- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Giulia Quadrifoglio er god for 307 km/t. Klik på billederne og se dem større


First Test: Alfa Romeo Giulia + Giulia Quadrifoglio

Efter alle kunstens regler


Af Søren Clauding – 24. august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Alfa Romeo Giulia er skabt efter alle kunstens regler. Den lever op til de forventninger, man med rette kan have til en premiumbil i D-segmentet og så har den sin egen italienske charme.

 

Når bilen, som vi prøvekørte forholdsvis kort ved en fællesnordisk præsentation i Arlanda i Sverige, kommer på markedet i Danmark, har man fra starten taget skridtet fuldt ud og Giulia kan både købes med dieselmotor eller med benzinmotor.

 

Optimeret i enhver forstand

I begge tilfælde er der tale om temmelig potente maskiner, der i kraft af bilens ret lave vægt (1374 kg for dieseludgaven med manuel transmission) byder på såvel gode fartpræstationer som god brændstoføkonomi. Foruden kardanaksel i kulfiber er skærme, døre, affjedring og motorer støbt i aluminium. Desuden er luftmodstanden den førende i klassen med en koefficient på blot 0,25.

 

Man har valgt baghjulstræk som den rette løsning, om end en firehjulstrukken version spøger i baggrunden og vil kunne ventes lidt ud i fremtiden. Men samtidig fastslå man, at den høj-potente 510 hestes Quadrifoglio kun vil eksistere som baghjulstrækker.

 

Baghjulstræk er sagen

I øvrigt er Giulia den første baghjulstrukne Alfa Romeo siden ”75” – men vigtigere er det nok, at de nærmeste konkurrenter har baghjulstræk og ikke mindst at man derigennem har opnået en sublim køredynamik.

 

Fifty-fifty vægtfordelingen i kombination med en ny og meget avanceret undervogn med multilink både for og bag (bagtil opereres der med et 4,5 leds ophæng, som sikrer fuld bevægelighed af baghjulene uafhængigt af karrosseriets bevægelser) og en ualmindelig direkte styring forstærker køredynamikken.

 

Komfortabel affjedring

Men den avancerede undervogn har også muliggjort en affjedringskomfort, som er markant bedre end man har været vant til med Alfa Romeos ofte lidt for bogstavelige tilgang til begrebet ”stram affjedring”. Ved kørsel på almindelig landevej oplever man ikke bare den gode kørselskomfort, men det er også inspirerende, at bilen parerer rattets bevægelser næsten inden man begynder at dreje.

 

Ved kørsel på testbanen fik man en klar fornemmelse af bilens agile respons, og igen var styreresponsen overbevisende. Det er et meget stort plus ved den nye Giulia.

 

Bremsesystemet er et nyt elektromekanisk system, som er fuldt integreret med ESC systemet. Enhver form for ”ABS-rystelser” er bortelimineret ved maksimal opbremsning, simpelthen fordi den elektroniske styring formår at justerer bremsetrykket på en sådan måde, at det modvirker de ellers uundgåelige svingninger. Fremragende. I øvrigt er aktiv nødbremse standard.

 

Motorerne

2,2 liters dieselmotoren findes i to versioner på hhv. 150 og 180 hk. Førstnævnte præsterer 180 Nm v. 1500 omdr./min og klarer med manuelt gearskifte turen til de 100 km/t på 8,4 sekunder. Topfarten er 220 km/t og brændstoføkonomien 23,8 km/l.


Dieselmotoren fylder maskinrummet godt ud.


Med 180 hk ligger forbrugstallet ikke helt fast endnu – motoren lanceres først i oktober – men den præsterer sit maksimale drejningsmoment ved 1750 omdr./min og det er da på 400 Nm. Topfarten er 230 km/t og 0-100 km/t tager 7,4 sekunder – vel at mærke med en 8-trins version af den i Fiat-Chrysler sammenhæng kendte 9-trins automatgearkasse fra ZF.

 

Benzin motoren er på 2 liter og har turbolader, vi har ikke prøvet den, men den præsterer 200 hk og et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm v. 1750 omdr./min. 100 km/t nås på 6,6 sekunder og topfarten er 235 km/t. Benzinforbruget er opgivet til 16,9 km/l – et pænt tal, fordi 8-trins automatgear også er standard til denne version.

 

Og så er der Quadrifoglio…

510 hestekræfter fra en 2,9 liters V6 BiTurbo benzinmotor i maskinrummet siger mere end mange ord. Den gør Giulia Quadrifoglio til intet mindre end den hurtigste serieproducerede Alfa Romeo nogensinde. Motoren er udviklet i samarbejde med input fra Ferrari, 0-100 km/t kan tilbagelægges på 3,9 sekunder, hvis dækkene får rigtig fat i underlaget og topfarten er angivet til 307 km/t. De 510 hk bakkes op af et drejningsmoment, der topper på 600 Nm og ligger konstant fra 2500-5000 omdr./min.  Det giver en regulær Wow-effekt.


Sådan ser 510 slumrende hestekræfter ud.


Når det så er sagt, gav nogle får runder på Test Track 1 ikke mulighed for at komme rigtig under lakken på Giulia Quadrifoglio, men nok til at konstatere, at den bringer Giulia konstruktionen op på et højere niveau. Den kører brillant og selvom powersliding er en option, når køreindstillingen sættes i ”RACE” og alle elektroniske hjælpemidler derpå er koblet af, er den hurtigste vej testbanen rundt den direkte – og det er ikke svært at opnå med den potente tøs.

Andre Alfa Romeo prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Alfa tilbage i kampen >>>


Klik på billedet og kør med bag rattet i den helt nye Alfa Romeo Giulia, her udstyret med 180-hestes turbodieselmotor. Videoen kan ses i Fuld HD.


Klik på billedet og vær med på undertegnedes allerførste kilometer bag rattet i den helt nye 510-hestes baghjulstrukne Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - det foregik på Test Track 1 i Arlanda. Videoen kan ses i Fuld HD.


Quadrifoglio versionen er den hurtigste serieproducerede Alfa Romeo nogensinde.

 

 

 

Quadrifoglio cockpittet.


En smart og logisk feature: Startknappen sidder på rattet og i Quadrifoglio er den rød (se ovenfor)

 

Giulia Super cockpittet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt