- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


5 generationer af Toyota Prius har banet vejen for den moderne hybridteknologi.

First World Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Hybrid-ikon viser vejen med ny identitet


Af Søren Clauding – 23. juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For 26 år siden fandt der en stille revolution sted i bilbranchen. Ikke mange ænsede den sådan for alvor. Men det kom de til. I 2023 viser sammentællingen, at der er solgt over 5 millioner Toyota Prius på verdensplan siden lanceringen i 1997. Og nok så vigtigt: Der kører i dag flere end 23 millioner hybridbiler rundt på jordkloden, og det har både den og dens beboere godt af. Nu er Toyota klar med femte generation af den ikoniske bølgebryder.

 

Til at begynde med var det nemlig en sej kamp. Dels at få bilkunderne til at forstå, at hybridbiler kunne være en del af fremtiden, dels overhovedet at få nogen til at forstå konceptet. Den første Toyota Prius var en selvopladende hybrid, og alene det koncept var ikke det letteste at sælge.

 

76 procent elektrificerede biler

Men det lykkedes forbavsende hurtigt. Måske ikke så mærkeligt, for når verdens største bilmærke sætter noget for, plejer det at lykkes. Anno 2023 er 76 procent af alle de Toyota biler, der sælges i Europa elektrificeret, og der findes ikke mange Toyota modeller, som ikke også kan tilbydes i en hybrid version.

 

Filosofien er da også til at forstå: En hybridbil behøver ikke et stort, tungt og kostbart batteri som en typisk elbil. Den er god til selv at stå for opladningen, og derigennem gøre det muligt for rigtig mange mennesker, at bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser, primært CO2. Derved bliver den samlede klimabelastning markant mindre end den ellers ville have været, hvis man alene ville have benyttet forbrændingsmotorer, de såkaldte ICE (Internal Combustion Engine).

 

Med et stort antal hybridbiler, som typisk kører over 20 km/l og udleder tilsvarende mindre CO2, bliver den samlede effekt af miljøindsatsen større end hvis fx batteri-produktionskapaciteten alene havde været forbeholdt regulære elbiler, som der bl.a. af praktiske grunde stadig kun produceres og købes et ganske beskedent antal af på verdensplan.

 

Ny design identitet

Alt det lå til grund for lanceringen af den første Toyota Prius og det er den arv, som den nye model skal føre videre. Men fordi størstedelen af Toyotas model pallette også inkluderer hybrid-versioner, har man taget sig den frihed, at udvikle den nye 5. generations Prius til et designmæssigt mesterstykke, set ud fra æstetisk synspunkt. Hybrid-vejen har den vist og nu var der plads til også at give Prius sin egen design identitet.

 

Oven i det kommer, at man har valgt i Europa alene at markedsføre den som en plug-in hybrid. Dvs. man kan køre fuldt elektrisk indtil strømmen er brugt op (den elektriske rækkevidde med det beskedne 13,6 kW litium-ion batteri er 86 kilometer iht. WLTP). Og siden, når Atkinson Cycle benzinmotoren tager over, fungerer bilen som en almindelig og ret effektiv selvopladende hybridbil. Hvor langt den kører på literen med tomt batteri melder historien dog endnu ikke noget om, og det var der ikke mulighed for at afprøve ifm. de første internationale testkørsler, der fandt sted på stærkt trafikerede veje i og i omegnen af den nordtyske storby, Hamburg.

 

Grænsen er flyttet

Men det er måske egentlig også sekundært. For mon ikke Toyota især med den nye Prius har ønsket at nedbryde den grænse, der ofte er forbundet med elektrificerede biler, at deres proportioner ikke er helt så enkle at håndtere som i konventionelle biler, fordi især batterierne er pladskrævende.



Det er lykkedes, for kast et blik på billederne af den lave, blot 1,42 meter høje kileformede sports-sedan: Hvem skulle tro, at den både har en 2-liters 152 hestes benzinmotor, en kraftig 160-hestes elmotor, et batteri til 86 kilometers elektrisk kørsel og glimrende plads til fem personer. Visuelt sidder den nye Prius i undertegnedes optik lige i øjet, det samme gør dens køreegenskaber. Kun hvad angår bagagekapaciteten er man gået lidt på kompromis.

 

Den nye Toyota Prius Plug-in hybrid er prissat til 430.000 kroner for den billigste version, for blot 10.000 kroner oven i får man MEGET mere udstyr og vil man have det hele er prisen 530.000 kroner. I Danmark introduceres den i sensommeren 2023.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Design og teknik på højere niveau >>>

First World Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Vi har prøvet den helt nye 223-hestes PHEV-version af den ikoniske Toyota Prius. Det er 5. generation af bilen, der for 26 år siden satte hybrid på verdenskortet - godt hjulpet af Toyotas kongstanke. Fuld HD.









Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt