KIA EV6 har taget bilmarkedet
med storm. Det er der mange gode grunde til, for
mens det vil være lidt for begrænsende at hævde, at
Performance udgaven af den fuldt elektriske EV6 GT
er den bedste elbil nogensinde, for vi har på ingen
måde kørt alle elbiler på markedet, så tør vi godt
påstå, at EV6 GT Performance ikke alene er den
kraftigste KIA elbil nogensinde, men også den
bedste seriefremstillede bil, KIA nogensinde har
skabt.
Det er tæt ved, at det samme
også kan siges om EV6 uden Performance. For allerede
ved det første møde med
EV6’erne på sydspanske
landeveje sidste år, var det tydeligt, at hvad
køreegenskaber angår distancerede den sig i den grad
til elbils-markedet. Også i forhold til
søstermodellen Hyundai Ioniq. For mens mange måske
vælger en bil ud fra dens udseende, dens omdømme,
den status, man tror, man opnår ved at eje en
bestemt bil, så er det KIA’ens køreegenskaber, der i
den grad slog benene væk under undertegnede.
Unikke køreegenskaber
Den unikke affjedring, som
også er unik i forhold til Ioniq, beskrev vi
allerede i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, så det skal ikke gentages hér. Hér kan
det blot fastslås, at undervognen, nu oven i købet
elektronisk styret og finjusteret til, at kunne
håndtere EV6 GT Performance modellens systemeffekt
på 585 hestekræfter samt det voldsomme
drejningsmoment på 740 Nm, sætter prikken over i’et.
Desuden er kraftoverførsel reguleret gennem et
elektronisk spærredifferentiale, som både sikrer
præcis og vedvarende kraftoverførsel og stabiliserer
bilen især ved hurtig kørsel.
En hurtig bil skal kunne
bremse endnu hurtigere end den accelerere. De
iøjefaldende GT-bremsekalibre hjælper dertil.
Undervognen virker i forhold
til de mange kræfter, den virker, takket være den
elektronisk styrede dæmpning, også særdeles godt,
når man ikke bruger kræfterne. Derved bliver KIA EV6
en meget komplet bil, hvad køreegenskaberne – og
også kræfterne – angår.
De mange kræfter skyldes i
øvrigt en PMS elmotor på 218 hk ude fortil og en 367
hestes PMS elmotor på bagakslen. Den kombination
giver næsten automatisk dynamiske køreegenskaber,
også selvom EV6 GT Performance i Long Range
versionen med et 77,4 kWh 700 Volt batteri under
bunden vejer over 2,1 tons.
Frontrummet indeholder den
ene af elmotorerne og de fleste af de elektriske
komponenter.
Kraftig, hurtig – og
dynamisk
Vægten er fortsat elbilernes
største udfordring, hvad køreegenskaberne angår, men
sjovt nok, når man befinder sig i KIA universet, var
den hidtil kraftigste og hurtigste KIA, nemlig
sports coupé’en KIA Stinger også forholdsvis tung.
Den vejede faktisk kun et par hundrede kg mindre end
EV6 Performance, og bemærk ordet vejede – for
Stinger, der blev introduceret i 2017, er ikke
længere i produktion. Ikke fordi den ikke var en god
bil, men fordi den så småt var ved at være ude af
trit med den elbils-revolution, som verden oplevede
i årene derefter, og som KIA faktisk også var og
stadig er en væsentlig del af.
I sammenligning med Stinger
er EV6 GT Performance, en sammenligning, som KIA
selv ynder at foretage, på alle måder ikke bare mere
moderne, den er også mere fremtidsrettet. Den er
meget hurtigere end Stinger: 0-100 km/t på 3,5
sekunder vs. 4,9 sekunder – men hvad topfart angår,
er Stinger fortsat i førertrøjen med 270 km/t for
den 6-cylindrede 3,3 liters firehjulstrukne udgave
vs. 260 km/t for EV6 GT performance. Men hvem
bekymrer sig om topfart nu om dage, hvor man selv på
det tyske motorvejsnet kun en sjælden gang
overhovedet har mulighed for, at komme i nærheden af
hastigheder over 250 km/t.
Betydningsløs topfart
Og hvem bekymrer sig om
topfart i en tid, hvor hensynet til verdens
energiressourcer og miljørigtig adfærd vejer markant
tungere for især den yngre befolkning, dem, som
statistiske set skal bruge jordkloden i mange flere
år end dem, der har nået den modne alder. Et eller
andet sted har nok alle godt af man passer bedre på
Jorden, gammel som ung, men det er en helt anden
sag…måske…
KIA EV6 GT Performance er en
dokumentation af, at fart ikke en begrænsning for
elbiler. Det vidste vi i forvejen, dels fordi visse
kolleger i branchen også bygger biler med et stort
fartpotentiale, dels fordi Formel E sporten for
længst har synliggjort at elbiler kan være meget,
meget hurtige og samtidig skånsomme mod nærmiljøet.
SUV-tendens
Men KIA EV6 Performance er
ingen racerbil. Den er ikke skabt som sådan en, og
har egentlig heller ikke en struktur, der passer til
fx at køre hurtigt på en plan racerbane. Den har til
gengæld en frihøjde på 15,5 cm, som tenderer til
SUV-dimensioner, den har firehjulstrækket og den er
også i stand til at trække 1800 kg. Dermed får
”Performance”, altså bilens præstationsformåen en
betydning, der rækker ud over fartpotentialet. OK,
så er der lige det dér med ”GT”, men det handler jo
langt hen ad vejen mest om lidt kosmetik.
Udstyret er, som man efterhånden forventer det i en KIA
top-version. 21” fælgene ser godt ud og håndteres
glimrende af den avancerede affjedring, den
elektrisk bagklap er et ”must” i en elbil.
Glas-soltaget er et ægte soltag, dvs. det kan åbnes,
betjeningen foregår oftest via en 12,3”
berøringsskærm, 360 grader kamera giver godt udsyn
bagud, som kompenserer for det ikke alt for
overvældende udsyn gennem bagruden, head-up display
burde alle biler have, så det har EV6’eren og en
varmepumpe sikrer beskedent energiforbrug, når
temperaturen i 2-zone klimaanlægget skal reguleres.
Sportssæder hører sig til i en GT, men prøve dem
lige inden køb, og vær sikker på, at de passer til
den kropsfacon, som vi alle hver især helt
individuelt er forsynet med.
|