Det er sjældent, at
man fra de allerførste meter i en ny bil, indeni sig
selv udbryder: Wow. Ford har skabt en ny Focus, og
hvis den hidtidige kørte godt, så kører den nye bare
endnu bedre. Og den gør det alene i kraft af helt
grundliggende gode og dynamiske køreegenskaber.
Det er vigtigt at
fastslå, for derved behøver man ikke nødvendigvis,
at investere i de i øvrigt ret avancerede systemer,
som ikke alle er tilgængelige for alle modeller. Men
når det så er sagt, er der tale om ret fænomenale
systemer. Aktuelt har Ford offentliggjort
prislister, som omfatter 1-liters EcoBoost
versionerne på 100 hhv. 125 hestekræfter og
dieseludgaverne med 120 hk (manuelt og automatisk
gear). Vi foreslår, at besøge Fords webside og Fords
forhandlere, hvor man løbende vil være opdateret.
Køredynamikken
lever
Tilbage til de
første internationale prøvekørsler, som fandt sted
på snoede bjergveje i området nord for Nice og
Cannes i det område, der hedder Alpes-Maritime. Det
er ikke for ingenting det område, hvor Monte Carlo
Rallyet er blevet så berømt. Og for Fords
vedkommende er rallysporten ikke uvæsentlig. Ford
har for tiden begge VM-titler for både kørere og
konstruktører.
Når det overhovedet
er aktuelt at nævne, så er det fordi, at er der
noget, Ford har forstand på, så er det at skabe
køredynamiske biler, og er der noget Fords
rallybiler er, så er det køredynamiske. Altså biler,
der er i ideel balance, hurtige, præcise, sjove,
underholdende, sikre, forudsigelige, og dermed byder
på alt det, der skal til for at underbygge begrebet
køreglæde.
Vi frygtede, at
ønsket om at imødegå kritikkerne af for ringe
pladsforhold i den hidtidige model, ville dræbe
køredynamikken. Vi kan ånde lettet ud, det er ikke
sket, faktisk er den nye Focus endnu bedre end
forgængeren, også hvad det angår. Og sjovt nok, men
det er der jo nok en forklaring på, oplevede vi, at
stationcarudgaven er endnu mere underholdende. Den
kommer først senere på året, men vent på den, hvis
der er brug for masser af plads.
Ommøblering og
modernisering
Det, Ford har gjort
er, at de rykket hjulene længere ud i hjørnerne. Det
har givet mere rummelighed i kabinen. De har løftet
”hoftepartiet” og dermed også kunne omorganisere de
indre mekanismer. Plus, og det er ikke uvæsentligt,
at man ved at anvende mere moderne komponenter
sparer vægt og opnår bedre resultater.
Bagagerummet i stationcarudgaven rummer over 600
liter.
Det er den såkaldt
C2 arkitektur, der står for bilens platform. Den er
yderst vellykket og er bl.a. baseret på en avanceret
udgave af et multilink baghjulsophæng. Det
underbygger køredynamikken, men det gør de
velafstemte hjulophæng i det hele taget. Når vi
oplevede stationcarudgaven sjovere, mere agil, end
5-dørs versionen, har det formentlig at gøre med, at
de 40 kg, som den er tungere, fortrinsvis findes bag
i bilen. Det gør vægtfordelingen mere lige og det
klæder bilens køreegenskaber. Se videoerne og fornem
selv.
Nye motor, ny
transmission
Vi prøvede den nye
Focus med en ny motor, som forhåbentlig også kommer
til Danmark. Den er fortsat 3-cylindret, men har en
slagvolumen på 1,5 liter og præsterer enten 150
hestekræfter eller imponerende 182. Vi prøvede
150-hestes udgaven i den luksuøse Vignale version og
de 182 hestekræfter i stationcarudgaven som også var
den sportslige ST-Line.
Vignale var desuden
udrustet med en ny 8-trins
”ikke-dobbeltkoblingsgearkasse”, som var kvik,
præcis og fungerede som sådan en skal. Den manuelle
6-trins gearkasse i stationcaren, som foreløbig er
den eneste transmission til de 182 hestekræfter, er
ultra præcis, sidst i videoen demonstrerer vi
accelerationen, som hvis vi havde overskredet
hastighedsgrænserne kunne have bragt os op på 100
km/t på blot 8,7 sekunder.
Undervognen er fin,
pladsforholdene ligeså (læs
artiklen hér >>>), motorerne også i kraft af
stor smidighed, og så har Ford også udviklet en
cylinderfrakoblings teknik, som reducerer antallet
af aktive cylindre fra 3 til 2.
Adaptiv undervogn
imponerede
Dertil kommer hele
striben af avanceret udstyr, hvor især CCD systemet
var ret overvældende. CCD betyder Continuously
Controlled Damping. Systemet overvåger bilens
affjedring, chassis, styringsinput og bremseinput
hvert 2. millisekund, og giver dermed den mest jævne
oplevelse på ethvert underlag. Man indstiller selv,
hvordan man ønsker at køredynamikken og
kørekomforten skal være. Og forskellen på de to
yderligheder, Comfort og Sport, er enorm.
Undertegnede vil
normalt foretrække at køre i ”Normal” indstillingen
i en ”normal” bil med adaptiv affjedring. Men ikke i
Vignale. Simpelthen fordi køreegenskaberne er så
gode, at de ikke bare lægger op til sportslig
kørsel, men også gør det på en måde, at
affjedringskomforten bevares. Fænomenalt godt. |