Da Nellemann gruppen
præsenterede deres nye bilmærke i form af en
relancering af MG i Danmark, var det også vores
første oplevelse bag rattet af den nye elektriske
bil. Og indrømmet, godt pakket ind i fordomme om
kinesisk kvalitet, var den største overraskelse
bilens køreegenskaber. Den er en yderst velkørende
elbil, sammenlignet med den vifte af elbiler, der
efterhånden er blevet tilgængelig på markedet.
En prissætning, hvor den
billigste version blot koster 220.000 kroner, gjorde
også sit for at understøtte fordommene. De blev
imidlertid hurtigt gjort til skamme. Når det så er
sagt, skal man som ved ethvert andet bilkøb fokusere
på bilens egenskaber, hvor det mest iøjefaldende er
en rækkevidde på 263 km på en fuld opladning af det
44,5 kW store batteri - især fordi man ikke tilbyder
den nye MG ZS EV med større batteri kapacitet. Men
batteriet kan hurtigoplades med op til 80 kW.
Rækkeviddeforskrækkelse
Set i lyset af den noget
overdrevne rækkeviddeforskrækkelse, der hersker
blandt uerfarne førstegangselbilskøbere, skal man
naturligvis gøre op med sig selv, om man kan leve
med den rækkevidde. Men det er præcis det samme, man
skal, hvis man fx overvejer køb af den helt nye
Honda e eller for den sags skyld MINI Cooper SE
eller de mindre elbiler, der heller ikke kan mønstre
rækkevidde til at køre på tværs af landet. Og når
andre, der tidligere har haft lejlighed til at køre
flere kilometer i den nye MG, oplyser, at
rækkevidden trods WLTP-tallet i praksis snarere er i
nærheden af 300 kilometer, ser tingene helt
realistiske ud.
MG ZS EV er en halvhøj
kompakt crossover med en længde på 4,31 meter og et
bagagerum på 448 liter (der kan øges til 1166 liter
med nedfældede bagsæderyglæn). Den har en frihøjde
på godt 16 cm og den forøgede højde har man benyttet
til, at gøre affjedringen meget tilgivende og
komfortabel. Det er sket uden at kurveegenskaberne
er blevet dårligere og ved et kik ned i motorrummet
må man konstatere, at der er langt ned maskineriet.
Med batteriet placeret i bundet af bilen er
tyngdepunktet med andre ord meget lavt.
Letvægter
Men en MG er samtidig også
overraskende let. Batteriet vejer i sig selv blot
277 kg og på alle måder er vægten holdt nede, så man
rammer en egenvægt på cirka 1500 kg. Kombinationen
af det lave tyngdepunkt, den større hjulvandring og
den lave vægt har givet MG’en en glimrende
køredynamik – uden at man har været tvunget til at
stramme affjedringen op, som det ofte ses i elbiler
med tunge magnum-batterier. Det er rigtig godt gået.
Det er det også, fordi
støjniveauet er lavt, hvilket underbygger
kørekomforten. Og maskineriet kan man ikke sætte en
finger på. Der er tale om en 136-hestes elmotor, som
også leverer et drejningsmoment på 353 Nm
og for en ordens skyld skal det også nævnes, at
MG’en har forhjulstræk. Dermed er
SUV-kategoriseringen ikke helt på sin plads, for den
findes ikke med træk på alle fire hjul. 0-100 km/t
klares på blot 8,2 sekunder og topfarten er 140
km/t.
Masser af udstyr
Kineserne er godt klar over,
at moderne europæiske bilkøbere forventer masser af
udstyr, uden en væsentlig fordyrelse af bilens pris
– hvis man altså ser bort fra de såkaldte premium
bilmærker, hvor pengene hurtigt kan få hjul at køre
på, hvis man vil have ekstra udstyr.
I en MG ZS Comfort til de
nævnte 220.000 kroner inkluderer udstyret bl.a.: 16”
alufælge, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent,
automatisk fjernlys, el-ruder for og bag, læderrat,
nøglefri betjening, 8” touch skærm, navigation,
p-sensorer bag og automatisk nødbremse.
For de ekstra 30.000 kroner
for Luxury versionen er fælgene opgraderet til 17”
(215/50-17 dæk), og udstyrslisten omfatter også
panorama soltag, bakkamera, el-justerbart førersæde,
kunstlædersæder, og sædevarme.
Vi savner klimaanlæg og ikke
blot aircondition, ratvarme og mulighed for også at
justere rattet i længderetningen (hvilket dog ikke
er ualmindeligt i elbiler).
|