Det er ikke lang tid siden, vi første gang kunne
testkøre den nye KIA Stonic. Nu er turen kommet til
det, nogle kalder søsterbilen til Stonic, Hyundai
Kona. Men virkeligheden er, at der ikke er mange
ligheder. Hvis man ikke lige vidste det var det ikke
til at se det. Og spørgsmålet er, om de to
overhovedet kan kaldes søstre.
Nu skal disse linjer ikke ende op med at blive en
sammenligningstest, det muliggør de trods alt
forholdsvis få testkilometer i en af de første
internationale prøvekørsler, som i dette tilfælde
fandt sted på hovedsageligt regnvåde veje sydvest
for Barcelona, heller ikke.
Væsensforskellige
Men et faktum er det, at udover de åbenlyse visuelle
forskelle, er de to biler under huden også
væsensforskellige, og oven i købet er der også stor
forskel på de enkelte varianter indbyrdes. F.eks. er
baghjulsophængene forskellige afhængig af, om
Hyundai Kona er forhjulstrukken eller har træk på
alle fire hjul.
Den forskellighed er også nødvendig i en verden,
hvor konkurrencen er benhård. Og Hyundai har store
ambitioner. I 2021 skal Hyundai mærket være det
største asiatiske bilmærke i Europa, altså større
end f.eks. Toyota og Nissan. Skal man nå de mål, er
det vigtigt, at have noget unikt at tilbyde.
Hyundai lancerer Kona som en livsstilsbil, navngivet
efter en livsstils destination på Hawaii (ligesom
andre Hyundai SUVer også har amerikanske stednavne
som f.eks. Santa Fe og Tucson), og gælder det
livsstil, har premium følelse stor prioritet,
ligesom funktionalitet og fleksibilitet.
Drivlinerne
Drivline og den slags er for mange mennesker
ligegyldig og kedelig teknik, den skal bare være der
og ikke mindst være i orden. Vi kan så hviske de
teknisk interesserede læsere i øret, at Hyundai Kona
i første omgang kommer med hhv. en 1-liters 120
hestes turbobenzin motor og en ny 1,6 liters 177
hestes ditto. Sidstnævnte er sammen med et 7 trins
dobbeltkoblings automatgear reserveret den store
motor og firehjulstræk. Og den lille maskine skal
håndtere udgaverne med forhjulstræk og 6 trins
manuel transmission.
Det er opnået ved, at skabe en ny platform, som
ifølge Hyundai ikke har så meget til fælles med KIA
Stonic og i udgaven med firehjulstræk endnu mindre.
Det er så også qua livsstils filosofien komplet
ligegyldigt. Som kunde definerer man sine behov,
udvælger den bil, som man synes ser bedst ud og
opfylder dem bedst – og siden drivline, der nu måtte
passe. Derpå bruger man blot sin bil, uden at tænke
så meget mere over det.
Vellykket design
Øverste ansvarlige for Hyundai koncernens designs er
Peter Schreyer, som har formået at skabe et
iøjefaldende udtryk og har kunnet kombinere det rå
med det elegante. Det gælder i særdeleshed den
firehjulstrukne version, som i øvrigt er det, der
understreger, at en Hyundai Kona er en regulær SUV.
Vellykket design i enhver detalje.
Dens frihøjde er 17 cm. Det er tilstrækkelig til at
passere grove ujævnheder på løst underlag, som den
ene af onboard videoerne her på siden er et godt
udtryk for. Men den er ikke parat til regulær
offroad kørsel, hvad næppe nogen heller har tænkt,
at den skulle være.
Attraktive priser
Den nye Hyundai Kona lander på det danske marked i
begyndelsen af januar og priserne er man ikke helt
klar med endnu, men den bliver prismæssigt
attraktivt placeret, så den kan gøre sig i
konkurrencen, fastslår Hyundais danske marketing- og
kommunikationschef, Torben Lynge Overgaard, om end
den største udfordring måske vil være, også at gøre
4WD udgaverne konkurrencedygtige.
Lykkes man med det projekt, besidder Hyundai et
stærkt kort i konkurrencen om kunderne i det
velvoksne kompakt-SUV segment. Men også den
forhjulstrukne udgave, som vi prismæssigt anslår at
ville havne på omkring 175.000 kroner for
indstigningsversionen, er ikke uden evner. Der er
udmærket harmoni mellem forhjulstrækket og den 120
hestes turbo benzinmotor, der som nævnt er den ene
af de to motorvarianter, Hyundai lægger ud med.
Dieselmotorer og ren el på vej
Hyundai Kona er den første kompakte SUV fra den
koreanske bilfabrik i historien. Af samme grund har
man heller ikke hos den danske importør den helt
store erfaring med efterspørgslen på den type af
biler. Men det har kollegaerne, og den slags går som
varmt brød for tiden, skal vi hilse og sige.
Og er der nogen, der mener, at to benzin motorer er
lige i underkanten, skal man blot mønstre lidt
tålmodighed. Om kort tid vil Hyundai Kona også kunne
købes med dieselmotorer, på hhv. 115 og 136
hestekræfter, og i løbet af 2018 er også en ren
el-version på gaden.
|