Peugeot er på vej
med en helt ny generation af den store
mellemklassebil, Peugeot 508. Den lander hos de
danske forhandlere omkring 1. oktober og der er tale
om en bil, der er radikalt forskellig fra
forgængeren – og den har ikke mindst et klart sigte:
Den skal være interessant for de kunder, der måske
kunne være forfaldne til, at vælge en af de
traditionelle storsælgere i det såkaldte
firmabilssegment, men som vover og måske endda
ønsker, at skille sig ud fra mængden.
Det er samme
princip, der lå bag udviklingen af de moderne og
stilsikre SUV modeller, 5008 og 3008. Begge modeller
er blevet en stor succes, så hvorfor skulle ikke
også den nye 508 blive det? Den er mindst ligeså
stilsikker, og på samme måde som man med SUV’erne
har formået at forfine konceptet, så det unødvendige
er frasorteret og der omvendt har skabt plads til
moderne brugsmuligheder og -behov, har man med den
nye 508 fastholdt en god praktisk basisfunktion og
samtidig udbygget ikke mindst den æstetiske
oplevelse af bilen. Samtidig med at den kører
knaldgodt.
Opsigtsvækker
Visuelt er den en
eyecatcher. Billederne taler deres eget sprog, men
det gjorde de mange kommentarer fra tilfældigt
forbipasserende i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler også. De fandt sted ved
den fransk Riviera, med Monaco som
omdrejningspunkt. Det er måske det sted i verden,
hvor man er mest forvænt med lækre biler i
trafikken. Her vender man sig ikke om efter hvad som
helst. Men 508’eren vakte opsigt. Berettiget opsigt.
Peugeot selv drager
naturligt nok sammenligninger med forgængeren. Men
glem den – hvad der næppe volder problemer, for der
er ikke blevet solgt så mange af dem, i hvert fald
ikke på vores breddegrader. Se i stedet på andre
biler i samme kategori, VW Arteon fx, eller de
nyeste fastbacks fra BMW og Audi. Peugeot 508 er
nemlig af den kaliber, og skulle man være i tvivl,
så har netop kvaliteten af førnævnte 5008 og 3008
modellerne dokumenteret, at det har man også styr
på.
Alle kunstens
regler
Peugeot 508 er en
slags fastback. Og den er måske den mest elegante af
dem alle. Den er skabt efter alle kunstens regler,
optimeret med til rådighed værende tekniske
muligheder og man har siden skruet det hele sammen
på en yderst delikat måde. Vi siger med vilje ”en
slags” fastback for der er også et vist sedan præg
over den. Det er faktisk først, når man vil åbne
indtil bagagerummet på næsten 500 liter, at man
opdager, at der er tale om en hatchback. Ikke, at
andre ikke benyttet denne tilgang bildesign før, men
i Peugeot tilfældet er det samtidig blevet både
sportsligt og elegant.
Bagagerummet er rummeligt (487 liter, der kan øges
til 1537 liter med bagsæderne nedfældet) og yderst
tilgængeligt gennem den kolossale bagklap.
Vi benyttede
nærheden til verdens mest berømte rallyprøve, Col de
Turini, som hvert år indgår i Rally Monte Carlo, til
at teste bilens køreegenskaber (det skriver vi om
andet steds), men det viste sig også at være en test
af 508erens opmærksomhedsværdi. Samme dag skulle der
tilfældigvis køres et rally, hvor de deltagende
biler var stribevis af smarte sportsvogne. Og på det
berømte bjergpas i over 1600 meters højde havde
Peugeot’en større opmærksomhedsværdi. Godt gået,
d’herrer 508-designere.
Ikke bare en
Peugeot
Eneste negative
bemærkning faldt nede ved Middelhavskysten, hvor et
par midaldrende kvinder mente, at den bil (som var i
færd med at blive fotograferet) var ”da bare en
Peugeot”. De vidste næppe bedre, vi må tilgive dem,
de var danskere….
For Peugeot 508 er
ikke ”bare en Peugeot”. Designet er opnået gennem
bevidst valg af proportioner. Den måler blot 1,40
meter i højden, den er 1,86 meter bred (uden
sidespejle), men den er også kun 4,75 meter lang.
Derved nærmer den sig sportsvognsdimensioner, men
misforstå ikke – den er ikke tænkt, at skulle være
en sportslig bil, og alligevel er den blevet ret god
også i den retning. Men også her på sin helt egen
måde.
Link til
importøren
Med 18" hjul og 235 mm brede dæk er affjedringen
naturligt nok en smule mere tilgivende, men generelt
er affjedringen meget tilgivende og samtidig er
krængningen overraskende ringe - det givet ekstra
god balance i bilen gennem både langsomme og hurtige
kurver.
Den næsten snerrende front giver Peugeot løven
ekstra pondus. |