- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test:

Toyota Corolla Cross


Blomsterkronen på familieværket


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Corolla betyder frit oversat ”krone af blomster" (og vi skal ikke her gå længere ind i den botaniske videnskabs udredninger). For langt henad vejen kan man godt sige, at den helt nye Corolla Cross er Blomsterkronen på Corolla værket, for den er den mest familievenlige Corolla til dato. Dermed er den også et ægte Toyota-familiemedlem i Corolla familien, som altid har været kendetegnet ved at være tidsrigtige biler for gennemsnitsfamilierne.



Det var ikke i sig selv overraskende, for allerede i december sidste år kunne vi fortælle om den nye bil, som snart er på markedet i Danmark. Nu har vi også været ude at køre i den, men må indledningsvis slå fast, at specifikationerne fra dengang var foreløbige, om end Toyota også dengang var kilden. Faktaboksen viser, hvordan den færdig udviklede bil er bestykket, opgjort i tørre tal. Men resten passer stadig.

 

Usædvanlig komfortabel

Det mest overraskende var imidlertid ikke bilens faktuelle performance, men derimod den meget familievenlige konfiguration. Det er nemlig lykkedes, at skabe en usædvanlig komfortabel affjedring, samtidig med at bilen sikkert og tillidsvækkende kan håndtere de op til 197 hestekræfter og det store drejningsmoment, som hybriddrivlinen leverer.



Det er meget naturligt mest udpræget i den firehjulstrukne version, hvilket retfærdiggør firehjulstrækket under alle kørselsforhold. I Danmark vil det dog næppe være den udgave, der bliver købt flest af, for selvom Corolla Cross kategoriseres som en SUV, lægger en frihøjde på 16 cm ikke op til offroad kørsel. Og vil man spænde en campingvogn bagpå, bliver man nødt til at anskaffe en RAV4 i stedet, for Corolla’en må kun trække 750 kg.

 

Stærk og økonomisk

Det kan i sig selv undre pga. det store kraftpotentiale, men skyldes givet vis at den helt nye 5. generations hybrid drivline er optimeret i forhold til at levere energioptimal kørsel med fokus på benzinøkonomien, hvilket den da også klarer udmærket: 20 km/l er rigtig pænt for en halvhøj bil med så mange kræfter.

 

Den optimerede drivline er et stykke ingeniørkunst, der også er den foreløbige krone på hybridværket, og nok skal medvirke til at give Corolla fortsat succes. Hvis man inkluderer Auris modellen, der på visse markeder fortsat hed Corolla, har Toyota siden introduktionen af den første Corolla i 1966 produceret og solgt flere end 50 millioner biler med det kendte navn, hvilket i øvrigt gør den til verdens mest solgte bilmodel.

 

Alsidig og funktionel

Den succes vil man naturligvis videreføre, og det skal den nye Cross-Corolla bidrage til. En ting er køreegenskaberne, der er helt i harmoni med bilens øvrige egenskaber. Et andet er dens samlede funktion og ikke mindst det alsidige funktionsniveau.

 

Affjedringskomforten underbygges af glimrende styreegenskaber, hvilket bl.a. kan tilskrives multilink baghjulsophænget. De forholdsvis brede hjul med lavprofildæk gør deres til også at sikre god føling med asfalten. Men om det er helt så godt på våd vej, var der ikke lejlighed til at prøve på de østspanske veje omkring byen Sitges, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted. I regn vil elmotoren på baghjulene givet vis bidrage ekstra meget til såvel vejgreb som stabilitet.



Firehjulstræk koster

På de tørre veje var der ingen nævneværdig forskel at spore på køreegenskaberne. Og da den bageste elmotorer udløser en merpris på rundt regnet 1000 kroner pr. hestekraft, er det for de fleste nok mere fordelagtigt at bruge de 40.000 kroner på at løfte udstyrsniveauet fra basisudstyret ”Active” til ”Style Comfort”.

 

Den nye drivline fylder en del i maskinrummet og derfor er frontpartiet forholdsvis langt, sammenlignet med C-HR, som Toyota gerne selv sammenligner Corolla Cross med, selvom den egentlig nærmere er placeret mellem Yarus Cross og RAV4 (men indrømmet, da er størrelsesspringet nedad større end opad). Kabinepladsen er OK, men ikke skelsættende i klassen, og det samme kan siges om bagagerummet.

 

Udstyrsvalg

Og så har Toyota øjensynlig truffet nogle valg med henblik på at holde prisen i ave. Eksempelvis er der ikke justerbart bagagerumsgulv og head-up display. Omvendt får man i Active udgaven til 365.000 kroner både 17” alufælge og 10,25” berøringsskærm samt 2 zone klimaanlæg, bakkamera, elruder for og bag, intelligent adaptiv fartpilot med kø funktion, LED forlygter med fjernlysassistent, ratvarme såvel som sædevarme, regnsensor og lyssensor. Dertil kommer 3. Generation af Toyota Safety Sense, som bl.a. omfatter vognbaneassistent med aktiv styring, genkendelse af modkørende biler, skiltegenkendelse og meget mere.



Oven i det kan lægges, at hybridteknikken inkluderer automatgear og at Toyotas unikke garantiordning, Toyota Relax, med et årligt besøg på et Toyota værksted forlænger den 3-årige fabriksgaranti op til 11 år minus en dag. Også Toyota Smart Connect med integreret LIVE navigation med aktuel trafikopdatering, ”over the air” systemopdateringer samt trådløs Apple Carplay og Android Auto er gratis i 4 år – mange konkurrenter tilbyder lignende opkobling i blot 1-2 år.

 

Beskeden merpris for mere udstyr

Lægger man 20.000 kroner oveni, får man bl.a. 18” alufælge, mørktonede ruder bag, nøglefri betjening, tagræling og trådløs opladning af mobiltelefoner der kan. Og yderligere 20.000 giver i tilgift advarsel mod bagfra kommende og tværgående trafik, elektrisk bagklap og p-sensorer med bremse effekt både for og bag.

 

Topudstyret inkluderer bl.a. elektrisk indstilleligt førersæde, læderindtræk, JBL lyd og panorama glastag. Men da er prisen også steget til 455.000 kroner. Uden 4-hjulstræk, vel at mærke.


Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Corolla Cross: Endnu et X ved Toyota >>>

First World on-board test: Toyota Corolla Cross

Toyotas nye familiebil med SUV-egenskaber og næsten 200 hybrid hestekræfter til en fornuftig pris, går rent ind i klassen for de større og usædvanlig benzinøkonomiske personbiler. Men hvordan kører den? Det fortæller vi i on-board videoen. Fuld HD.





Hurtige fakta om Toyota Corolla Cross Hybrid


Introduktion i Danmark: November 2022

 

Drivline og præstationer:

4 cyl. 2,0 Atkinson-Cycle benzinmotor, 152 hk, 190 Nm/4400-5200 omdr./min. El-motor: 111 hk/206 Nm. Med AWD desuden en elmotor på bagakslen, 41 hk, 84 Nm.

 

18,5-20,0 km/l (WLTP), 114-122 g CO2/km (WLTP).

 

0-100 km/t: 7,6 sek. (FWD), 7,5 sek. (AWD). Tophastighed: 180 km/t.

 

Dimensioner:

Længde: 4,46 meter.

Højde: 1,62 meter.

Bredde: 1,83 meter.

Frihøjde: 16 cm.

Bagagerumskapacitet: 433 liter.

Anhænger: 750 kg.

 

Udstyr og listepriser:

 

Active (kr. 364.990):

Bl.a. 17” alufælge. 10,5” touch-skærm. 2-zone klimaanlæg. Automatisk foldbare sidespejle med varme. Bakkamera. El-ruder for og bag. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart førersæde med elektrisk lændestøtte. Intelligent fartpilot med kø-funktion. LED forlygter med fjernlysassistent. Regnsensor og lyssensor. Sædevarme for. Toyota Safety Sense 3.0 (bl.a. aut. nødbremse, vognbaneassistent, genkendelse af modkørende biler, vejkrydsassistent, dynamisk skiltegenkendelse), Toyota Smart Connect med 4 års abonnement. Integreret LIVE navigation med aktuel trafikopdatering. Apple CarPlay og Android Auto. Tågelygter for og bag.

 

Style (kr. 384.990):

Tillæg til Active bl.a. 18” alufælge. Forlygter med dynamisk blinklys. M’rktonede ruder bag. Nøglefri betjening. Tagræling, Trådløs opladning af mobiltelefon.

 

Style Comfort (kr. 404.990):

Tillæg til Style bl.a. Blind vinkel monitor, elektrisk bagklap, p-sensor med bremsefunktion for og bag.

 

Elegant (kr. 429.990):

Tillæg til Style bl.a. Blind vinkel monitor, elektrisk bagklap, elektrisk justerbart førersæde, p-sensor med bremsefunktion for og bag. Sæder i læder+læderoptik.

 

Elegant Luxury (kr. 454.990):

Tillæg til Elegant Luxury bl.a. integreret navigation, JBL Premium lyd med 9 højtalere. Panorama glastag.

Firehjulstræk, alle modeller: + kr. 40.000


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt