I forbindelse med
den nye Ford Focus lancerer Ford en række
forskellige kørehjælpemidler. Listen er ret
omfattende. Nedenfor findes de vigtigste. Og så kan
den nye Focus også privatleases til ret
bemærkelsesværdige priser.
5000 ud og 2900
om måneden
For blot 5000 kroner
i udbetaling og 2900 kroner om måneden kan man lease
en Focus Trend med 100 hestes EcoBoost motor.
Alternativt kan man også betale 15.000 kroner i
udbetaling o siden blot 2300 kroner om måneden. Og
så findes der i sagens natur et utal af
kombinationsmuligheder afhængig af udstyr, motorer,
kørselsforbrug og personlig formåen. Se mere på
http://www.fordprivatleasing.dk/
Adaptiv fartpilot
med stop & go-funktion (ACC), genkendelse af
fartskilte (Speed Sign Recognition) og
vognbanecentrering (Lane-Centring) holder en
komfortabel afstand til bilen foran og hastigheden
justeres automatisk ved, at Focusen holder øje med
skilte både i vejsiden og over vejen.
Hastighedsregulering varetages også via
informationer fra det indbyggede navigationssystem.
Den adaptive fartpilot virker ved hastigheder op til
200 km/t.
Den nye stop &
go-funktion tillader den adaptive fartpilot, at
bringe Focus helt til standsning i tæt trafik ved at
bruge op til 50 procent af bremsekraften, og holder
man stille i mindre end 3 sekunder, sætter bilen
automatisk i gang igen. Holder man stille mere end 3
sekunder, kan man blot køre videre med den adaptive
fartpilot ved at trykke på en knap i rattet eller
ved let berøring af speederen.
Vognbanecentreringen
er en teknologi, som holder øje med markeringer i
vejen. Systemet kan sende mild, men mærkbar,
modstyring gennem rattet for at hjælpe føreren med
at holde den valgte vejbane, når den adaptive
fartpilot er aktiveret. Systemet er designet til at
understøtte føreren med visuelle advarsler og lyd
ved hastigheder op til 200 km/t, hvis systemet
mærker, at føreren ikke reagerer på rattet. I
kombination med den adaptive fartpilot styrer
systemet regulært bilen i 15 sekunder ad gangen.
Derpå skal man via et mærkbart tag i rattet
bekræfte, at man stadig er i stand til at styre
bilen. Sker det ikke, standser Focusen stille og
roligt op.
Automatgearet styres via et drejehjul i
midterkonsollen. Knapperne bag styrer bl.a.
køreindstillinger, headup display etc.
Adaptiv Front
Lighting System og skilteaflæsning
justerer forlygterne på forhånd og giver dermed
maksimal overskuelighed, før man når svinget,
krydset eller rundkørslen.
Systemet gør brug af
det fremadrettede kamera til at holde øje med
vognbanemarkeringer op til 65 meter fremme, som gør
at lyset fra forlygterne kan vinkles på forhånd frem
mod et sving, så oversigtsforholdene er bedre på vej
ind i svinget – i stedet for at systemet udelukkende
baserer lyskeglens retning på ratudslag. Systemet
gør det også muligt at forudse, hvor lyskeglen skal
være bredere – eksempelvis i lyskryds eller
rundkørsler, hvor mulige farer på den måde lyses op.
Focus er den første
Ford i Europa med Head-up display (HUD). Displayets
effektivitet er maksimeret ved at have en stor flade
og systemet er blandt de mest lysstærke på markedet.
Active Park
Assist 2
indebærer fuldt automatiserede manøvrer til både
parallelparkeringer og tværgående p-pladser ved blot
at trykke på en knap. Med den nye 8-trins
automatgearkasse håndterer systemet også speeder og
bremse og Focus kan parkere på pladser, som er blot
110 cm længere end selve bilen, på stigninger op til
12 procent og ved hastigheder op til 4 km/t.
Park-out Assist hjælper med at komme ud fra
parkeringspladser.
Fords
Pre-Collision Assist
inkluderer automatisk nødbremse, som kan opdage
personer på, eller i nærheden af, vejen længere
fremme, og systemet aktiverer automatisk bremserne
ved en potentiel kollision, hvis føreren ikke
reagerer på advarslerne. Systemet kan nu også bremse
for cyklister, og ved hjælp af forlygterne reagerer
systemet også i mørke.
Evasive Steering
Assist,
der er designet til at være aktivt både ved bykørsel
og på motorvej, bruger radar- og kamerateknologi til
at opfatte langsomme eller stoppede køretøjer
længere fremme, og det understøtter føreren ved at
hjælpe med at styre uden om for at undgå kollision.
Cross Traffic
Alert.
Systemet advarer om krydsende køretøjer, når man
bakker ud af en parkeringsbås eller indkørsel og kan
nu også automatisk aktivere bremserne for at undgå
sammenstød eller mindske konsekvenserne ved et
sammenstød.
|