Til en startpris på 220.000
kroner lanceres den første elektriske MG nu på det
danske marked. Den kan i tidens stil købes online,
og førstehåndsindtrykket vidner om en velkørende,
moderne elbil. Og ja, den nye MG er elektrisk, for
vi europæere vil have elektriske biler, beretter man
hos den danske importør i forbindelse med
præsentationen af den nye kinesiske elbil.
Vi ved ikke, om det er
elbils-konceptet eller bilens oprindelse, der
genererer flest spørgsmål, hvis man skal vælge en MG
ZS EV som sin nye bil. Det må tiden vise, men hos
Nellemann-koncernen, som står for importen af den
nye bil til Danmark, er det ikke første gang, man
har gjort op med konventionerne og er gået nye veje.
Stor erfaring
Da Nellemann i sin tid
påbegyndte importen af KIA var der mange, der
rynkede på næsen af biler fra Sydkorea. Det har
taget sin tid at ændre holdningerne, men ingen kan i
dag med ærligheden i behold påstå, at KIA biler er
dårligere end typiske europæiske biler. Måske er det
endda tværtimod. De er konstruktionsmæssigt og
kvalitetsmæssigt på forkant og designet halter
heller ikke bagefter.
KIA og søstermærket, der
bærer koncernnavnet Hyundai, var også tidligt ude
med en bred vifte af elektrificerede biler, og det
har båret frugt. I fjor var KIA i Danmark uden
sammenligning førende, når det gjaldt plug-in
hybridbiler, og havde det ikke været for en presset
leverancesituation, for verdensmarkedets
efterspørgsel efter litiumbatterier er som bekendt
eksploderet i de sidste år, havde man formentlig
fået endnu flere biler ud at køre på de danske veje.
Projekt MG
Så ”projekt KIA” er lykkedes,
og kender man folkene bag Nellemann gruppen rigtigt,
er det ret sandsynligt, at ”projekt MG” også vil
lykkes. De er oven i købet de første, der har
formået, at få en kontrakt i stand til en kinesisk
bilproducent, selvom kinesiske biler har spøgt i
mange kulisser i nogle år.
Den nye MG ZS er imidlertid
ikke en hvilken som helst bil, fremstillet af en
hvilken som helst producent. Hvor tidligere
kinesiske spøgelser ikke kunne prale af et højt
sikkerhedsniveau, stryger ZS’eren ud på de
europæiske landeveje med fem EuroNCAP af de
allernyeste af slagsen i bagagerummet. Og bilerne er
skruet sammen på produktionsanlægget hos den
gigantiske kinesiske ”SAIC Motor” koncern, der i
fjor producerede over 7 millioner biler og bl.a.
fremstiller såvel Volkswagen, Cadillac, Volvo, Skoda
og IVECO biler.
Kniber det fortsat med
tilliden til biler fra Kina, så fravælg med det
samme at købe en Volvo, for Volvo er kinesisk ejet,
og det ser ikke ud til på den korte bane, at have
skræmt kunderne væk. Trods de storpolitiske
diskussioner, som har fået ekstra næring i denne
corona-tid, er der forskel på et lands styre og de
produkter, de bidrager med som en del af
verdensøkonomien.
Satser elektrisk på Europa
For SAIC’s vedkommende er det
en erklæret strategi, at man vil blande sig på det
europæiske bilmarked. Fabrikken har overskuds
kapacitet, den vil man udnytte i hele Europa, ikke
kun i Danmark (minus Storbritannien, for englænderne
vil fortsat have konventionelle biler). Af samme
årsag gik det også overraskende hurtigt, at få
igangsat MG-repræsentationen i Danmark. Nellemann
var i dialog med SAIC helt tilbage i 2014, dengang
gik det meget langsomt, men pludselig kom der skred
i tingene, oplyste Nellemann ledelsen ifm.
præsentationen, som i øvrigt fandt sted under
corona-trygge forhold på koncernens domicil lige
udenfor Fredericia.
Batteriproblematikken har
SAIC løst ved at alliere sig med verdens største
producent af litium-ion batterier, CATL. Det er
samme sted Tesla, Samsung, LG og Panasonic henter
deres batterier, for blot at nævne nogle få, så
batterier løber man næppe tør for på kort sigt.
I øvrigt leveres en MG med
fem års garanti (max 150.000 km), 8 års garanti på
batterierne og 10 års garanti mod gennemtæring.
Online køb
En MG køber man online, og
købsprocessen er ret enkel, der findes nemlig kun to
udstyrsversioner – Comfort og Luxury – og valg
mellem fem farver. Vil man fx have et Type-2 kabel
med i bagagerummet, skal det købes separat.
”Idéen er”, forklarer
direktør i Nellemann gruppen, Rasmus Aagaard, ”at
man kun undtagelsesvis lader bilen op andre steder
end på bopælen og derfor sjældent vil have bruge for
et løst ladekabel”.
Vil man se bilen og opleve
den bag rattet inden man køber, og ikke kan nøjes
med køreturen i videoen her på siden (!), vil man
kunne besøge de fire Brand Stores, som findes i
København, Roskilde, Odense og Aarhus. Her kan man
også få yderligere information og naturligvis også
hjælp til at gennemføre online købet.
|