Det er svært, at sammenligne en Jaguar F-TYPE med en
F-PACE. Derfor vil det også være for dogmatisk at
påstå, at den nye I-PACE, der rammer de danske
landeveje i august/september i år, er den bedste
Jaguar. Men i vores optik er den Jaguars bedste SUV.
Og det har ikke sådan direkte noget med el-drift at
gøre.
Vi har tidligere fortalt om den nye I-PACE, og denne
artikel bør ikke læses alene, bl.a. fordi meget af
det, vi tidligere har beskrevet, ikke vil blive
gentaget hér (derfor
læs mere om Jaguar I-PACE hér >>>). Men efter en
kort smagsprøve på en kompakt testbane tæt ved
messehallerne i Genève ifm. årets Genève Motorshow i
marts, var der nu anledning til at gå lidt mere
under lakken på Jaguars første (eller anden, hvis
man medregner deres Formel E racerbil) elektriske
bil (videoen fra Genève kan også ses her på siden).
Landevejskørsel
Det andet møde med Jaguar I-PACE ”in action” fandt
sted på svenske landeveje tæt ved Arlanda lufthavnen
nord for Stockholm. Dels og i al væsentlighed var
det landvejskørslen, undertegnede satte fokus på,
selvom der også var mulighed for at afprøve bilens
balance på Trosta Park prøvebanen. Det er udtrykt i
on-board videoen her på siden, men for de læselystne
er der også lidt flere ord:
Jaguar har benyttet deres erfaringer fra deltagelsen
i Formel E mesterskabet for elektriske formel
racerbiler som basis for udviklingen af I-PACE. Og
naturligvis har de også benyttet deres erfaringer
fra koncernen og de øvrige to SUV’er, F-PACE og
E-PACE, som vi tidligere har præsenteret. Men ellers
er I-PACE helt ny.
Kører som en Jaguar
Jaguar har defineret hvad man ville, og det har man
opnået: Man har skabt en særdeles velkørende,
køredynamisk og kørekomfortabel SUV, som ser
knaldgodt ud og måske allervigtigst: kører som en
Jaguar forventes at køre. Faktisk kører den i vores
optik bedre end både F-PACE og E-PACE, det er det,
vi har udtrykt i overskriften.
Den er naturligvis ret lydløs. Med en yderst lav
vindmodstandskoefficient på bare 0,29 (det er meget
lavt for en SUV) er der heller ikke meget vindstøj.
Og dækstøjen har man fået bortelimineret gennem de
avancerede hjulophæng. Men det var på en eller anden
måde næste forventeligt.
Det samme gælder den næsten lineære acceleration fra
0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det er som i andre
elbiler, men meget præcist og flydende styret og med
en meget direkte og sensitiv speederkontakt.
Målestokken for elektriske SUV’er
Men kurvekørslerne, vejbeliggenheden, den er
simpelthen ”Wow”, det er langt bedre end vi har
oplevet i nogen anden Jaguar SUV og den sætter
målestokken for elektriske SUV’er på markedet. Man
kan angribe svingene, styre præcist, man får
kræfterne leveret præcist og direkte gennem de fire
trækkende hjul og det hele foregår med en sådan
lethed, at man ikke et sekund bliver mindet om, at
bilen vejer et godt stykke over 2 tons.
Netop vægten, tror vi, er grunden til, at det har
været muligt, at forene næsten krængningsfri,
direkte styre- og affjedringsegenskaber med en
fremragende affjedringskomfort. Der skal mere til
for ujævnhederne, når de skal flytte to tons end det
halve, og derfor er det op til hjulophængene at
absorbere ujævnhederne. Og det gør de – enklere kan
det ikke siges.
Kolossale hjul
I videoen ses en vis vibration i kameraoptagelsen.
Den kunne også føles, om end følelsen ikke var så
markant i sæderne, som i den kolossale panorama
loftsrude, hvorpå kameraet var monteret, så det er
lidt misvisende. Men vi gætter på, at noget af
vibrationen kan tilskrives de 22” store fælge med
255 mm brede 40 procent lavprofildæk, der i øvrigt
kun kan fås til den absolutte topversion.
Dækkene gav imidlertid et fænomenalt vejgreb, som
virkelig kunne udnyttes, næsten som en racerbil, på
grund af det meget lavt monterede batteri, som har
sænket tyngdepunktet næste 13 cm, sammenlignet med
Jaguar F-PACE. Intet under, at I-PACE kører bedre
end det mere konventionelle sidestykke hos Jaguar.
Når bilen
kører, skydes dørgrebene ind i dyrene - automatisk,
naturligvis.
I-PACE
kan også klare sig i terrænnet.
|