Mon ikke mange elbiler købes
som familiens nummer 2 bil? Det er et gæt, men det
vil give god mening i de situationer, hvor én part
ikke har det helt store daglige kørselsbehov og
familien også disponerer over en mere konventionel
bil til de længere ture. Og så giver det vel også
god mening, især i disse tider, at slippe lidt
billigt til den. Sådan en bil er MG ZS EV med
Standard Range batteri.
Og så er det jo ikke fordi
den er så dårlig endda, hvad angår rækkevidde.
Batteriet er på 51 kWh og det officielle WLTP-tal
siger 320 kilometer, som i sommerhalvåret i det
store hele er realistisk. Den kan oven i købet
DC-lades med op til 92 kW, så kan man finde en
lynladestander, kan en fuld opladning klares på en
lille halv time. Hjemmeladeren i carporten på 3,7
kWh skal bruge en del mere, for nu at sige det
mildt. Men kører man 150-200 kilometer i døgnet og
lader op hver nat, rækker det snildt. Og så kan man
jo lade batteriet fuldt op hver weekend, hvis man
vil.
250.000 kroner
Prisen for sådan en bil er
nemlig ret tilforladelig. Den billigste version
koster 250.000 kroner, den prøvekørte udstyrsversion
er prissat til 265.000 kroner. Og så får man 7 års
garanti (eller op til 150.000 km) med i købet. Det
er slet ingen dårlig forretning. Men prisen
garanteres alene for såkaldte lagerbiler, så man
skal måske lige ud at se sig lidt omkring, hvis man
har særlige ønsker.
MG ZS EV er nemlig en god bil
til pengene. Vi har tidligere prøvekørt modellen med
det større 69 kWh batteri. Den kan fortsat købes,
prisen er da for basisversionen 300.000 kroner og
dens WLTP-rækkevidde er 440 kilometer. Den er dog
mere at sammenligne med andre elbiler på markedet. I
øvrigt må man ikke glemme, at en elbil har længere
rækkevidde ved bykørsel, og det gør bestemt ikke
Standard Range versionen mindre attraktiv som
pendlerbil eller ”Bil nr. 2”, hvis man bor i
byområderne.
Lettere og mere agil
Dertil kommer, at SR-udgaven
kun vejer 1620 kg. Det gør den mere agil, lettere at
jonglere rundt med i bytrafikken og bringer den
tættere på den første udgave fra 2020, der vejede
1500 kg.
MG SZ EV fik en
ansigtsløftning sidste år og den er naturligvis ikke
forbeholdt de dyrere versioner. Drivlinen er
identisk med den, vi prøvekørte i fjor, men den må
være lidt anderledes konfigureret, for fart
præstationstallene er identiske, selvom SR-udgaven
er lettere. Bortset fra den mindre vægtforskel er
køreoplevelsen også den samme, og tilbage står
egentlig kun at vurdere, om man vil betale de
250.000 kroner for den billigste version eller man
vil spendere 15.000 kroner mere for mere udstyr.
Righoldigt udstyr
Luxury-versionen har et
righoldigt udstyr, der inkluderer 17” alufælge,
Fuldt LED lys, regnsensor, tonede ruder, klimaanlæg,
nøglefri betjening, sædevarme, el-ruder for og bag,
p-sensorer bag, kunstlæderindtræk, adaptiv
fartpilot, panorama glastag, 10,1” berøringsskærm,
navigation, 360 grader kamera, vejbaneassistent,
rear-cross-traffic assistent, og kø-assistent ikke
mindst, som kan være en herlig ting i tæt bytrafik.
Med i prisen er også V2L
mulighed. Vehicle-to-load indebærer, at man kan
oplade andre elektriske apparater undervejs, fx et
el-løbehjul. Det sluger selvfølgelig noget af bilens
rækkevidde, men omvendt kan hele
parkeringsproceduren i bycentrene måske forkortes,
fordi man parkerer hurtigt, når man finder en plads,
og tager el-løbehjulet det sidste stykke.
Det man ikke får med i prisen
ved at købe Comfort-udgaven er fortrinsvis
panorama-soltaget, regnsensor, rear-cross-traffic
assistent, elektrisk foldbare sidespejle og
blindvinkelovervågning. Og i stedet for 350 grader
kameraet må man nøjes med bakkamera.
|