Ford har haft
kolossal succes med Focus modellen, siden den første
gang så dagens lys for 20 år siden. Over 16
millioner er der solgt på verdensplan, af dem er de
7 millioner solgt i Europa. Nu er man så klar med en
helt ny generation af den kompakte mellemklassebil,
hvor ambitionen var, at skabe den bedst kørende
familiebil i mellemklassen, den skulle være tillids
skabende, inspirerende og rig på oplevelser for dem,
de kører den.
Det er en ambitiøs
målsætning, men Ford har nået den, kan vi godt
konkludere efter de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted på snoede og
udfordrende bjergveje i Alpe Maritimes nord for den
franske riviera.
Helt ny bil
Det har de ikke
mindst, fordi konceptet er udviklet helt fra grunden
af. Man har gennem analyseret den hidtidige model,
lyttet til kunderne og forbedret bilen på stribevis
af praktiske områder. Dertil kommer hele paletten af
elektroniske løsninger, som også er forfinet til den
allernyeste standard.
Og det hele har man
gjort uden tab af det, som altid har kendetegnet en
Ford Focus: suverænt gode køreegenskaber. Faktisk er
også de forbedret, i en grad, så vi uden slinger i
valsen kan udnævne den nye Focus til den bedste
kørende mellemklasse familiebil lige nu. Og var det
ikke præcis en af Fords målsætninger… hermed altså
opnået!
Avancerede og
opfindsomme løsninger
Men det var også
nødvendigt for Ford, at gå så målrettet til værks.
Konkurrencen er yderst hård i denne bilkategori,
kollegerne er også dygtige, og man skal passe på,
ikke at blive rendt over ende. Det har man gjort ved
at skabe en lang række avancerede og opfindsomme
løsninger.
Eksempelvis er
afmonteringen af bagagerumsdækkenet den nemmeste
løsning, vi til dato har set. Man trækker i en strop
i højre side. Det løsner låsen og bagagerumsdækkenet
kan blot trækkes ud. Siden er der naturligvis plads
til det under bagagerumsbunden.
Bagagerumsdækkenet behøver ikke ligge i
bagagerummet, når det ikke er i brug. Under bunden
er der plads til det.
Hele bagpartiet er
som forvandlet. Det har været nødvendigt for at
forøge kabinepladsen tilstrækkeligt, og hvad gør man
så for at sikre vridningsstabiliteten? Man tager
selvfølgelig en løsning
fra performance
versionen, RS, hvor et sammenpresset skummateriale
fyldes ind i dele af den bageste konstruktion. Når
bilen siden varmes op i forbindelse med tørring af
lakken, udvider skummet sig og skaber en fast kerne,
der øger stivheden 10 procent, i øvrigt uden
nævneværdig vægt forøgelse.
Førende i klassen
på bagsædeplads
Forøgelse af
kabinepladsen var et kardinal punkt, da Ford skulle
udvikle den nye Focus. Ikke mindst benpladsen på
bagsædet var et stort ankepunkt ved den udgående
model. Den er nu forøget med 8 cm og bliver dermed
den største i klassen, inklusive Skoda Octavia, som
ellers havde kabinepladsen som sin største force. At
man desuden klarer sig uden ”kardantunnel” ned
gennem vognmidten er et stort plus, som andre
producenter af forhjulstrukne biler kunne lære af.
Det er opnået uden
at gå på kompromis med bilens samlede længde, hvor
den nye bil er mindre end 2 cm længere end
forgængeren (4,38 meter). Og samtidig er
bagagekapaciteten forøget med 12 liter til 375
liter. De mål gælder 5-dørs versionen, som lanceres
i Danmark sidst i juli måned. Men venter man til
oktober kommer også stationcarudgaven, som er hele
30 cm længere.
Stationcaren er
værd at vente på
Den har så ikke helt
bibeholdt forgængerens mål og er med sine 4,67
meters længde virkelig en ægte ”dansker-stationcar”.
Den rummer ikke mindre end 608 liter i bagagerummet
og lægges bagsæderyglænene ned, øges pladsen til
1653 liter. Og så kører den i vores optik endda
endnu bedre end 5-dørs versionen. Den vil virkelig
være værd at vente på, hvis man har forelsket sig i
den nye Focus og brug for rigtig meget bagageplads.
Prismæssigt har Ford
valgt en yderst skarp indstigningspris på under
200.000 kroner og introducerer i øvrigt endnu
skarpere leasingpriser. For blot 5000 kroner i
udbetaling og 2900 kroner i månedlig ydelse kan man
få Focus hjul at køre på. Men indrømmet, da må man
nøjes med 100 hestekræfter og basisudstyret Trend,
og den nye bil lægger op til meget, meget mere.
Link til importøren |