Efter lanceringen og
præsentationen af Cross-udgaverne af såvel Toyota Yaris
og Toyota Aygo
(som godt nok hedder Aygo X, men det udtales Aygo
Cross) har Toyota netop præsenteret den helt nye
Toyota Corolla Cross, som lander på det danske marked i
efteråret 2022. Præsentationen fandt sted under det
såkaldte Kenshiki Forum, der blev afholdt så godt
det nu lader sig gøre under Corona-sikre forhold i
Toyota Europe’s hjemby, Bruxelles.
Den nye Corolla Cross Hybrid er ikke
bare det tredje skud på Cross-stammen, hvor bilerne
typisk er større og mere SUV-agtige end
”grundmodellerne” (Aygo findes dog alene som
X-model), den er også udtryk for en anderledes
designfilosofi, som dog nok mest skyldes en global
tilpasning, men den er ikke mindst den første bil
med en helt ny og 5. generation af Toyotas
selvopladende hybridsystem, der da vil være endnu
mere effektivt og endnu mere miljøoptimeret end 4.
generation, der findes i den nye Yaris Cross, som
netop er lanceret i Danmark.
Fokus på miljøet
Miljørigtig adfærd er et
stort fokuspunkt hos verdens største bilmærke, som i
øvrigt nu er nr. 2 på det europæiske marked, hvilket
også smitter af på koncernens øvrige mærker. Det
genspejles i den næsten stædige fastholdelse af den
selvopladende hybridteknologi, som Toyota ikke alene
har 25 års erfaring med, men også har forfinet i en
sådan grad, at det for især byboere er den
formentlig allerbedste måde at køre miljørigtigt på
og derfor til stadighed giver endnu mere mening.
I kraft af den selvopladende
teknologi, opsamles bevægelsesenergien ved
deceleration og når benzinmotoren har
energioverskud. Den benyttes siden i
accelerationsfasen men også til at holde bilerne
kørende. Med den aktuelle 4. generations
hybridteknologi kører man i bytrafik typisk fra
60-80 procent af tiden på elektricitet alene og
holder en benzinøkonomi over 20 km/l.
Avancerede drivliner
Den nye Corolla Cross, der er
4,46 meter lang, er som udgangspunkt i den
forhjulstrukne version udrustet med en ny 2-liters
benzinmotor, der yder 171 hestekræfter og et
drejningsmoment på 202 Nm. Den assisteres af en
113-hestes 206 Nm elmotor, der får strøm fra et
beskedent og dermed minimalt litium og kobolt
forbrugende 3,7 Volts litium-ion batteri på 4,08 Ah
(iht. det udleverede specifikationsark).
Systemeffekten er 197 hestekræfter og samspillet
mellem motorer og regenerering styres som hidtil via
e-CVT automatgearkasse.
Corolla Cross findes
imidlertid også i en firehjulstrukken version, også
med en systemeffekt på 197 hk. Men dér er
benzinmotoren i hybrid drivlinen neddroslet til 152
hk, mens elmotoren fortil uændret leverer 113 hk. De
to får så hjælp af en 41-hestes 84 Nm elmotor,
anbragt på bagakslen. Hvorfor benzinmotoren er
neddroslet? Ganske enkelt af miljøhensyn, for 197
hestekræfter er rigeligt til den stadig ret kompakte
bil, som uanset FWD eller 4WD eksempelvis når 100
km/t på 8,1 sekunder.
Plads til gode
køreegenskaber
Vejegenskaberne er nærmeste
med garanti gode, for Corolla Cross er udrustet med de
ellers ret pladskrævende dobbelte wishbone
baghjulsophæng, som der er blevet plads til pga.
elmotorens begrænsede pladskrav. På den måde har man
benyttet den avancerede drivline til at sikre gode
køreegenskaber i enhver forstand. Mere herom kan vi
dog ikke berette før bilen er til rådighed for
prøvekørsler næste efterår. Bilen i Bruxelles var en
såkaldt pre-produktionsbil.
Andre centrale dimensioner er
en højde på 1,62 meter, en bredde på 1,83 meter og
en akselafstand på 2,64 meter.
Link til importøren |