Den er skøn, temperamentsfuld og fantastisk i
kurverne. Men bortset fra eventuelle associationer
til ordvalget er navnet det eneste feminine ved den
nye Alfa Romeo Giulia, som kaster Alfa Romeo tilbage
i kampen om kunderne i den store luksuøse
mellemklasse. Jaguar gjorde det i fjor, med den helt
nye XE, og det gik jo egentlig meget godt. Nu
forsøger italienerne det samme, koncepterne er ens
og ambitionerne fejler bestemt ingenting.
”Et forsigtigt gæt er, at vi sælger 40 biler om
måneden resten af året,” oplyste Alfa Romeos danske
salgsansvarlige i forbindelse med en fælles nordisk
præsentation af den nye bil på og omkring Test Track
1 ved Arlanda i Sverige. Det er et optimistisk tal,
men fordi konceptet er rigtigt, er chancerne måske
gode for at man når sine mål.
Køreegenskaber på højt niveau
Sammenligningen med Jaguar er ikke tilfældig. Begge
firmaer har en unik international status, begge har
været ude af markedet for D-segment biler i nogle
år. Nu er de begge tilbage igen og de har tænkt de
samme tanker: Bilerne skal være gennemarbejdet gode,
tro mod deres ophav og så skal de køre knald godt.
Og det gør de.
Ikke mere Jaguar-snak i denne sammenhæng. For det er
Alfa Romeo, der har premiere på deres nye bil lige
om lidt, nærmere bestemt den første søndag i
september måned. Det er en premiere, som allerede på
forhånd har tiltrukket sig stor opmærksomhed.
”Vi har ventet på den bil i seks år,” fortæller
PR-Chef Steffen Holm. ”Nu er den her og den er
utrolig vigtig for os”. Om den også er vigtig for
kunderne må tiden vise, men hvorfor ikke.
Helt igennem ny
Der er nemlig tale om en i bund og grund ny bil. Kun
3 procent af delene, som Giulia er bygget af, findes
i andre modeller, og man har truffet nogle helt
principielle valg. Eksempelvis præsenterede man den
første version allerede på Frankfurt Motor Show
sidste efterår – Quadrifoglio udgaven med en 2,9
liters 510-hestes V6 BiTurbo benzinmotor, fordi man
ville vise, at man kunne. Quadrifoglio var til
rådighed i et enkelt eksemplar i Arlanda, en herlig
køreoplevelse, men ikke udpræget anvendelig til
landevejskørsel – men til en pris på 1,4 millioner
kroner bliver den næppe heller en storsælger.
Den er ikke desto mindre skabt på præcis samme
grundlag som de øvrige varianter: En helt ny og
meget fleksibel platform, som også kan benyttes til
senere modeller, udpræget brug af eksotiske
materialer og det hele med det formål, at opnå en
perfekt balance i bilen: 50 procent vægt på
forhjulene – og så kan I selv regne ud hvor meget
der så er tilbage til bagvognen (præcis det samme
som i Jaguar XE – Ups, der var den igen).
Baghjulstræk er også et strategisk valg
Alfa Romeo satser på baghjulstræk. Dermed styrer den
målrettet udenom Audis forhjulstrukne D-segment
biler og direkte imod ikke bare førnævnte englænder,
men også biler som Mercedes C-klasse og BMW’s
3-serie. Den er 4,64 meter lang, bagagerummet har en
kapacitet på 480 liter og benpladsen på bagsædet er
forbavsende god, de æstetiske linjer og den høje
kollisionssikkerhed taget i betragtning.
Beskyttelsen af voksne passagerer er ganske enkelt
bedre vurderet i den seneste EuroNCAP sikkerhedstest
end det, nogen anden bil på markedet har opnået –
ikke bare fem stjerne, men en 98 procent vurdering
efter de seneste og skærpede 2016 kriterier. Til
sammenligning opnåede den meget priste Volvo XC90 97
procent efter sidste års kriterier.
Stærk basis
Forklaringen findes ikke i et kompromisløst forsøg
på at gøre op med et lidt blakket ry, hvad angår
kvalitet, men også i den gennemførte og ultra stærke
basiskonstruktion og en overraskende lav vægt.
F.eks. er kardanakslen i alle versionerer skabt i
kulfiber – hvornår er det lige set magen til…
Prismæssigt begynder man i Danmark med en 150-hestes
dieselvariant, som koster 475.000 kroner i
basisudstyrsudgaven. Ved præsentationen i Arlanda
havde man alene dieselvarianterne i en 180 hestes
udgave og med automatgear, som dog først kommer på
markedet i Danmark til oktober. Køber man en Giulia
med 200-hestes 2-liters benzinmotor, er prisen
515.000 kroner og i den ekstra bestykkede
Super-version skal man af med 545.000 kroner, men
til benzinudgaven er 8-trins automatgear også
standard. Og så er der den førnævnte Quadrifoglio –
men det er en helt anden sag.
|