- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stationcar udgaven er næsten 30 cm længere en 5-dørs versionen af den nye Ford Focus. Klik på billederne og se dem større.


First World Testdrive: Ford Focus


Suveræn i enhver forstand


Af Søren Clauding – 5. juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent, at man fra de allerførste meter i en ny bil, indeni sig selv udbryder: Wow. Ford har skabt en ny Focus, og hvis den hidtidige kørte godt, så kører den nye bare endnu bedre. Og den gør det alene i kraft af helt grundliggende gode og dynamiske køreegenskaber.

 

Det er vigtigt at fastslå, for derved behøver man ikke nødvendigvis, at investere i de i øvrigt ret avancerede systemer, som ikke alle er tilgængelige for alle modeller. Men når det så er sagt, er der tale om ret fænomenale systemer. Aktuelt har Ford offentliggjort prislister, som omfatter 1-liters EcoBoost versionerne på 100 hhv. 125 hestekræfter og dieseludgaverne med 120 hk (manuelt og automatisk gear). Vi foreslår, at besøge Fords webside og Fords forhandlere, hvor man løbende vil være opdateret.

 

Køredynamikken lever

Tilbage til de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede bjergveje i området nord for Nice og Cannes i det område, der hedder Alpes-Maritime. Det er ikke for ingenting det område, hvor Monte Carlo Rallyet er blevet så berømt. Og for Fords vedkommende er rallysporten ikke uvæsentlig. Ford har for tiden begge VM-titler for både kørere og konstruktører.

 

Når det overhovedet er aktuelt at nævne, så er det fordi, at er der noget, Ford har forstand på, så er det at skabe køredynamiske biler, og er der noget Fords rallybiler er, så er det køredynamiske. Altså biler, der er i ideel balance, hurtige, præcise, sjove, underholdende, sikre, forudsigelige, og dermed byder på alt det, der skal til for at underbygge begrebet køreglæde.

 

Vi frygtede, at ønsket om at imødegå kritikkerne af for ringe pladsforhold i den hidtidige model, ville dræbe køredynamikken. Vi kan ånde lettet ud, det er ikke sket, faktisk er den nye Focus endnu bedre end forgængeren, også hvad det angår. Og sjovt nok, men det er der jo nok en forklaring på, oplevede vi, at stationcarudgaven er endnu mere underholdende. Den kommer først senere på året, men vent på den, hvis der er brug for masser af plads.

 

Ommøblering og modernisering

Det, Ford har gjort er, at de rykket hjulene længere ud i hjørnerne. Det har givet mere rummelighed i kabinen. De har løftet ”hoftepartiet” og dermed også kunne omorganisere de indre mekanismer. Plus, og det er ikke uvæsentligt, at man ved at anvende mere moderne komponenter sparer vægt og opnår bedre resultater.


Bagagerummet i stationcarudgaven rummer over 600 liter.


Det er den såkaldt C2 arkitektur, der står for bilens platform. Den er yderst vellykket og er bl.a. baseret på en avanceret udgave af et multilink baghjulsophæng. Det underbygger køredynamikken, men det gør de velafstemte hjulophæng i det hele taget. Når vi oplevede stationcarudgaven sjovere, mere agil, end 5-dørs versionen, har det formentlig at gøre med, at de 40 kg, som den er tungere, fortrinsvis findes bag i bilen. Det gør vægtfordelingen mere lige og det klæder bilens køreegenskaber. Se videoerne og fornem selv.

 

Nye motor, ny transmission

Vi prøvede den nye Focus med en ny motor, som forhåbentlig også kommer til Danmark. Den er fortsat 3-cylindret, men har en slagvolumen på 1,5 liter og præsterer enten 150 hestekræfter eller imponerende 182. Vi prøvede 150-hestes udgaven i den luksuøse Vignale version og de 182 hestekræfter i stationcarudgaven som også var den sportslige ST-Line.



Vignale var desuden udrustet med en ny 8-trins ”ikke-dobbeltkoblingsgearkasse”, som var kvik, præcis og fungerede som sådan en skal. Den manuelle 6-trins gearkasse i stationcaren, som foreløbig er den eneste transmission til de 182 hestekræfter, er ultra præcis, sidst i videoen demonstrerer vi accelerationen, som hvis vi havde overskredet hastighedsgrænserne kunne have bragt os op på 100 km/t på blot 8,7 sekunder.

 

Undervognen er fin, pladsforholdene ligeså (læs artiklen hér >>>), motorerne også i kraft af stor smidighed, og så har Ford også udviklet en cylinderfrakoblings teknik, som reducerer antallet af aktive cylindre fra 3 til 2.

 

Adaptiv undervogn imponerede

Dertil kommer hele striben af avanceret udstyr, hvor især CCD systemet var ret overvældende. CCD betyder Continuously Controlled Damping. Systemet overvåger bilens affjedring, chassis, styringsinput og bremseinput hvert 2. millisekund, og giver dermed den mest jævne oplevelse på ethvert underlag. Man indstiller selv, hvordan man ønsker at køredynamikken og kørekomforten skal være. Og forskellen på de to yderligheder, Comfort og Sport, er enorm.

 

Undertegnede vil normalt foretrække at køre i ”Normal” indstillingen i en ”normal” bil med adaptiv affjedring. Men ikke i Vignale. Simpelthen fordi køreegenskaberne er så gode, at de ikke bare lægger op til sportslig kørsel, men også gør det på en måde, at affjedringskomforten bevares. Fænomenalt godt.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

 

First World Test: Ford Focus - del 1 >>>

 

First World Test: Ford Focus - del 3 >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Ford Focus i den eksklusive Vignale udgave med Fords avancerede justerbare undervogn. Kør med og fornem, hvordan det virker. Fuld HD.


Danmark er et stationcarland og den nye stationcar udgave af Ford Focus rammer præcis ind i den biltype, vi danskere køber flest af. Den er måske endda bedre end 5-dørs udgaven. Se videoen og dan dig din egen mening. Fuld HD.


 

Stationcarudgaven måler 4,67 meter i længden.

 

17" hjul med 215 mm brede 50 procent lavprofildæk hører sig til på en ST-Line.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt