- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Ford Danmarks informationschef, Lene Dahlqvist,
flankeret af tv. MKD's
formand, Karsten Lemche (tv) og Fords direktør,
Janne Kämäräinen.
Årets Bil i Danmark 2019: Ford Focus
af Søren Clauding - 24. januar 2019
Ford Focus er Årets Bil i Danmark 2019. Det blev
afsløret i forbindelse med et festligt arrangement
på Forstadsmuseet i Hvidovre, som også markerede, at
kåringen af Årets Bil i Danmark nu havde fundet sted
i 50 år.
Bag kåringen Motorjournalisternes Klub Danmark, som
repræsenterer størstedelen af de danske
journalister, der arbejder aktivt med
motorjournalistik. MKD har siden 1969 hvert år valgt
den bil, der bedst levede op til hæderstitlen "Årets
Bil i Danmark".
Efter at have udvalgt fem nominerede bilmodeller,
afgav juryen på 26 medlemmer hver især 25 points.
Reglerne påbyder, at alle fem biler skal have
points, det maksimale antal, der kan tildeles en bil
er 10 og ingen bil må få det samme antal points.
Resultatet blev følgende:
1. Ford
Focus, 187 points.
2.
Peugeot 508, 132 points.
3.
Hyundai Kona, 127 points.
4. KIA
Ceed, 112 points.
5. Jaguar
I-Pace, 92 points.
Tre
ærespriser og Årets Bil i 50 år
Foruden
titlen Årets Bil i Danmark 2019 fik tre bilmodeller
tildelt særlige ærespriser:
Vi har
gennemprøvet den nye Peugeot 508 over det
udfordrende Col de Turini pas i Sydfrankrig -
verdens mest berømte rally hastighedsprøve, som benyttes i
det ligeså berømte Rally Monte Carlo. Videoen
ovenfor er den korte version med de vigtigste
højdepunkter.
Vi har bl.a. prøvekørt Årets Bil i Danmark 2019, den nye Ford Focus, i mellemudstyrs-udgaven "Titanium" med
125-hestes 1-liters turbobenzinmotor. Fuld HD.
On-board videoen med afsluttende outboard
optagelser giver bl.a. en fornemmelse af hvor godt
den firehjulstrukne Kona med 177 hk håndterer de
snoede spanske bjergveje. Fuld HD.
Den lynhurtige 200-hestes udgave af Ford Fiesta
er som skabt til hurtig landevejskørsel. Stram,
kontant og direkte. Tag med ud at køre i den
ikoniske Sport Technologies special-udgave med 1,5
liters 3-cylindret turbo-benzinmotor på snoede
danske landeveje. Fuld HD.