- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


E.ON og regeringens El-bils boost


af Søren Clauding - 12. september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter at regeringen ved årsskiftet indførte afgifter på elbiler er salget af de miljørigtige køretøjer faldet til stort set ingenting.

 

Det kan skyldes, at markedet blev mættet pga. af hamstring af især de luksuøse Tesla biler, det kan også skyldes samme bilmærkes meget omtalte problemer og sidst, men ikke mindst kan det skyldes usikkerhed omkring, hvordan markedet vil udvikle sig.

 

Samtidig med, at regeringen netop er kommet med et udspil, hvor man vil give 20.000 kroner i tilskud til køb af el-biler, dog forudsat at bilproducenter vil gøre det samme, har det tyske energi-selskab E.ON lanceret en meget forenklet pakkeløsning, hvor man som elbils ejer kun skal betale 379 kroner om måneden for elektricitet (579 kroner, hvis bilens batterikapacitet er over 44 kWh), hvis opladningen sker på et af selskabets opladningspunkter (man har 1200 i Danmark).

 

Alternativt betales 579 kroner, uanset batterikapacitet, hvis man også vil inkludere opladning fra hjemmestanderen.

 

Den store forskel på regeringens udspil og E.ON's el-bils boost er, at regeringens udspil endnu blot er et forslag og siden alene vil gælde 1000 biler, hvorimod E.ON's pakkeløsninger vil kunne købes af alle og ikke er tidsbegrænset.

 

Penge at spare

Foretager man en hurtig beregning baseret på den populære Tesla Model S, baseret på en gennemsnitsøkonomi på 4,2 km/kWh, 15.000 kilometer om året og en kWh pris på 2,28 kroner vil udgiften til strøm være 670 kr./måned. Et tal, der skal sammenlignes med udgiften på 579 kroner i fast udgift om måneden.

 

Interessant er det også, at man må oplade på alle E-ON's ladestandere, altså også det store tyske net og planlægger man sin kørsel med en vis omhu, vil man i princippet kunne køre tværs gennem Europa og tilbage igen uden at betale mere end de 579 kroner. Om det er muligt på det eksisterende net af ladestandere, har vi dog ikke undersøgt i detaljer.

 

I øvrigt er det tankevækkende, at kører man alternativt 15.000 kilometer årligt i en bil med konventionel forbrændingsmotor, som har en benzin-økonomi på 15 km/l og regner med benzinpriser på 10 kr./liter, vil den månedlige brændstof udgift være 833 kroner. Allerede ved det kørselsbehov er elbilen nogle hundrede kroner billigere at køre i, og med en fastprisaftale er hver eneste yderligere kilometer i princippet gratis.

Regneeksemplet tv. er baseret på en Tesla Model S.

Læs vores seneste prøvekørsel af Tesla Model S hér >>>

 

Kører man alternativt Nissan LEAF, er fastpristilbudet knap så attraktivt, fordi den kører længere pr. kWh.

Læs vores seneste prøvekørsel af Nissan LEAF hér >>>

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt