- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Hyundai Kona

Ny Hyundai Kona hæver livstilsbarren


Af Søren Clauding – 19. oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Hyundai Kona er ikke bare Hyundais første kompakte SUV, den hæver også barren for biler i kategorien af såkaldte livsstilskøretøjer af SUV-typen. Den gør det i kraft af et iøjefaldende design og ikke mindst glimrende køreegenskaber. Hvad det sidste angår, er det dog vigtigt at forholde sig til, hvordan man værdsætter køreegenskaber. Er man villig til, at betale prisen for firehjulstræk, DCT gear og et andet baghjulsophæng, får man en bil, der blander sig med de allerbedste i segmentet.

 

Vi havde lejlighed til at prøve begge versioner i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Hyundai Kona bl.a. på snoede og udfordrende bjergveje rundt om den karakteristiske Montserrat bjergmassiv sydvest for Barcelona og køreoplevelsen var klart forskellig i de to versioner.

 

To ret forskellige versioner

Den nye Hyundai Kona findes i teknisk forstand i to udgaver, når den introduceres på det danske marked i begyndelsen af det nye år. En 1-liters 120 hestes 3 cylindret turbobenzin version med 6 trins manuelt gear og en todelt torsionsbagaksel – og ikke uvæsentligt, en køreklar vægt på 1233 kg.

 

Samt en ny 177 hestes 1,6 liters 4 cylindret turbo benzin rækkemotor med 7 trins dobbeltkoblings automatgear. Sidstnævnte har også variabelt firehjulstræk, som kan levere op til 50 procent af kræfterne til baghjulene. Begge versioner har 17 cm frihøjde, men vægtforskellen er ikke mindre end 164 kg.

 

Agil og smidig forhjulstrækker

Alt imens den firehjulstrukne Kona er klart den mest spændene af de to, vil forhjulstrækkeren ligeså klart blive den, der kommer til at sælge bedst. Prisen, selvom den i skrivende stund endnu ikke er fastsat, er den afgørende faktor, men harmonien er også på plads, præcis som vi oplevede, da vi prøvekørte Hyundai i30 med selvsamme motor. Man bruger 12 sekunder på at nå de 100 km/t, men nok så væsentligt: bilen er let og agil gennem kurverne, og motoren tilstrækkelig smidig.

 

Indretningen byder på udmærket benplads overalt, Konas længde på 4,17 meter taget i betragtning, og bagagerumskapaciteten på 361 liter er på niveau med konkurrenterne i klassen. Designet er moderne, bilerne kan fås i to farver, og hele striben af moderne sikkerhedsudstyr og infotainment muligheder er inkluderet, ligesom automatisk nødbremse ved hastigheder over 8 km/t er standard.

 

Potent drivline

Den firehjulstrukne version af Kona er markant tungere. Det mærker man gennem de snævre kurver, den virker knap så villig til at komme ind i svingene, men det er blot indtil man slipper de 177 hestekræfter løs. Når de sammen med et drejningsmoment på 265 Nm, som leveres allerede ved 1500 motoromdrejninger/minut og fastholdes helt op til 4500 omdr./min, kaster sig over drivlinen, er det især baghjulene, der får glæde af deraf.

 

Tyngdepunktet skubbes da bagover, trykket på forhjulene lettes og så bliver hver en kurve en herlig oplevelse. Desuden er Kona 4WD forsynet med et elektronisk styret antispin system, der virker lidt på samme måde som de systemer, der er kendt som torque vectoring, hvor kræfterne fordeles til hjulene afhængig af deres vejgreb. Assisteret af det udmærkede 7 trins automatgear kan man i øvrigt nå de magiske 100 km/t på 7,9 sekunder.

 

På løst underlag er oplevelsen næsten den samme, hvad offroad videoen her på siden vidner om – cirka midtvejs i videoen sættes tempoet markant i vejret, oplevelsen er et signal om, at Hyundais VM rallyteam ikke har holdt deres erfaringer for dem selv…

 

Multilink baghjulsophæng

Baghjulsophænget på Kona med firehjulstræk er et multilink ophæng. Det understøtter bilens styreegenskaber, fordi baghjulene ikke blander sig i styringen. Derved har man kunnet tillade sig at gøre affjedringen forbavsende tilgivende, uden at den mister det sportslige lidt spændstige snit. Det gør kørslen på plan asfalt ret komfortabel alt imens hjulene på ujævn vej og i semi-offroad terræn får tilstrækkeligt greb i underlaget – til trods for, at de er 18” i diameter og udrustet med 235 mm 45 procent brede lavprofildæk.



En anden fordel ved multilink ophænget er, at man har kunnet frigøre plads til det bageste differentiale, så bagagerumskapaciteten er den samme uanset drivline. I kombination med et yderst vridningsstabilt karrosseri, hvor mere end halvdelen er skabt i højstyrkestål, har man ved samme lejlighed muliggjort en stor bagagerumsåbning under den tophængslede bagklap.

 

Resultatet er, at Hyundai med den nye Kona har skabt en helstøbt pakke, hvor det i sidste instans er køberens behov og livsstil, der afgør hvilken version der vælges. Det var vel dybest set også det, der var meningen og det, der ligger til grund for så alsidig en løsning.


 

Livsstilsbagagerum, godt pakket...

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Rå elegance på premium niveau >>>


On-board videoen med afsluttende outboard optagelser giver bl.a. en fornemmelse af hvor godt den firehjulstrukne Kona med 177 hk håndterer de snoede spanske bjergveje. Videoen kan også ses i Fuld HD.

 

Vi har også testet den Hyundai Kona 4WD på en rå grusvej. Næsten som at køre rally. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Hurtige fakta om den nye Hyundai Kona


Introduktion i Danmark: januar 2018

 

Motor-versioner:

1,0 T-GDI, 3 cylindret turbo-benzinmotor, 120 hk, 172 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 181 km/t. 19,2 km/l (16” hjul). 18,5 km/l (17” og 18” hjul). Vægt: 1.233 kg.

 

1,6 T-GDI, 4 cylindret turbo-benzinmotor, 177 hk, 265 Nm/1500-4500 omdr./min. 7 DCT. 0-100 km/t: 7,9 sek. Topfart: 205 km/t. 14,9 km/l (16” hjul). 18,5 km/l. 4WD. Vægt: 1.401 kg.

 

Længde: 4,17 meter.

Højde: 1,57 meter.

Akselafstand: 2,60 meter

Frihøjde: 17 cm.

 

Bagagerum: 361-1143 liter.


Link til importøren


Den nye 1,6 liters turbo benzinmotor leverer overbevisende 177 hestekræfter og er standard i 4WD udgaven.

 

Bagsædepladsen med og uden ryglænet lagt ned byder på glimrende pladsforhold.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt