Hvis hurtig kørsel på almindelige veje står øverst
på ønskesedlen, så er Ford Fiesta ST det ideelle
valg. Men man skal virkelig ønske sig den, for
selvom Ford har løsnet lidt på spændstigheden i
forhold til den tidligere model, er den stadig meget
stram i betrækket. Så stram, at det for mange vil
være lidt for meget. Men den kører knald godt og er
herlig gennem kurverne.
Accelerationen fejler heller ingenting. 0-100 km/t
på 6,5 sekunder sætter de fleste på plads, når
startlyset i lyskurven bliver grønt. Men det er ikke
i accelerationstesten fra det ene lyskryds til det
andet, at Fiesta ST efter vores mening er
interessant. Faktisk bruger det unødig meget benzin
og den kan man meget bedre bruge ude på landevejen,
hvis man finder vejforløb med snævre udfordrende
kurver.
Dér er Fiesta ST i sit es.
Den styrer bare så præcist
Den styrer nemlig ultra præcist. I den prøvekørte
udgave da også ekstra hjulpet af 18” fælge med 205
mm brede 40 procent lavprofildæk. De gør naturligvis
affjedringen endnu strammere end de 17” hjul, som er
standard, men da bilen var udrustet med vinterdæk og
temperaturene omkring 7 grader Celcius lå lige på
kanten til, at vinterdæk ville være en fordel,
udlignede det formentlig hinanden: Lidt blødere
gummi blanding, lidt blødere affjedring – men lidt
mindre affjedring i dæksiderne. Nørdet? Måske, men
en Fiesta ST er vel en bil for nørder…
Den kan naturligvis også bruges i dagligdagen.
Funktionelt byder den på samme egenskaber som en
almindelig Fiesta, pladsen er den samme. Men sæderne
er anderledes. Den prøvekørte ST2 version (ST2 er
lidt bedre udstyret end ST1, men egentlig er det
småting, det handler om – merprisen er også
beskeden) havde Recaro sportssæder, der udfordrer
enhver lidt for bred bagdel. Undertegnede havde et
foldet tæppe under sig, for ikke at blive klemt
ubehageligt fast mellem sædernes sider. Måske burde
man gøre noget ved bredden dernede.
For bredskuldret
Imidlertid var problemet det samme over skuldrene,
så en vis kompensation får man ud af udfordringen:
Nu kan man kalde sig bredskuldret…
Men udover de personlige ikke alt for seriøse
betragtninger, skal man seriøst forholde sig til
sæderne. Sidder man rigtigt, er de helt rigtige, for
skal man køre friskt, skal man også sidde fast.
3-cylindre – nu står verden ikke længere
Motoren i den nye ST er en, og hold nu fast selv: en
3-cylindret maskine. Nu står verden ikke længere.
Men når man først har kørt et par kilometer, tænker
man ikke over det. Men man er også godt hjulpet af
en lidt kunstig lyd fra udstødningen, som reducerer
den pludrende 3-cylindrede lyd og gør den til en
ægte racermaskine.
Maskineriets præstation kan der ikke peges fingre
af. En ting er accelerationstallet, som kræver, at
man er hurtig på gearskiftet, hvilket så heller ikke
et problem, for gearkassen er simpelthen
freeeeemragende. Noget andet er kurveegenskaberne.
Selvom basiskonstruktionen, som i alle andre biler i
samme størrelse, inkluderer en torsionsbagaksel,
kører Fiesta ST usædvanlig godt.
Patenteret baghjulsophæng
Ford har altid mestret den egentlig ret simple men
pladsbesparende bagaksel konstruktion, og fået mest
muligt ud af den, men i den nye Fiesta ST, udover at
den er forstærket, har man også sat fjedrene lidt på
skrå og de har nærmest en slags bananform, hvilket
giver et suverænt godt greb i underlaget. Systemet
er helt nyt og patenteret, så indtil videre er Ford
de eneste, der tilbyder de køreegenskaber, det fører
med sig.
I praksis indebærer det, sådan som vi oplever det,
at bilens balance, især ved kraftig nedbremsning,
ganske enkelt er bedre. Man er desuden – og det skal
altså ikke praktiseres på de offentlige veje,
hvortil bilen jo trods alt er skabt – i stand til at
læge bagenden ud i en lidt blødere og derved bedre
kontrollerbar bevægelse. Det er også med til at gøre
Fiesta ST til en meget sikker bil at køre, især i en
kritisk situation, og den er måske den mest sikre i
sin klasse.
Ekstreme muligheder
Man kan køremæssigt vælge mellem tre forskellige
køreindstillinger. Bliv i ”Sport” på offentlig vej.
Det genererer både hjulspind og presser
motoromdrejningerne derop, hvor
omdrejnings-begrænseren blander sig. Se videoen her
på siden og husk, at have lyden koblet til.
Prisen på 272.600 kroner (kun 1260 kroner billigere
for ST1) er naturligvis givet af de
afgiftsændringer, der er indført siden sidste
generation så dagens lys første gang. Udstyret er
glimrende, men man skal nok regne med lidt oveni,
hvis man gerne vil have sin Fiesta til at være
rigtig fancy.
Ekstraudstyrslisten inkluderer klimaanlæg, Fuld LED,
B&O Play, nøglefri betjening, røde bremsekalibre og
meget, meget mere.
|