Efter at regeringen ved årsskiftet indførte afgifter
på elbiler er salget af de miljørigtige køretøjer
faldet til stort set ingenting. Nu skal salget
boostes gennem tilskud til køb af el-bil samtidig
med at energiselskabet E.ON sælger elektricitet som
pakkeløsning til fast pris.
Man kan forholde sig til designet på den nye Hyundai
i30 som man vil, men et faktum er det, at den i
hvert fald ikke ligner forgængeren. Samtidig er der
ingen tvivl om, at Hyundai har skævet sine
europæiske kolleger over skuldrene, for den nye bil
er skabt i det samme plads-attraktive boks-design,
som kendetegner de fleste kompakte
mellemklassebiler, men med en snært af elegance.
Klik
på billedet og hør vores interview med Hyundai
koncernens chefdesigner, Peter Schreyer.
First Test. Suzuki SX4 S-Cross
Nyt bid i den største Suzuki
Det er tre år siden Suzuki SX4 S-Cross, eller i
daglig tale bare S-Cross, blev lanceret. Nu var det
tid til at give modellen, der trods en længde på
4,30 meter er Suzukis største, en ansigtsløftning.
Det har man gjort i en sådan grad, at det næsten er
som at møde en helt ny bil.
Den er skøn, temperamentsfuld og fantastisk i
kurverne. Men bortset fra eventuelle associationer
til ordvalget er navnet det eneste feminine ved den
nye Alfa Romeo Giulia, som kaster Alfa Romeo tilbage
i kampen om kunderne i den store luksuøse
mellemklasse.
Det er muligt, at KIA lægger vægt på, at KIA Niro
ikke skal sælges som en hybridbil, men blot som en
benzinøkonomisk bil med mange gode egenskaber, som
dog kan tilskrives den særlige hybridteknologi. Men
man har ikke sovet i timen, man har lært af andres
erfaringer og KIA Niro virker usædvanlig
gennemarbejdet, hvad de første internationale
prøvekørsler på spanske landeveje gav et klart
billede af.
First World Testdrive: Renault Scénic og
storebror
Familiebil modern style
Det er 20 år siden Renault introducerede den første
kompakte multibil. Tre generationer har den lagt bag
sig og da den sidste er fra 2009, var tiden inden
til et eftertrykkeligt generationsskifte. Fabrikken
har stor fornøjelse af designsucces’er som Clio og
Captur og mon ikke det også kommer til at ske med
Scénic og ”storebror” Grand Scénic.
KIAs tre nye versioner af den store Optima-model er
ikke bare biler, der udfylder huller i
produktviften, det er også biler, der hver på deres
måde udtrykker de kolossale tekniske fremskridt, den
koreanske bilproducent tager i disse år. Ikke mindst
Plug-in hybrid udgaven på over 200 hestekræfter er
interessant, men også den sportslige 245 hestes
GT-version er eksponenter derfor.
KIA er inde i en forrygende udvikling. På europæisk
plan er der kun en retning – opad – og med rekord
store salg i de seneste kvartaler, er der udsigt til
i 2016 udsigt til endnu en salgsrekord. Den
udvikling agter man, at fortsætte i de kommende år
med bl.a. den rummelige D-klasse model, KIA Optima.
Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye
potente 245-hestes Optima kører ved fuld fart
(næsten) på en tysk autobahn. Videoen kan ses i Fuld
HD.
First Test: Alfa Romeo Giulia + Giulia
Quadrifoglio
Efter alle kunstens regler
Den nye Alfa Romeo Giulia er skabt efter alle
kunstens regler. Den lever op til de forventninger,
man med rette kan have til en premiumbil i
D-segmentet og så har den sin egen italienske
charme.
I 2020 kører 700.000 europæere i hybridbiler,
forudses det. Den mest efterspurgte biltype er
SUV’er, og især de kompakte crossovere/SUV’er er
populære. De succes-parametre har KIA kogt sammen i
KIA Niro, der lanceres i Danmark sidst på efteråret.
Vi har prøvet bilen på snoede og krævende landeveje
vest for Barcelona i Spanien i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler.