Da vi tidligere på året kunne berette om den helt
nye Ford Focus i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, var der tale om højt
udstyrede varianter med mindst 150 hestekræfter
under motorhjelmen. Bilen er for længst siden landet
i Danmark og det var tid til at se på i første
omgang en af de lidt mere moderate versioner.
I mellemtiden er Ford Focus også blevet en de fem
bilmodeller, der er blevet nomineret til ærestitlen
”Årets Bil i Danmark 2019”, hvor den endelige kåring
finder sted 23. januar 2019, fordi, gætter vi på, at
der er tale om en meget helstøbt og komplet bil,
oven i købet også moderat prissat.
Vi har nu også prøvet udgaven med 125 hestes
3-cylindret 1-liters EcoBoost turbobenzin motor og
mellemudstyret ”Titanium” og kan endnu engang
fastslå, at Ford er lykkedes med deres projekt om,
at skabe den bedst kørende familiebil i
mellemklassen – som vel at mærke også skulle være
til at betale for penge. Det til trods for, at bilen
ikke var udrustet med justerbar undervogn, at den
alene havde manuelt gearskifte, men måske mest
overraskende var det, at også i denne version med en
på papiret konventionel bagaksel har man opnået
virkelig fine køreegenskaber.
Ikke en finger at sætte
Videoen her på siden, optaget på en fugtig og snoet
dansk efterårsvej med skiftende underlag og
skiftende vejgreb giver en god fornemmelse af bilens
vejegenskaber. Selvom man havde monteret 17” fælge i
stedet for de standardmonterede 16” hjul, og derfor
implicit havde forringet vejgrebet en smule, var der
ikke en finger at sætte på kørefærdighederne.
Den allerbilligste Focus er prissat til 191.585
kroner og Trend udstyr. Den er udrustet med
selvsamme 1-liters EcoBoost motor, men effekten er
begrænset til 100 hestekræfter. Uden at have prøvet
den udgave er vi tilbøjelige til at foreslå, at er
den nye Ford Focus på ønskelisten og er det muligt
at investere yderligere 22.000 kroner i købet, så
gør det – eller find en anden finansieringsmodel.
Ikke fordi den svagere motor er dårlig, men bilen
har ganske enkelt fortjent den kraftigere motor.
Fordi den kører så godt.
Om man siden skal lægge 15.000 kroner oven i, for at
opgradere til Titanium niveauet, er en smagssag. Med
i købet får man da et andet alufælg-design (men
Trend inkluderer også alufælge), nøglefri betjening,
fartpilot, 2-zone klimaanlæg, regnsensor og den
markante 8” skærm. Standard i Trend er læderrat,
el-ruder både for og bag, el-sidespejle, sædevarme
og automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklist
genkendelse.
Glimrende maskine
125-hestes motoren er i fin maskine, også derfor har
den vundet så mange priser over tiden, spørgsmålet
var naturligvis hvordan den ville klæde den nye
Focus. 150 hestes og 182 hestes versionerne, som vi
prøvede i Alpeområderne nordvest for Nice i sommer,
passede perfekt. Men 125-hestes tingen er heller
ikke dårlig, i hvert fald i det flade danske
landskab.
En del af forklaringen er, at den leverer det
maksimale drejningsmoment på 170 Nm allerede ved
1400 motoromdrejninger i minuttet. Og siden
fastholder den det helt op til 4500 omdr./min. Det
gør motoren meget smidig og trækvillig. Er man i
bekneb for power, træder man naturligt nok speederen
i bund, men da får man så også 30 ekstra Nm i cirka
15 sekunder. Og da de 100 km/t nås på 10 sekunder er
det en ekstra fin finesse. Gearskiftet er i øvrigt
glimrende og gearene godt afstemt efter motorens
præstationer.
LED lys
Den prøvekørte version var som ekstra udstyr
udrustet med dynamisk LED forlys. Ford er gode til
LED lys, men når det så er sagt, er deres løsning
ikke skelsættende – om end løsningen formentlig med
til at holde prisen i ave. I princippet virker det
sådan, at kameraet i frontruden registrerer
køreretningen og lygterne afgiver mest lys i den
retning man kører. De kan også regulere fjernlyset,
så modkørende ikke blændes. Men de er ikke som sådan
segment opdelte.
De indgår i den såkaldte Designpakke-4 til 22.500
kroner, og da får man også de nævnte 17” fælge med i
prisen og mørktonede bageste sideruder. Men i vores
optik er det mest det i sig selv, dynamisk eller
ikke dynamisk, fabelagtige LED lys, der er grunden
til det tilkøb.
Fremragende plads
Focus'ens funktionelle egenskaber blev beskrevet i
sommer, de skal ikke gentages her. Alene skal nævnes
vores stadige begejstring over den gode kabineplads,
hvor man har skabt mere bagsædebenplads end i fx
Skoda Octavia, som ellers har været forbilledet i
klassen. Og oven i købet kan Focus klare sig uden
den kardantunnel, som visse bilmodeller er udrustet
med, selvom de hverken har kardanaksel eller kan fås
med firehjulstræk (mærkeligt). Dertil kommer det
meget regulære bagagerum.
Sidst skal det bemærkes, at infotainment systemet,
SYNC3 ikke inkluderer navigation. Det er heller ikke
så nødvendigt, hvis man er i besiddelse af en
smarttelefon, der kan samarbejde med SYNC3, og det
kan de fleste nye telefoner. Men man er da afhængig
af telefonens kortangivelser og vejvisning, hvilket
omvendt har den fordel, at man måske kender den
bedre, fordi man bruger den i andre sammenhænge, og
måske endda også har benyttet den i ens tidligere
bil…
|