- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


MG ZS EV Luxury 69 kWh
Markant facelift giver nye muligheder
Af Søren Clauding – april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun to år siden MG blev relanceret i Danmark efter dog at have været på andre markeder et stykke tid. Og ved samme lejlighed dukkede den trods alt ret nye fuldt elektriske ZS EV op hos de nyudnævnte MG forhandlere. En anderledes bil med en flot arv og et vist nostalgisk look. Det sidste er helt ændret i den faceliftede version, men det handler ikke kun om udseende, også mulighederne er blevet større.

Hvad førstnævnte angår, er der ikke tale om en ansigtsløftning, men et regulært kosmetisk indgreb. Et eller andet sted kan man godt genkende den hidtidige model, men karakteren er helt anderledes. Grillen, som egentlig kun havde en visuel funktion, er væk, og fronten rigtig elbils-agtig, på den måde at forstå, at det ser ud som om den er mere strømlinet. Om den også er det, vides ikke med sikkerhed, men forskellen er dog næppe stor.


Gennemgribende ændringer
Også bagpartiet er rettet til, langt mere end blot nogle nye lygter, som visse kolleger i branchen iblandt drister sig til at påstå, giver en bil et anderledes udtryk. I MG tilfældet ser den markant anderledes ud også bagtil. Og interiøret er moderniseret, mest synligt omkring instrumentgrupperne, herunder et nyt og skarpere skærmdesign, hvor skærmen da også er vokset fra 8” til 10,1”.

Alle disse forbedringer giver ikke umiddelbart nye muligheder. De kommer først, når man ser på det allesteds nærværende spørgsmål, når man taler elbiler: Hvor langt kan den køre på et fuldt batteri.


440 kilometers rækkevidde
Den hidtidige SZ EV havde en 44,5 kWh batteri og en rækkevidde på et stykke under de 300 kilometer. Efter ansigtsløftningen er batterikapaciteten steget til 69,9 kWh. Det har gjort bilen et par hundrede kg tungere, takket være en forøget energitæthed er det ikke gået nævneværdigt ud over pladsforholdene, men vigtigst: Man kan nu iht. WLTP målingerne køre op til 440 kilometer på den strøm, der kan være på batteriet.

Tallet er oven i købet ikke langt fra den praktiske virkelighed. Ved temperaturer omkring 5-7 grader og iført vinterdæk kørte vi ved landevejsfart uden det helt store genbrug af energien godt og vel 400 kilometer – det må siges at være godkendt. Andre har erfaret 365 kilometer i gennemsnit, det endte vi også på, da vi gik til den på det danske motorvejsnet, men oven i det kommer så, at forbrugstallene er bedre, hvis man undgår at bruge strøm i batteriets marginal områder.


Mere økonomisk i mellemområderne

I praksis betyder det, at holder man sig mellem 20 og 80 procent opladning er forbruget med stor sandsynlighed – det var vores erfaring – under de officielle 178 Wh/km. Vi ramte lidt over 160 Wh/km, men det påvirker naturligvis ikke den samlede rækkevidde. Det svarer nærmest til at en benzinmotor er mere benzinøkonomisk, når den er varm.
 

D
et nye batteri kan oplades med 11 kW fra en normal vægboks, og fra en hurtig jævnstrømsoplader kan der sendes op til 100 kW gennem ladeporten i bilens front. I øvrigt et godt sted at have den siddende, og en konstruktionsmæssig enkel løsning, for i den forhjulstrukne MG er der fremragende plads i motorrummet til de nødvendige aggregater.



Rundt om i Danmark

Den gode rækkevidde er meget passende efter danske kørselsforhold. Man kan køre på tværs af landet og når fra København til Ålborg, hvis man får hjælp af en færge på ruten. Eller på tværs af landsdelene, endda frem og tilbage de fleste steder.

Mervægten har betydet en i mange bilisters øjne forbedret køreevne. Affjedringen er nemlig gjort fastere, primært for at håndtere vægten, og man har fået flere kræfter i form af de nu op til 156 hestekræfter, elmotoren leverer. Det er dog ligeså meget drejningsmomentet på nu 280 Nm, som har ansvaret for at accelerationen er den samme som hos forgængeren, hvorimod topfarten på hele 175 km/t må tilskrives topeffekten. Som et kuriosum men ikke uvigtigt i Danmark, må en ZS EV trække en anhænger på 500 kg.

Luxury udstyr
Funktionelt har bilen langt henad vejen identiske egenskaber, når man sammenligner med forgængeren. Ingen kardantunnel, fordi den ikke behøves, et glimrende udstyr, i Luxury versionen inklusive Fuld LED, 360 grader kamera i samkvem med bakkameraet, nøglefri betjening, satellit-navigation, en hold-funktion (der holder bilen fast, når man ved stilstand foran fx et rødt lys ikke berører speederen), elektrisk styret panorama glas-soltag og meget andet.

V2L er også en mulighed (Vehicle to load), hvorved man kan trække op til 2500 Watt ud af batteriet til fx at oplade en elscooter undervejs. Det store bagagerum er meget regulært, men af uransagelige grunde har man fortsat valgt ikke at tilbyde ratvarme, som ellers er en stor behagelighed, hvis man gerne vil spare el på varmen ved kørsel i koldt vejr. Og rattet kan heller ikke justeres i længderetningen. Prøve-sid bilen en ekstra gang, hvis den er på indkøbslisten, så man træffer et valg der passer til en.

Flot garanti
MG tilbyder fortsat en garanti på 5 år, og så skal det lige tilføjes, om end det måske mest er et spørgsmål om ord, at i traditionel forstand er en MG ZS EV snarere en såkaldt crossover end en SUV. Frihøjden på 16,1 cm giver god fremkommelig på fedtet underlag, fordi det trods mervægten fortsat har været muligt at gøre affjedringen terræn-venlig (en smule blød tendens på ujævnt underlag), men 16,1 cm gør den ikke til en SUV, og den kan fortsat ikke fås med firehjulstræk.

Den høje siddeposition, som mange mennesker sætter pris på, er dog intakt, fordi batteriets placering i bunden af bilen indebærer, at gulvet er placeret højere end i kon ventionelle personbiler. At prisen for den nye udgave af bilen er cirka 50,000 kroner højere end prisen på forgængeren, så den prøvekørte Luxury udgave koster 300.000 kroner, hænger direkte sammen med det markant større batteri og en bredere udstyrsvifte.

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
MG ZS EV First Test 2020 >>>



Model:

MG ZS EV Luxury 69 kWh

Listepris:

Kr. 299.999

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 156 hk, 280 Nm. 69,9 kWh litiumion batteri. Forhjulstræk. Hurtigopladning: 100 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

8,6 sekunder/ 175 km/t/ 17,8 Wh/100 km/ 440 km.

Længde:

4,32 m

Frihøjde:

16,1 cm

Bagagerum:

448-1166 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. Fuld LED.  Hold-funktion. Sædevarme. Klimaanlæg. Adaptiv fartpilot med kø-assistent. Satelit navigation. Nøglefri betjening. Bakkamera, 360 grader kamera. P-sensorer for og bag. El-ruder for og bag. 10,1" touch skærm. Panorama glas soltag. 5 års garanti.


Link til importøren













215/55-17 hjul er standard.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt