- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: MG ZS EV 51,1 kWh

Standard Range Luxury


Når nummer 2 bil er en elektrisk bybil


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mon ikke mange elbiler købes som familiens nummer 2 bil? Det er et gæt, men det vil give god mening i de situationer, hvor én part ikke har det helt store daglige kørselsbehov og familien også disponerer over en mere konventionel bil til de længere ture. Og så giver det vel også god mening, især i disse tider, at slippe lidt billigt til den. Sådan en bil er MG ZS EV med Standard Range batteri.

 

Og så er det jo ikke fordi den er så dårlig endda, hvad angår rækkevidde. Batteriet er på 51 kWh og det officielle WLTP-tal siger 320 kilometer, som i sommerhalvåret i det store hele er realistisk. Den kan oven i købet DC-lades med op til 92 kW, så kan man finde en lynladestander, kan en fuld opladning klares på en lille halv time. Hjemmeladeren i carporten på 3,7 kWh skal bruge en del mere, for nu at sige det mildt. Men kører man 150-200 kilometer i døgnet og lader op hver nat, rækker det snildt. Og så kan man jo lade batteriet fuldt op hver weekend, hvis man vil.



250.000 kroner

Prisen for sådan en bil er nemlig ret tilforladelig. Den billigste version koster 250.000 kroner, den prøvekørte udstyrsversion er prissat til 265.000 kroner. Og så får man 7 års garanti (eller op til 150.000 km) med i købet. Det er slet ingen dårlig forretning. Men prisen garanteres alene for såkaldte lagerbiler, så man skal måske lige ud at se sig lidt omkring, hvis man har særlige ønsker.

 

MG ZS EV er nemlig en god bil til pengene. Vi har tidligere prøvekørt modellen med det større 69 kWh batteri. Den kan fortsat købes, prisen er da for basisversionen 300.000 kroner og dens WLTP-rækkevidde er 440 kilometer. Den er dog mere at sammenligne med andre elbiler på markedet. I øvrigt må man ikke glemme, at en elbil har længere rækkevidde ved bykørsel, og det gør bestemt ikke Standard Range versionen mindre attraktiv som pendlerbil eller ”Bil nr. 2”, hvis man bor i byområderne.

 

Lettere og mere agil

Dertil kommer, at SR-udgaven kun vejer 1620 kg. Det gør den mere agil, lettere at jonglere rundt med i bytrafikken og bringer den tættere på den første udgave fra 2020, der vejede 1500 kg.



MG SZ EV fik en ansigtsløftning sidste år og den er naturligvis ikke forbeholdt de dyrere versioner. Drivlinen er identisk med den, vi prøvekørte i fjor, men den må være lidt anderledes konfigureret, for fart præstationstallene er identiske, selvom SR-udgaven er lettere. Bortset fra den mindre vægtforskel er køreoplevelsen også den samme, og tilbage står egentlig kun at vurdere, om man vil betale de 250.000 kroner for den billigste version eller man vil spendere 15.000 kroner mere for mere udstyr.

 

Righoldigt udstyr

Luxury-versionen har et righoldigt udstyr, der inkluderer 17” alufælge, Fuldt LED lys, regnsensor, tonede ruder, klimaanlæg, nøglefri betjening, sædevarme, el-ruder for og bag, p-sensorer bag, kunstlæderindtræk, adaptiv fartpilot, panorama glastag, 10,1” berøringsskærm, navigation, 360 grader kamera, vejbaneassistent, rear-cross-traffic assistent, og kø-assistent ikke mindst, som kan være en herlig ting i tæt bytrafik.


 

 


Med i prisen er også V2L mulighed. Vehicle-to-load indebærer, at man kan oplade andre elektriske apparater undervejs, fx et el-løbehjul. Det sluger selvfølgelig noget af bilens rækkevidde, men omvendt kan hele parkeringsproceduren i bycentrene måske forkortes, fordi man parkerer hurtigt, når man finder en plads, og tager el-løbehjulet det sidste stykke.

 

Det man ikke får med i prisen ved at købe Comfort-udgaven er fortrinsvis panorama-soltaget, regnsensor, rear-cross-traffic assistent, elektrisk foldbare sidespejle og blindvinkelovervågning. Og i stedet for 350 grader kameraet må man nøjes med bakkamera.


 

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
MG ZS EV First Test 2020 >>>

MG ZS EV 69,9 kWh 2022 >>>



Model:

MG ZS EV Luxury 51,1 kWh Standard Range

Listepris:

Kr. 264.900

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 156 hk, 280 Nm. 51,1 kWh litiumion batteri. Forhjulstræk. Hurtigopladning: 92 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

8,6 sekunder/ 175 km/t/ 17,8 Wh/100 km/ 440 km.

Længde:

4,32 m

Frihøjde:

16,1 cm

Bagagerum:

448-1166 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. Fuld LED. Sædevarme. Klimaanlæg. Adaptiv fartpilot med kø-assistent. Navigation. Nøglefri betjening. Bakkamera, 360 grader kamera. P-sensorer bag. El-ruder for og bag. 10,1" touch skærm. Panorama glas soltag. 7 års garanti.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt