Det er lidt sjovt med Toyotas seneste
modelbetegnelser. Man har en model, og så laver man
en Cross version. Men hvor visse kolleger
blot justerer lidt på frihøjden, er Toyota
Cross’erne, bortset fra visse ligheder hvad angår
drivline og interiørdetaljer, ret forskellige fra
deres navne-ophav. Cross versionerne er nemlig ikke
bare versioneringer, men på mange måder helt andre
biler, hvor ligheden mest er navnefællesskabet. Det
gælder Yaris Cross og også den nye Corolla Cross.
Vi prøvekørte Toyota Corolla
Cross i forbindelse med de første internationale
testkørsler,
og artiklen fra dengang bør supplere denne test.
Der er dog flere store forskelle på dengang og nu:
Dengang blev der kørt på spanske landeveje, nu var
asfalten dansk og vi havde mere tid til at komme
under lakken på den familievenlige bil.
Lavere udstyrsniveau
Familievenlig nævnt, fordi
vores grundopfattelse af Corolla Cross ikke har
ændret sig. Den er fortsat en bil med vægt på det
familiære. Dens rummelighed gør den brugsrigtig og
alsidig. Og så var der endnu en forskel:
Udstyrsversionen.
Når bilfabrikkerne
præsenterer deres nye modeller, sker det ofte i
biler med topudstyr. Det giver god mening, fordi man
derved oplever, hvad fabrikkerne kan, og hvad den
specifikke bilmodel kan opgraderes til. Sådan gør
Toyota naturligvis også, men den nu og i Danmark
prøvekørte bil var mere moderat bestykket. Den var
en såkaldt Style Comfort version, som bl.a. overgås
af ”Elegant” udgaven og overbygningen derpå, kaldet
Luxury samt yderligere et tilkøb: 4-hjulstrækket.
Prismæssig mellemting
Tager man den samlede pakke,
skal man ryste op med 505.000 kroner. Den prøvekørte
udgave er prissat til 415.000 kroner. Og vil man
helt billigt til en Corolla Cross, kan man nøjes med
at betale 345.000 kroner, men da krymper ikke bare
udstyret men også motorstørrelsen fra 197
hestekræfter til 140. Den er dog stadig en hybrid og
i øvrigt en bil, vi vender tilbage til senere på
året.
Køreegenskaberne er i sagens
natur ikke meget anderledes, blot fordi man skifter
asfalt. Men mens det kuperede terræn i Spanien let
kan forceres med de mange kræfter fra den
selvopladende 2-liters hybridmotor, er det dog især
de adrætte trafik-egenskaber, hurtige overhalinger
og fornøjelsen ved et stort kraftoverskud, som man
herhjemme glæder sig over.
Feriebil
Dertil komme, hvis man tager
på bilferie og det tyske autobahn-net indgår i
rejseplanerne: Corolla Cross 2,0 kan godt nok ikke
køre hurtigere end 180 km/t, som dog nok rækker for
de fleste, men de hurtige accelerationer (0-100 km/t
på 7,6 sekunder) gør kørslen let og ubesværet. Og
med fulde huse og bagagerummet fyldt er kræfter
altid en god ting.
I øvrigt kunne vi over nu
flere hundrede kilometer konstatere, at WLTP
forbrugstallet på 20 km/l holder i praksis, og ved
bykørsel bliver det endnu bedre. Efterhånden som
markedet fyldes op med tunge elektrificerede biler
er det også næsten befriende at køre en bil, der
blot vejer 1435 kg, og som oven i købet er halvhøj
med gode udsynsforhold.
Kørekomfortabel
Affjedringen arbejder
smidigt, og kørekomforten er en stor behagelighed
både ved bykørsel og på længere ture. Den akustisk
dæmpede forrude medvirker til at holde støjniveauet
nede, og da bilen mellem 60 og 80 procent af tiden
kører på elektricitet alene, sætter lydforholdene
prikken over i’et hvad komfort angår.
Det samme gør det omfattende
udstyr. For selvom sæderne ikke er i læder eller
det, der ligner, og selvom førersædet ikke kan
indstilles med elektricitetens hjælp, byder Style
Comfort varianten på det meste af det, hjertet kan
begære. Comfort-tilkøbet til 20.000 kroner
(indeholdt i de 415.000 kroner) omfatter el-bagklap
med ”spark-funktion”, p-sensorer med bremsefunktion
både for og bag samt advarsel mod bagfrakommende
trafik, når sidedørene åbnes, og tværgående trafik,
når man fx holder på en vinkelparkeringsplads.
225-50-18 hjul er standard på
Style Comfort versionen.
Masser af udstyr
Style står for 18” alufælge,
mørktonede ruder bag, tagræling, nøglefri betjening,
trådløs opladning af mobiltelefon, der kan, og mere
avancerede lygter. Den pakke koster 20.000 kroner
ift basisudgaven ”Active”. Og forinden har man så
den lange stribe af udstyr:
LED forlygter med
fjernlysassistent, tågeforlygter for og bag,
bakkamera, elektrisk justerbar lændestøtte på
førersædet, el-sideruder, regn- og lyssensor,
automatisk nedblændeligt bakspejl, 10,5”
berøringsskærm, adaptiv fartpilot med kø-funktion,
dynamisk skiltegenkendelse (der dog ikke altid er
skudsikker), vognbaneassistent, det avancerede
pre-kollisions system som advarer føreren, inden det
selv tager over og bremser bilen ned.
Og så har en Corolla Cross
som basis også 2-zone klimaanlæg, ratvarme og
sædevarme foran, hvilket man hurtigt lærer at sætte
pris på i den kolde årstid, hvor varmen fra
benzinmotoren er beskeden, fordi bilen kører så
meget på elektricitet alene.
Minus og plus…
Én ting savnes: Head-up
Display, hvor de centrale køredate projiceres op på
frontruden og kan ses, uden at man behøver tage
øjnene væk fra vejen. Toyota er dog ikke ene om, at
bortrationalisere det udstyr i biler i Corolla-Cross
størrelsen. Vores gæt er, at det er en forholdsvis
kostbar feature, og et eller andet sted skal der
naturligvis spares, hvis ikke priserne skal løbe
løbsk.
Sidst, men ikke mindst tilbyder Toyota et stort plus:
Gennem et årligt eftersyn på et autoriseret Toyota
værksted, forlænges 3-års fabriksgarantien til og
med bilens tiende år (eller 185.000 kilometer).
|