- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BMW i7 xDrive60

Elektrisk luksus i gigantisk særklasse


Af Søren Clauding – juli 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et tryk på en knap og sidedøren åbner. Et tryk på endnu en knap og anhængertrækket kommer frem. Betjeningsgreb i ”diamant-slebent” krystalglas. Chaiselong bagsæde. Panorama glassoltag med ”Sky lounge” stjerne effekt. Listen er næsten uendelig, men sådan skal det også være i en 7-serie BMW, den seneste af slagsen i i7 udgaven med op til 544 elektriske hestekræfter. Og ja, den er fuldt elektrisk…

 

BMW har nemlig skabt den noget nær ultimative elektriske luksusbil. Kun ”noget nær”, for erfaringen viser, at bilkreatørernes idérigdom og evne til at omsætte idéerne til virkelighed ingen ende tager. Det er den uendelige, ubegrænsede menneskelige kreativitet og skaberlyst, der er grundlaget for en bil som BMW i7 og resultatet er blevet håndgribeligt, takket være målrettet udnyttelse af de muligheder, elektrificering af biler har åbnet for.

 

En limousine i de højere luftlag

BMW i7 er i sig selv gigantisk. Den måler 5,39 meter i længden, den er knap 2 meter bred men ellers kan den bedst betegnes om en ægte limousine. Den elektriske drivline løfter luksusfornemmelsen op i de højere luftlag til et sted, hvor luksusbiler aldrig tidligere har været. Det er komfortmæssigt unikt, men endnu er træerne ikke vokset ind i himlen, for alting har sin pris.

 

I kroner og øre koster en i7 i den prøvekørte xDrive60 version 1,586 million kroner. Men det er egentlig ikke så meget prisen, vi har i baghovedet, mere det faktum, at en bil i denne kaliber vejer 2,7 tons og bl.a. slæber rundt på et 105,7 kWh batteri (hvoraf de 101,7 kWh er tilgængelige).

 

Men stop lige engang: Sådan har det altid været med gigantiske luksusbiler. Søsterbilen, Rolls Royce Phantom, vejer det samme, og den har ingen elektrisk drivline. Om noget så retfærdiggør biler af den slags, er en anden sag. Den diskussion springer vi let og elegant hen over hér, for ellers går det hen og bliver lidt for politisk…



Features i uendelige mængder

Men netop Rolls Royce Phantom er som den ultimative luksusbil også eksponent for en række af de features, som i7 byder på. De elektriske sidedøre oplevede vi i praksis første gang, netop i en Phanton. OK, anhængertrækket er set andre steder og også på langt billigere biler. Det samme gælder ”Sky loungen” – den enestående stjernehimmel bestående af 15.000 LED punkter (har nogen gjort op, vi har ikke talt efter, beklager). Chaiselong sædet i bilens højre side er en option, som måske ikke alle kan have glæde af, for ved hurtige kurver mangler man den støtte, som benene solidt placeret i vognbundet automatisk vil give kroppen.



Det unikke er derfor ligeså meget, at det eneste, der savnes i en i7 er en klap-sammen funktion, som gør bilen så kompakt, at den også er til at finde parkeringspladser til i de storbyer, hvor elbiler som hovedregel giver mest mening.

 

God rækkevidde

Nu er det dog ikke sådan, at en BMW i7 ikke kan benyttes på de længere ture. WLTP-rækkevidden er 591-625 kilometer, sommer-praktikken lander omkring 500 kilometer og selv på motorvej kan man nå det meste af de 500 kilometer. Men siden skal man så enten væbne sig med en god portion tålmodighed eller andre gøremål, hvis ikke man lige finder en ledig jævnstrøms lyn-ladestander. Gør man det sidste, tager det 34 minutter med op til 195 kWh at nå fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten.



Og derpå skal man lade være med at bruge den store effekt, hvis man vil køre langt. Ikke desto mindre kan den store bil bevæge sig fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 240 km/t. Rent funktionelt giver det dog nok mere mening, at bruge kræfterne og firehjulstrækket til at trække en anhænger på 2 tons. Men lade det blive ved det tankespind, for at sætte en anhænger bagpå en i7 tenderer til at være blasfemi.

 

I øvrigt leveres systemeffekten på de 544 hestekræfter via en 258-hestes elmotor (190 kW) på forakslen og en 312 hestes elmotor (230 kW) på bagakslen. Drejningsmomentet er sammenlagt 745 Nm.

 

Prisen boostes af ekstraudstyret

Listeprisen på de førnævnte 1,5 million kroner (som i øvrigt ikke er meget forskellig fra plug-in hybrid udgaven med en 489 hestes drivline) er basisprisen for en i7. Flere af de egenskaber, som blev nævnt indledningsvis er imidlertid ekstraudstyr. De elektriske sidedøre udløser fx isoleret betragtet en merpris på små 19.000 kroner, det elektriske anhængertræk en smule mindre. Alt i alt var den prøvekørte bil opgraderet til en pris på små 2,3 millioner afgiftsbegunstigede danske kroner.

 

Men selv i basisudgaven er den nu ikke dårligt bestykket. Eksempelvis kan blandt standardudstyret nævnes elektriske forsæder med hukommelse, sædevarme både for og bag, Bowers & Wilkins Surround Sound lydsystem med 18 højtalere, automatisk bagklap, panorama glassoltag, 4-zone klimakontrol og adaptiv luftaffjedring.


Testbilen var udrustet med 255/45-20 hjul som ekstraudstyr.


Sådan kører en i7

Og, for resten, a-pro-pos adaptiv luftaffjedring: hvordan kører en BMW i7 xDrive60 egentlig? Man er tilbøjelig til at overse dens kørefærdigheder, mens man overvældes af alle dens luksuriøse egenskaber. Se videoen og fornem hvordan den kører, og her er så lidt supplerende ord:

 

En bil af denne slags kører suverænt godt, men ”godt” i forhold til sikkert, stabilt og komfortabelt. Den er en enestående cruiser, godt hjulpet af sedandesignet, bredden og det lave tyngdepunkt. Det er også lykkedes BMW at skabe en vis grad af køredynamik, hjulpet af at flere kræfter leveres til baghjulene end til forhjulene. Det er lige før den er underholdende gennem kurverne, men kun lige før. En tung bil bliver næppe nogensinde for alvor rigtig sjov gennem kurverne. Dens tyngde gør imidlertid kørslen i bred forstand utrolig behagelig, og det er vel dens primære opgave. Sportsvogne kan BMW også tilbyde, men de falder langt væk fra en i7.

 

Nogen vil kalde en i7 for en ministerbil, eller en direktionsbil. Det lyder lidt kedeligt, med mindre man har meget at lave på det kolossale bagsæderum, som i7’eren tilbyder. Hvis man så engang imellem bytter plads med chaufføren, bliver man ikke skuffet, for det er alt andet lige en sublim oplevelse at styre en BMW i7.

BMW Prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: BMW i7 xDrive60

544 hestekræfter. 745 Nm. Fuld elektrisk limousine med firehjulstræk og store mængder af luksus. Vi har prøvet den - i byen, naturligvis, hvor elbiler for alvor hører til. Se selv. Fuld HD.





Model:

BMW i7 xDrive60

Listepris:

Kr. 1.586.442

Motor og transmission:

El-motor for: 190 kW, 365 Nm. El-motor bag: 230 kW, 380 Nm. System: 400 kW (544 hk), 745 Nm. AWD. Litium-ion batteri: 101,7 kWh (netto), 105,7 kWh (brutto). AC-opladning: 22 kW. DC opladning: 195 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Rækkevidde (WLTP):

4,7 sek./ 240 km/t./ 591-625 km.

Hjul standard:

245/50-19

Længde:

5,39 meter

Bagagerum:

500 liter

Værd at bemærke:

Adaptiv luftaffjedring for og bag. Panorama glassoltag. El-forsæder med hukommelse. Bowers & Wilkins Surround Sound, 18 højtalere. Integral aktiv styring. 4-zone klimaanlæg. Ratvarme. Sædevarme for og bag. El-bagklap. Bakkamera. 2 års garanti.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt