Det er kun to år siden MG blev relanceret i Danmark
efter dog at have været på andre markeder et stykke
tid. Og ved samme lejlighed dukkede den trods alt
ret nye fuldt elektriske ZS EV op hos de nyudnævnte
MG forhandlere. En anderledes bil med en flot arv og
et vist nostalgisk look. Det sidste er helt ændret i
den faceliftede version, men det handler ikke kun om
udseende, også mulighederne er blevet større.
Hvad førstnævnte angår, er der ikke tale
om en ansigtsløftning, men et regulært kosmetisk
indgreb. Et eller andet sted kan man godt genkende
den hidtidige model, men karakteren er helt
anderledes. Grillen, som egentlig kun havde en
visuel funktion, er væk, og fronten rigtig
elbils-agtig, på den måde at forstå, at det ser ud
som om den er mere strømlinet. Om den også er det,
vides ikke med sikkerhed, men forskellen er dog
næppe stor.
Gennemgribende ændringer
Også bagpartiet er rettet til, langt mere end blot
nogle nye lygter, som visse kolleger i branchen
iblandt drister sig til at påstå, giver en bil et
anderledes udtryk. I MG tilfældet ser den markant
anderledes ud også bagtil. Og interiøret er
moderniseret, mest synligt omkring
instrumentgrupperne, herunder et nyt og skarpere
skærmdesign, hvor skærmen da også er vokset fra 8”
til 10,1”.
Alle disse forbedringer giver ikke umiddelbart nye
muligheder. De kommer først, når man ser på det
allesteds nærværende spørgsmål, når man taler
elbiler: Hvor langt kan den køre på et fuldt
batteri.
440 kilometers rækkevidde
Den hidtidige SZ EV havde en 44,5 kWh batteri og en
rækkevidde på et stykke under de 300 kilometer.
Efter ansigtsløftningen er batterikapaciteten steget
til 69,9 kWh. Det har gjort bilen et par hundrede kg
tungere, takket være en forøget energitæthed er det
ikke gået nævneværdigt ud over pladsforholdene, men
vigtigst: Man kan nu iht. WLTP målingerne køre op
til 440 kilometer på den strøm, der kan være på
batteriet.
Tallet er oven i købet
ikke langt fra den praktiske virkelighed. Ved
temperaturer omkring 5-7 grader og iført vinterdæk
kørte vi ved landevejsfart uden det helt store
genbrug af energien godt og vel 400 kilometer – det
må siges at være godkendt. Andre har erfaret 365
kilometer i gennemsnit, det endte vi også på, da vi
gik til den på det danske motorvejsnet, men oven i
det kommer så, at forbrugstallene er bedre, hvis man
undgår at bruge strøm i batteriets marginal områder.
Mere økonomisk i mellemområderne
I praksis betyder det, at holder man sig mellem 20
og 80 procent opladning er forbruget med stor
sandsynlighed – det var vores erfaring – under de
officielle 178 Wh/km. Vi ramte lidt over 160 Wh/km,
men det påvirker naturligvis ikke den samlede
rækkevidde. Det svarer nærmest til at en benzinmotor
er mere benzinøkonomisk, når den er varm.
Det nye batteri kan oplades med 11 kW fra
en normal vægboks, og fra en hurtig
jævnstrømsoplader kan der sendes op til 100 kW
gennem ladeporten i bilens front. I øvrigt et godt
sted at have den siddende, og en konstruktionsmæssig
enkel løsning, for i den forhjulstrukne MG er der
fremragende plads i motorrummet til de nødvendige
aggregater.
Rundt om i Danmark
Den gode rækkevidde er meget passende efter danske
kørselsforhold. Man kan køre på tværs af landet og
når fra København til Ålborg, hvis man får hjælp af
en færge på ruten. Eller på tværs af landsdelene,
endda frem og tilbage de fleste steder.
Mervægten har betydet en i mange bilisters øjne
forbedret køreevne. Affjedringen er nemlig gjort
fastere, primært for at håndtere vægten, og man har
fået flere kræfter i form af de nu op til 156
hestekræfter, elmotoren leverer. Det er dog ligeså
meget drejningsmomentet på nu 280 Nm, som har
ansvaret for at accelerationen er den samme som hos
forgængeren, hvorimod topfarten på hele 175 km/t må
tilskrives topeffekten. Som et kuriosum men ikke
uvigtigt i Danmark, må en ZS EV trække en anhænger
på 500 kg.
Luxury udstyr
Funktionelt har bilen langt henad vejen identiske
egenskaber, når man sammenligner med forgængeren.
Ingen kardantunnel, fordi den ikke behøves, et
glimrende udstyr, i Luxury versionen inklusive Fuld
LED, 360 grader kamera i samkvem med bakkameraet,
nøglefri betjening, satellit-navigation, en
hold-funktion (der holder bilen fast, når man ved
stilstand foran fx et rødt lys ikke berører
speederen), elektrisk styret panorama glas-soltag og
meget andet.
V2L er også en
mulighed (Vehicle to load), hvorved man kan trække
op til 2500 Watt ud af batteriet til fx at oplade en
elscooter undervejs. Det store bagagerum er meget
regulært, men af uransagelige grunde har man fortsat
valgt ikke at tilbyde ratvarme, som ellers er en
stor behagelighed, hvis man gerne vil spare el på
varmen ved kørsel i koldt vejr. Og rattet kan heller
ikke justeres i længderetningen. Prøve-sid bilen en
ekstra gang, hvis den er på indkøbslisten, så man
træffer et valg der passer til en.
Flot garanti
MG tilbyder fortsat en garanti på 5 år, og så skal
det lige tilføjes, om end det måske mest er et
spørgsmål om ord, at i traditionel forstand er en MG
ZS EV snarere en såkaldt crossover end en SUV.
Frihøjden på 16,1 cm giver god fremkommelig på
fedtet underlag, fordi det trods mervægten fortsat
har været muligt at gøre affjedringen terræn-venlig
(en smule blød tendens på ujævnt underlag), men 16,1
cm gør den ikke til en SUV, og den kan fortsat ikke
fås med firehjulstræk.
Den høje
siddeposition, som mange mennesker sætter pris på,
er dog intakt, fordi batteriets placering i bunden
af bilen indebærer, at gulvet er placeret højere end
i kon ventionelle personbiler. At prisen for den nye
udgave af bilen er cirka 50,000 kroner højere end
prisen på forgængeren, så den prøvekørte Luxury
udgave koster 300.000 kroner, hænger direkte sammen
med det markant større batteri og en bredere
udstyrsvifte.
|
|
|
|
Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
MG ZS EV First Test 2020 >>>
Model:
|
MG ZS EV Luxury 69 kWh
|
Listepris:
|
Kr. 299.999
|
Motor og transmission:
|
Permanent magnet synkron elmotor,
156 hk, 280 Nm. 69,9 kWh litiumion batteri.
Forhjulstræk.
Hurtigopladning: 100 kW |
Præstationer: acceleration 0-100 km/t/
topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):
|
8,6 sekunder/ 175 km/t/ 17,8 Wh/100 km/ 440
km.
|
Længde:
|
4,32
m
|
Frihøjde:
|
16,1
cm
|
Bagagerum:
|
448-1166 liter
|
Værd
at bemærke:
|
17” alufælge.
Fuld LED. Hold-funktion. Sædevarme. Klimaanlæg. Adaptiv fartpilot
med kø-assistent.
Satelit navigation. Nøglefri
betjening.
Bakkamera, 360 grader kamera. P-sensorer for og bag. El-ruder for
og bag. 10,1" touch skærm. Panorama glas
soltag. 7 års
garanti.
|
Link til
importøren
215/55-17 hjul er standard. |
|
|