- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Alfa Romeo Giulia

Alfa tilbage i kampen


Af Søren Clauding – 24. august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er skøn, temperamentsfuld og fantastisk i kurverne. Men bortset fra eventuelle associationer til ordvalget er navnet det eneste feminine ved den nye Alfa Romeo Giulia, som kaster Alfa Romeo tilbage i kampen om kunderne i den store luksuøse mellemklasse. Jaguar gjorde det i fjor, med den helt nye XE, og det gik jo egentlig meget godt. Nu forsøger italienerne det samme, koncepterne er ens og ambitionerne fejler bestemt ingenting.

 

”Et forsigtigt gæt er, at vi sælger 40 biler om måneden resten af året,” oplyste Alfa Romeos danske salgsansvarlige i forbindelse med en fælles nordisk præsentation af den nye bil på og omkring Test Track 1 ved Arlanda i Sverige. Det er et optimistisk tal, men fordi konceptet er rigtigt, er chancerne måske gode for at man når sine mål.

 

Køreegenskaber på højt niveau

Sammenligningen med Jaguar er ikke tilfældig. Begge firmaer har en unik international status, begge har været ude af markedet for D-segment biler i nogle år. Nu er de begge tilbage igen og de har tænkt de samme tanker: Bilerne skal være gennemarbejdet gode, tro mod deres ophav og så skal de køre knald godt. Og det gør de.

 

Ikke mere Jaguar-snak i denne sammenhæng. For det er Alfa Romeo, der har premiere på deres nye bil lige om lidt, nærmere bestemt den første søndag i september måned. Det er en premiere, som allerede på forhånd har tiltrukket sig stor opmærksomhed.

 

”Vi har ventet på den bil i seks år,” fortæller PR-Chef Steffen Holm. ”Nu er den her og den er utrolig vigtig for os”. Om den også er vigtig for kunderne må tiden vise, men hvorfor ikke.

 

Helt igennem ny

Der er nemlig tale om en i bund og grund ny bil. Kun 3 procent af delene, som Giulia er bygget af, findes i andre modeller, og man har truffet nogle helt principielle valg. Eksempelvis præsenterede man den første version allerede på Frankfurt Motor Show sidste efterår – Quadrifoglio udgaven med en 2,9 liters 510-hestes V6 BiTurbo benzinmotor, fordi man ville vise, at man kunne. Quadrifoglio var til rådighed i et enkelt eksemplar i Arlanda, en herlig køreoplevelse, men ikke udpræget anvendelig til landevejskørsel – men til en pris på 1,4 millioner kroner bliver den næppe heller en storsælger.

 

Den er ikke desto mindre skabt på præcis samme grundlag som de øvrige varianter: En helt ny og meget fleksibel platform, som også kan benyttes til senere modeller, udpræget brug af eksotiske materialer og det hele med det formål, at opnå en perfekt balance i bilen: 50 procent vægt på forhjulene – og så kan I selv regne ud hvor meget der så er tilbage til bagvognen (præcis det samme som i Jaguar XE – Ups, der var den igen).

 

Baghjulstræk er også et strategisk valg

Alfa Romeo satser på baghjulstræk. Dermed styrer den målrettet udenom Audis forhjulstrukne D-segment biler og direkte imod ikke bare førnævnte englænder, men også biler som Mercedes C-klasse og BMW’s 3-serie. Den er 4,64 meter lang, bagagerummet har en kapacitet på 480 liter og benpladsen på bagsædet er forbavsende god, de æstetiske linjer og den høje kollisionssikkerhed taget i betragtning.

 

Beskyttelsen af voksne passagerer er ganske enkelt bedre vurderet i den seneste EuroNCAP sikkerhedstest end det, nogen anden bil på markedet har opnået – ikke bare fem stjerne, men en 98 procent vurdering efter de seneste og skærpede 2016 kriterier. Til sammenligning opnåede den meget priste Volvo XC90 97 procent efter sidste års kriterier.

 

Stærk basis

Forklaringen findes ikke i et kompromisløst forsøg på at gøre op med et lidt blakket ry, hvad angår kvalitet, men også i den gennemførte og ultra stærke basiskonstruktion og en overraskende lav vægt. F.eks. er kardanakslen i alle versionerer skabt i kulfiber – hvornår er det lige set magen til…

 

Prismæssigt begynder man i Danmark med en 150-hestes dieselvariant, som koster 475.000 kroner i basisudstyrsudgaven. Ved præsentationen i Arlanda havde man alene dieselvarianterne i en 180 hestes udgave og med automatgear, som dog først kommer på markedet i Danmark til oktober. Køber man en Giulia med 200-hestes 2-liters benzinmotor, er prisen 515.000 kroner og i den ekstra bestykkede Super-version skal man af med 545.000 kroner, men til benzinudgaven er 8-trins automatgear også standard. Og så er der den førnævnte Quadrifoglio – men det er en helt anden sag.


Andre Alfa Romeo prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Giulia efter alle kunstens regler >>>


Klik på billedet og kør med bag rattet i den helt nye Alfa Romeo Giulia, her udstyret med 180-hestes turbodieselmotor. Videoen kan ses i Fuld HD.


Klik på billedet og vær med på undertegnedes allerførste kilometer bag rattet i den helt nye 510-hestes baghjulstrukne Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - det foregik på Test Track 1 i Arlanda. Videoen kan ses i Fuld HD.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt