I 2020 kører 700.000 europæere i hybridbiler,
forudses det. Den mest efterspurgte biltype er
SUV’er, og især de kompakte crossovere/SUV’er er
populære. De succes-parametre har KIA kogt sammen i
KIA Niro, der lanceres i Danmark sidst på efteråret.
Vi har prøvet bilen på snoede og krævende landeveje
vest for Barcelona i Spanien i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler.
Når scenen så er sat, gør KIA på den ene side en del
ud af at fortælle, at KIA Niro er fabrikkens første
hybridbil, i øvrigt baseret på den samme teknik, som
søstermærket Hyundai anvender på deres nye Ioniq
hybridbil, der også præsenteres i disse dage. Men
samtidig fastslår man, at det er bilens fordele, man
vil slå på trommer for – i en vis erkendelse af, at
bestemt ikke alle bilkøbere går højt op, i hvilken
motorteknologi, der er gemt under lakken.
Tidens trend
Hvis man tager det som udgangspunkt, må man
konstatere, at KIA har bygget en kompakt cross-over,
helt efter tidens trend, lidt mindre end
mellemstørrelse SUV’en, KIA Sportage, og lidt større
end KIA cee’d SW. Den har et 6-trins dobbeltkoblings
automatgear, er en smule højere end en almindelig
flad personbil, stiller op til 141 hestekræfter til
rådighed og oven i hatten en fremragende
brændstoføkonomi: 26,3 kilometer på hver liter
benzin.
Dertil kommer glimrende køreegenskaber, en blid
igangsætning, et umærkeligt gearskifte og nok så
vigtigt: Mange gode praktiske egenskaber pakket ind
i et flot design – plus KIA’s unikke 7-års
garantiordning. Når bilen kommer til Danmark sidst i
oktober/først i november i år, kan man købe den for
310.000 kroner og vælger man den med topudstyret,
koster den 360.000.
Hvis det er, hvad man har brug for at vide, behøver
man ikke læse videre. Men har man blot en smule lyst
til at vide, hvordan det hele er sammensat, så
værs’go’:
Under lakken på nyheden
KIA Niro er som nævnt fabrikkens første hybridbil,
skabt fra ende til anden som en hybridbil. I et vist
omfang har man anvendt eksisterende teknologi og
erfaring fra andre KIA modeller – sådan skal det vel
også være. Men ellers er KIA Niro i bund og grund
bygget op som hybridbil, helt fra bunden af.
Fordelen ved det er, at netop spørgsmålet om
hybridteknologi konstruktionsmæssigt går hen og får
mindre betydning. Batteriet på 33 kg har man meget
opfindsomt lagt på tværs af bilen lige foran
benzintanken på 45 liter. Begge dele er anbragt
under bagsædet, foran bagagerummet.
Afklædt bil, der viser batteriet i den lyse
stålindkapsling, placeret foran den sorte
benzintank.
Masser af plads
Sidstnævnte er på ikke mindre end 427 liter, som,
når de asymmetrisk delelige bagsæderyglæn lægges
ned, øges til en samlet bagagekapacitet på 1425
liter. De dimensioner hører faktisk til blandt de
bedre i klassen for kompakte crossovere, i KIA Niro
tilfældet på 4,36 meters længde. Altså intet
hokus-pokus forbundet med hybridteknologien, hvad
angår pladsforbrug.
Der er også glimrende plads på bagsædet. God
benplads, god siddehøjde og plads over skuldrene.
220 Volts udtag bag på konsollen mellem de to
forsæder giver rig mulighed for at anvende
strømkrævende instrumenter under kørslen.
…og masser af højteknologi
På forsæderne er pladsforholdene ligeså gode, mange
fralægningspladser, et udmærket handskerum, en
centerplaceret berøringsskærm på 5 eller 7”, let
læselig – og på højeste udstyrsniveau følger
navigation med 7 års fri opdatering med i købet.
Desuden er sikkerhedselementer som aktivt
nødbremsesystem, baseret på både kamera og radar,
standard i den billigste af de tre udstyrsvarianter.
KIA er også helt fremme i skoene hvad angår moderne
kommunikationsmidler. Apple CarPlay og Android Auto
er tilgængeligt, også via centerskærmen, men ellers
har man valgt at holde interiør designet på et
tidssvarende, men ikke udpræget opportunistisk
niveau, formentlig for at understrege, at der intet
mærkeligt er ved en KIA Niro, bare fordi den er en
hybridbil, med andre ord: den er ”bare” en bil.
|