KIA er inde i en forrygende udvikling. På europæisk
plan er der kun en retning – opad – og med rekord
store salg i de seneste kvartaler, er der udsigt til
i 2016 udsigt til endnu en salgsrekord. Den
udvikling agter man, at fortsætte i de kommende år
med bl.a. den rummelige D-klasse model, KIA Optima.
I perioden 2016-2018 sker der seks modelfornyelser
og ikke færre end otte nye modeller eller
modelvarianter kommer til at se de europæiske
landeveje for første gang. Tre af dem har KIA netop
præsenteret i forbindelse med de første
internationale testkørsler på vejene omkring München
i Tyskland, få hundrede kilometer fra bilmærkets
europæiske hovedsæde i Frankfurt.
Store mellemklassebiler
D-segmentet, altså biler i den øverste ende af
mellemklassen, har været stabilt gennem en årrække.
Det er et vigtigt segment, bl.a. fordi to tredjedel
udgøres af det såkaldte flådesalg, hvor virksomheder
eller organisationer stor-indkøber biler, primært
til erhvervsmæssigt brug – det vi i Danmark kalder
firmabilssegmentet.
Det er større biler, de har et vist minimum af
udstyr, de ser præsentable ud og er økonomiske i
drift. Det er kriterier, som KIA alle opfylder med
den nye Optima, som blev lanceret sidste efterår.
Men man manglede en stationcar – stationcars er den
biltype der sælges fleste af i D-segmentet i
Danmark. Og det er den ene af de tre nye
modelvarianter, der var fokus på i München – det var
med andre ord bestemt ikke uvæsentligt.
Sportswagon kommer først
Tidshorisonten varierer lidt for de tre biler. Den
på kort sigt vigtigste af de tre, KIA Optima
Sportswagon, altså stationcarudgaven af KIA Optima,
ser vi først i aktion på de danske landeveje. Den
vil være tilgængelig i løbet af oktober måned og der
vil derfor være rig lejlighed for interesserede
kunder til at forholde sig til og prøvekøre den nye
bil og måske udnytte fradragsreglerne, som muliggør
fradrag allerede i indeværende kalenderår.
Muligheden for privatleasing er imidlertid også en
option, som KIA i Danmark slår stærkt på tromme for
netop nu, for KIA har tradition for at have rigtig
mange privatkunder, men har hidtil valgt at sælge
dem mere traditionelt – det er en helt anden
historie.
GT og Plug-in Hybrid
Et faktum er det, at foruden Optima SW, som lanceres
til priser, der i princippet er 30.000 kroner højere
end den eksisterende sedan-version med ”normalt
maskineri” under hjelmen, vil man også kunne vælge
den potente Optima GT med ikke færre end 245
hestekræfter eller alternativt en hybridudgave, der
heller ikke er effektmæssigt underbemandet med en
total på 205 hk – det er en bil, der iht. de
vedtagne normer kan køre 62,5 km/l ved blandet
kørsel.
Hybrid-versionen findes foreløbig alene som sedan.
Det tal kan opnås, fordi der er tale om en plug-in
hybrid, eller opladnings-hybrid, som nogle kalder
det, og ikke mindst, at man på elektricitet alene
kan køre 54 kilometer. Den vil, gætter vi på, for
mange mennesker være et attraktivt alternativ til en
regulær elbil fordi bilen er stor. Men det
forudsætter naturligvis at prisen er rigtig, og
priser har man endnu ikke på plads, hverken på
GT-udgaven eller hybrid-modellen som begge lanceres
omkring ved årets udgang.
Specielt for Plug-in Hybriden
Inden man lader sig skrive op på ventelisten til en
plug-in hybrid skal man dog være opmærksom på to
ting: Den har mindre bagagerumsplads end den
konventionelle Optima og den kommer som stationcar
om et års tid.
Fælles for de tre biler er, at de er velkørende,
godt udstyret og tilbyder en alenlang ekstra
udstyrsliste, så man kan tilkøbe det, man synes der
mangler. Det bliver bilerne selvfølgelig ikke
billigere af, men er i princippet det samme som
storspillerne i segmentet gør.
Anderledes end det, konkurrenterne gør, er KIA’s
unikke garantibetingelser. 7 års garanti (op til
150.000 kilometer) er standard for alle KIA biler og
altså også de nye.
Bilerne ser vi lidt mere specifikt på i en separat
artikel, men det er allerede her interessant at
påpege, at standard udstyret på Optima SW Vision
inkluderer 7” berøringsskærm med navigation,
bakkamera, el-ruder for og bag, 2-zone klimaanlæg,
multijusterart læderrat, regnsensor, sædevarme,
varme i rattet, 16” alufælge, p-sensorer for og bag,
el-indklappelige sidespejle, vognbaneassistent,
Bluetooth og Android Auto. Al det får man for
basisprisen på 360.000 kroner.
For 35.000 oven i får man desuden 17” alufælge,
Adaptive Xenon forlygter, dynamisk kurvelys (hvor
lygterne drejer med gennem kurverne),
forlygte-spuler, LED tågeforlygter og en stribe
kosmetiske tilføjelser som giver et mere lækker
indtryk.
Cockpittet er pænt og tidløst.
|