Peugeot har haft
kraftig fokus på kvaliteten og ikke mindst ønsket om
at levere de allernyeste og mest sofistikerede
elektroniske løsninger, da de udviklede den helt nye
Peugeot 508. Det førstnævnte ser vi ingen tegn på
ikke skulle være lykkedes. Og det sidstnævnte er i
hvert fald lykkedes, hvad de første internationale
prøvekørsler af den nye luksuøse mellemklassebil gav
en klar idé om.
Motormæssigt er der
tale om velkende koncepter. Men selvom et par
benzinmotorer og flere dieselmotorer virker lidt
mainstream, må man ikke tage fejl. Ikke mindst
BlueHDi maskinerne er alle de nyeste, stort set ikke
forurenende dieselmotorer, baseret på den seneste
generation SCR katalysatorteknologi, der meget kort
tid efter opstart eliminerer udledningen af de for
nærmiljøet skadelige kulstofilter.
De kraftigste BlueHDi motorer præsterer hhv. 160 og
180 hk, men forskellen på de to er ikke stor.
Lave CO2 tal
Brændstofforbruget
er som bekendt omvendt proportionalt med CO2
udledningen, jo længere på literen, jo mindre CO2
ledes der ud. Også her er man kommet godt i mål og
selvom en plugin-hybrid lanceres engang i 2019 er
diesel drivlinerne fortsat et miljørigtigt
alternativ for især de bilister, der har et stort
kørselsbehov. Og mon ikke det i høj grad er dem, der
kunne falde for en Peugeot 508?
8-trins
automatgearkassen fungerer fortræffeligt ved både
op- og nedgearing, meget hurtigt og præcist, og der
kan desuden skiftes vha. paler bag rattet, uden at
der på forhånd skal aktiveres en manuel
skiftefunktion. Eneste minus er palernes placering,
fast på ratstammen. I hvert fald når man gerne vil
hurtigt gennem snævre hårnålesving i Alpe Maritimes,
hvor prøvekørslerne fandt sted. Men hårnålesving har
vi jo ikke mange af på vore breddegrader, så det går
jo nok.
Stribevis af
kørehjælp
Den nye 508 byder på
stribevis af kørehjælpemidler. Automatisk nødbremse
er standard på alle versioner og systemet reagerer
også på fodgængere og cyklister op til 140 km/t.
Vejbaneassistenten er yderst præcis og reagerer ikke
alene på vejstriber, men også på vejkanter, kantsten
ol.
Den adaptive
fartpilot har en såkaldt kø-funktion, som indebærer,
at man kan bruge systemet helt ned til 0 km/t og når
køen rykker igen, træder man blot let på speederen.
Systemerne gør dog ikke 508eren til en selvstyrende
bil – men systemet assisterer så blidt og præcist,
at man hurtigt lærer at sætte rigtig meget pris på
det.
Godt syn
Peugeot 508 har
desuden et såkaldt Night Vision system, som vha.
infrarøde kamera kan se levende væsener om natten
eller ved ringe sigtbarhed. Det virker indenfor en
afstand på 200-250 meter udenfor forlygternes
oplysningsfelt og viser omridset af det infrarøde
billede i det digitale display i i-cockpittet. Det
er et system, vi dog ikke har prøvet.
Ved bykørsel
disponerer man over et 360-graders kamera og den
seneste generation af Full Park Assist, som man kan
have megen glæde af, for udsynet bagud i Peugeot 508
er ikke verdens bedste.
De nærmere
udstyrsdetaljer på det danske marked fastlægges
først i forbindelse med lanceringen i
september/oktober. Det samme gælder priserne på det
danske marked, men det er ikke hensigten med bilen,
at den skal være en hårdslående prisbasker –
tværtimod skal vi forvente at den blander sig på
kanten af premium-segmentet.
Link til
importøren
GT-udgaven er udrustet med 245/40-19 hjul, som
normalt ville generere en meget stram affjedring,
men støddæmperne absorberer både små og store
ujævnheder forbilledligt. |