| 
							 For 26 år siden fandt der en 
							stille revolution sted i bilbranchen. Ikke mange 
							ænsede den sådan for alvor. Men det kom de til. I 
							2023 viser sammentællingen, at der er solgt over 5 
							millioner Toyota Prius på verdensplan siden 
							lanceringen i 1997. Og nok så vigtigt: Der kører i 
							dag flere end 23 millioner hybridbiler rundt på 
							jordkloden, og det har både den og dens beboere godt 
							af. Nu er Toyota klar med femte generation af den 
							ikoniske bølgebryder. 
							  
							Til at begynde med var det 
							nemlig en sej kamp. Dels at få bilkunderne til at 
							forstå, at hybridbiler kunne være en del af 
							fremtiden, dels overhovedet at få nogen til at 
							forstå konceptet. Den første Toyota Prius var en 
							selvopladende hybrid, og alene det koncept var ikke 
							det letteste at sælge. 
							  
							76 procent elektrificerede 
							biler 
							Men det lykkedes forbavsende 
							hurtigt. Måske ikke så mærkeligt, for når verdens 
							største bilmærke sætter noget for, plejer det at 
							lykkes. Anno 2023 er 76 procent af alle de Toyota 
							biler, der sælges i Europa elektrificeret, og der 
							findes ikke mange Toyota modeller, som ikke også kan 
							tilbydes i en hybrid version. 
							  
							Filosofien er da også til at 
							forstå: En hybridbil behøver ikke et stort, tungt og 
							kostbart batteri som en typisk elbil. Den er god til 
							selv at stå for opladningen, og derigennem gøre det 
							muligt for rigtig mange mennesker, at bidrage til at 
							reducere udledningen af drivhusgasser, primært CO2. 
							Derved bliver den samlede klimabelastning markant 
							mindre end den ellers ville have været, hvis man 
							alene ville have benyttet forbrændingsmotorer, de 
							såkaldte ICE (Internal Combustion Engine). 
							  
							Med et stort antal 
							hybridbiler, som typisk kører over 20 km/l og 
							udleder tilsvarende mindre CO2, bliver den samlede 
							effekt af miljøindsatsen større end hvis fx 
							batteri-produktionskapaciteten alene havde været 
							forbeholdt regulære elbiler, som der bl.a. af 
							praktiske grunde stadig kun produceres og købes et 
							ganske beskedent antal af på verdensplan. 
							  
							Ny design identitet 
							Alt det lå til grund for 
							lanceringen af den første Toyota Prius og det er den 
							arv, som den nye model skal føre videre. Men fordi 
							størstedelen af Toyotas model pallette også 
							inkluderer hybrid-versioner, har man taget sig den 
							frihed, at udvikle den nye 5. generations Prius til 
							et designmæssigt mesterstykke, set ud fra æstetisk 
							synspunkt. Hybrid-vejen har den vist og nu var der 
							plads til også at give Prius sin egen design 
							identitet. 
							  
							Oven i det kommer, at man har 
							valgt i Europa alene at markedsføre den som en 
							plug-in hybrid. Dvs. man kan køre fuldt elektrisk 
							indtil strømmen er brugt op (den elektriske 
							rækkevidde med det beskedne 13,6 kW litium-ion 
							batteri er 86 kilometer iht. WLTP). Og siden, når 
							Atkinson Cycle benzinmotoren tager over, fungerer 
							bilen som en almindelig og ret effektiv 
							selvopladende hybridbil. Hvor langt den kører på 
							literen med tomt batteri melder historien dog endnu 
							ikke noget om, og det var der ikke mulighed for at 
							afprøve ifm. de første internationale testkørsler, 
							der fandt sted på stærkt trafikerede veje i og i 
							omegnen af den nordtyske storby, Hamburg. 
							  
							Grænsen er flyttet 
							Men det er måske egentlig 
							også sekundært. For mon ikke Toyota især med den nye 
							Prius har ønsket at nedbryde den grænse, der ofte er 
							forbundet med elektrificerede biler, at deres 
							proportioner ikke er helt så enkle at håndtere som i 
							konventionelle biler, fordi især batterierne er 
							pladskrævende. 
							 
							
							  
							 
							Det er lykkedes, for kast et 
							blik på billederne af den lave, blot 1,42 meter høje 
							kileformede sports-sedan: Hvem skulle tro, at den 
							både har en 2-liters 152 hestes benzinmotor, en 
							kraftig 160-hestes elmotor, et batteri til 86 
							kilometers elektrisk kørsel og glimrende plads til 
							fem personer. Visuelt sidder den nye Prius i 
							undertegnedes optik lige i øjet, det samme gør dens 
							køreegenskaber. Kun hvad angår bagagekapaciteten er 
							man gået lidt på kompromis. 
							  
							Den nye Toyota Prius Plug-in hybrid er prissat til 
							430.000 kroner for den billigste version, for blot 
							10.000 kroner oven i får man MEGET mere udstyr og 
							vil man have det hele er prisen 530.000 kroner. I 
							Danmark introduceres den i sensommeren 2023. |