Den nye Alfa Romeo Giulia er skabt efter alle
kunstens regler. Den lever op til de forventninger,
man med rette kan have til en premiumbil i
D-segmentet og så har den sin egen italienske
charme.
Når bilen, som vi prøvekørte forholdsvis kort ved en
fællesnordisk præsentation i Arlanda i Sverige,
kommer på markedet i Danmark, har man fra starten
taget skridtet fuldt ud og Giulia kan både købes med
dieselmotor eller med benzinmotor.
Optimeret i enhver forstand
I begge tilfælde er der tale om temmelig potente
maskiner, der i kraft af bilens ret lave vægt (1374
kg for dieseludgaven med manuel transmission) byder
på såvel gode fartpræstationer som god
brændstoføkonomi. Foruden kardanaksel i kulfiber er
skærme, døre, affjedring og motorer støbt i
aluminium. Desuden er luftmodstanden den førende i
klassen med en koefficient på blot 0,25.
Man har valgt baghjulstræk som den rette løsning, om
end en firehjulstrukken version spøger i baggrunden
og vil kunne ventes lidt ud i fremtiden. Men
samtidig fastslå man, at den høj-potente 510 hestes
Quadrifoglio kun vil eksistere som baghjulstrækker.
Baghjulstræk er sagen
I øvrigt er Giulia den første baghjulstrukne Alfa
Romeo siden ”75” – men vigtigere er det nok, at de
nærmeste konkurrenter har baghjulstræk og ikke
mindst at man derigennem har opnået en sublim
køredynamik.
Fifty-fifty vægtfordelingen i kombination med en ny
og meget avanceret undervogn med multilink både for
og bag (bagtil opereres der med et 4,5 leds ophæng,
som sikrer fuld bevægelighed af baghjulene
uafhængigt af karrosseriets bevægelser) og en
ualmindelig direkte styring forstærker
køredynamikken.
Komfortabel affjedring
Men den avancerede undervogn har også muliggjort en
affjedringskomfort, som er markant bedre end man har
været vant til med Alfa Romeos ofte lidt for
bogstavelige tilgang til begrebet ”stram
affjedring”. Ved kørsel på almindelig landevej
oplever man ikke bare den gode kørselskomfort, men
det er også inspirerende, at bilen parerer rattets
bevægelser næsten inden man begynder at dreje.
Ved kørsel på testbanen fik man en klar fornemmelse
af bilens agile respons, og igen var styreresponsen
overbevisende. Det er et meget stort plus ved den
nye Giulia.
Bremsesystemet er et nyt elektromekanisk system, som
er fuldt integreret med ESC systemet. Enhver form
for ”ABS-rystelser” er bortelimineret ved maksimal
opbremsning, simpelthen fordi den elektroniske
styring formår at justerer bremsetrykket på en sådan
måde, at det modvirker de ellers uundgåelige
svingninger. Fremragende. I øvrigt er aktiv
nødbremse standard.
Motorerne
2,2 liters dieselmotoren findes i to versioner på
hhv. 150 og 180 hk. Førstnævnte præsterer 180 Nm v.
1500 omdr./min og klarer med manuelt gearskifte
turen til de 100 km/t på 8,4 sekunder. Topfarten er
220 km/t og brændstoføkonomien 23,8 km/l.
Dieselmotoren fylder maskinrummet godt ud.
Med 180 hk ligger forbrugstallet ikke helt fast
endnu – motoren lanceres først i oktober – men den
præsterer sit maksimale drejningsmoment ved 1750
omdr./min og det er da på 400 Nm. Topfarten er 230
km/t og 0-100 km/t tager 7,4 sekunder – vel at mærke
med en 8-trins version af den i Fiat-Chrysler
sammenhæng kendte 9-trins automatgearkasse fra ZF.
Benzin motoren er på 2 liter og har turbolader, vi
har ikke prøvet den, men den præsterer 200 hk og et
maksimalt drejningsmoment på 330 Nm v. 1750 omdr./min.
100 km/t nås på 6,6 sekunder og topfarten er 235
km/t. Benzinforbruget er opgivet til 16,9 km/l – et
pænt tal, fordi 8-trins automatgear også er standard
til denne version.
Og så er der Quadrifoglio…
510 hestekræfter fra en 2,9 liters V6 BiTurbo
benzinmotor i maskinrummet siger mere end mange ord.
Den gør Giulia Quadrifoglio til intet mindre end den
hurtigste serieproducerede Alfa Romeo nogensinde.
Motoren er udviklet i samarbejde med input fra
Ferrari, 0-100 km/t kan tilbagelægges på 3,9
sekunder, hvis dækkene får rigtig fat i underlaget
og topfarten er angivet til 307 km/t. De 510 hk
bakkes op af et drejningsmoment, der topper på 600
Nm og ligger konstant fra 2500-5000 omdr./min. Det
giver en regulær Wow-effekt.
Sådan ser 510 slumrende hestekræfter ud.
Når det så er sagt, gav nogle får runder på Test
Track 1 ikke mulighed for at komme rigtig under
lakken på Giulia Quadrifoglio, men nok til at
konstatere, at den bringer Giulia konstruktionen op
på et højere niveau. Den kører brillant og selvom
powersliding er en option, når køreindstillingen
sættes i ”RACE” og alle elektroniske hjælpemidler
derpå er koblet af, er den hurtigste vej testbanen
rundt den direkte – og det er ikke svært at opnå med
den potente tøs. |