det hele er prisen 530.000 kroner. I
Danmark introduceres den i sensommeren 2023. |