- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeots nye upper-class bil, 508, i mondæne omgivelser foran upper-class restauranten La Mere Germaina i Villefranche sur Mere ved den franske Riviera. Klik på billederne og se dem større.


First World Test: Peugeot 508

Upper class Peugeot

på strandhugst


Af Søren Clauding – 30. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot er på vej med en helt ny generation af den store mellemklassebil, Peugeot 508. Den lander hos de danske forhandlere omkring 1. oktober og der er tale om en bil, der er radikalt forskellig fra forgængeren – og den har ikke mindst et klart sigte: Den skal være interessant for de kunder, der måske kunne være forfaldne til, at vælge en af de traditionelle storsælgere i det såkaldte firmabilssegment, men som vover og måske endda ønsker, at skille sig ud fra mængden.

 

Det er samme princip, der lå bag udviklingen af de moderne og stilsikre SUV modeller, 5008 og 3008. Begge modeller er blevet en stor succes, så hvorfor skulle ikke også den nye 508 blive det? Den er mindst ligeså stilsikker, og på samme måde som man med SUV’erne har formået at forfine konceptet, så det unødvendige er frasorteret og der omvendt har skabt plads til moderne brugsmuligheder og -behov, har man med den nye 508 fastholdt en god praktisk basisfunktion og samtidig udbygget ikke mindst den æstetiske oplevelse af bilen. Samtidig med at den kører knaldgodt.

 

Opsigtsvækker

Visuelt er den en eyecatcher. Billederne taler deres eget sprog, men det gjorde de mange kommentarer fra tilfældigt forbipasserende i forbindelse med de første internationale prøvekørsler også. De fandt sted ved den fransk Riviera, med Monaco som omdrejningspunkt.  Det er måske det sted i verden, hvor man er mest forvænt med lækre biler i trafikken. Her vender man sig ikke om efter hvad som helst. Men 508’eren vakte opsigt. Berettiget opsigt.

 

Peugeot selv drager naturligt nok sammenligninger med forgængeren. Men glem den – hvad der næppe volder problemer, for der er ikke blevet solgt så mange af dem, i hvert fald ikke på vores breddegrader. Se i stedet på andre biler i samme kategori, VW Arteon fx, eller de nyeste fastbacks fra BMW og Audi. Peugeot 508 er nemlig af den kaliber, og skulle man være i tvivl, så har netop kvaliteten af førnævnte 5008 og 3008 modellerne dokumenteret, at det har man også styr på.

 

Alle kunstens regler

Peugeot 508 er en slags fastback. Og den er måske den mest elegante af dem alle. Den er skabt efter alle kunstens regler, optimeret med til rådighed værende tekniske muligheder og man har siden skruet det hele sammen på en yderst delikat måde. Vi siger med vilje ”en slags” fastback for der er også et vist sedan præg over den. Det er faktisk først, når man vil åbne indtil bagagerummet på næsten 500 liter, at man opdager, at der er tale om en hatchback. Ikke, at andre ikke benyttet denne tilgang bildesign før, men i Peugeot tilfældet er det samtidig blevet både sportsligt og elegant.


Bagagerummet er rummeligt (487 liter, der kan øges til 1537 liter med bagsæderne nedfældet) og yderst tilgængeligt gennem den kolossale bagklap.


Vi benyttede nærheden til verdens mest berømte rallyprøve, Col de Turini, som hvert år indgår i Rally Monte Carlo, til at teste bilens køreegenskaber (det skriver vi om andet steds), men det viste sig også at være en test af 508erens opmærksomhedsværdi. Samme dag skulle der tilfældigvis køres et rally, hvor de deltagende biler var stribevis af smarte sportsvogne. Og på det berømte bjergpas i over 1600 meters højde havde Peugeot’en større opmærksomhedsværdi. Godt gået, d’herrer 508-designere.

 

Ikke bare en Peugeot

Eneste negative bemærkning faldt nede ved Middelhavskysten, hvor et par midaldrende kvinder mente, at den bil (som var i færd med at blive fotograferet) var ”da bare en Peugeot”. De vidste næppe bedre, vi må tilgive dem, de var danskere….

 

For Peugeot 508 er ikke ”bare en Peugeot”. Designet er opnået gennem bevidst valg af proportioner. Den måler blot 1,40 meter i højden, den er 1,86 meter bred (uden sidespejle), men den er også kun 4,75 meter lang. Derved nærmer den sig sportsvognsdimensioner, men misforstå ikke – den er ikke tænkt, at skulle være en sportslig bil, og alligevel er den blevet ret god også i den retning. Men også her på sin helt egen måde.


Link til importøren


Med 18" hjul og 235 mm brede dæk er affjedringen naturligt nok en smule mere tilgivende, men generelt er affjedringen meget tilgivende og samtidig er krængningen overraskende ringe - det givet ekstra god balance i bilen gennem både langsomme og hurtige kurver.

 

Den næsten snerrende front giver Peugeot løven ekstra pondus.

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny 508: eksklusivt design og god på vejen >>>

 

Ny 508: Fine løsninger der virker >>>


Vi har gennemprøvet den nye Peugeot 508 over det udfordrende Col de Turini pas i Sydfrankrig - verdens mest berømte rally hastighedsprøve, som benyttes i det ligeså berømte Rally Monte Carlo. Videoen ovenfor er den korte version med de vigtigste højdepunkter. Har man lyst, kan man tage hele turen gennem Col de Turini etapen i videoen nedenfor. Fuld HD.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt