Man kan forholde sig til designet på den nye Hyundai
i30 som man vil, smag og behag er som bekendt
forskellig, men et faktum er det, at den i hvert
fald ikke ligner forgængeren (og misforstå ikke,
undertegnede synes den er vellykket...).
Samtidig er der ingen tvivl om, at Hyundai har
skævet sine europæiske kolleger over skuldrene, for
den nye bil er skabt i det samme plads-attraktive
boks-design, som kendetegner de fleste kompakte
mellemklassebiler, men med en snært af elegance, som
konkurrenterne omvendt iblandt kunne lære af.
Store ambitioner
Hyundai har ambitioner om, i 2020 at være det
førende asiatiske bilmærke og det indebærer, at man
styrer målrettet efter de europæiske succeshistorier
og hér kan ingen vel komme uden om, at Volkswagen
har opnået en markant position med sine boksdesigns.
Hvis man så kan hente markedsandele fra den
problem-belastede tyske bilkoncern og lidt fra alle
de andre stærke spillere, er det ikke utænkeligt at
målsætningen bliver nået.
Med 5 års ubegrænset garanti oven i samt en
forventet attraktiv prissætning burde succesen være
garanteret. Spørgsmålet er, om det kan overvinde en
ofte lidt konservativ holdning hos bilkøberne. Det
vil tiden vise, men Hyundai har også med den nye bil
taget en lidt konservativ holdning til bildesign,
uden at i30 på nogen måde virker kedelig, så måske
passer tingene meget godt sammen.
Peter Schreyer har ført an
Det er Hyundai koncernens chefdesigner, Peter
Schreyer, der har ansvaret for det nye design, som
ikke alene handler om nye linjer og anderledes
rummelighed, men også en ny teknisk platform, hvor
ikke mindst det avancerede multilink baghjulsophæng
er blevet forfinet yderligere i forhold til
forgængeren.
Ved første øjekast er fronten på den nye Hyundai
i30, som blev præsenteret for første gang på
fabrikkens europæiske hovedkvarter i Frankfurt tre
uger inden den officielle verdenspremiere på Paris
Motorshow, det mest iøjefaldende. Sådan er det vel
ofte med biler, men i Hyundai tilfældet skyldes det
nok især, at boksdesignet i den større sammenhæng,
udenfor Hyundais grænser, trods alt ikke er nogen
revolution.
Cascading grill
Frontdesignet er bilens ansigt og hér har man
arbejdet videre med den velkendte hexagonale grill
og skabt det, man selv betegner som en ”Cascading
grill”. Det er ikke et uvæsentligt tiltag, for den
kommer til at præge designet af de kommende års nye
Hyundai biler og skal som sådan også lægge en
afstand til søstermærket KIA, som går i andre
retninger.
Fronten ha elegante gennemskårede linjer.
Designet rummer desuden en vis tidløshed – præcis
som de konkurrerende bilmærker har været gode til at
opnå – og det er næppe det værste som køber at vide,
at designet på ens nye bil lever længere end
garantien rækker.
Eksklusivt materialevalg
Indvendigt i i30 oplever man et mere eksklusivt
materialevalg end på tidligere modeller, interiør
designet er mere europæisk end Hyundai har haft
tradition for, og det er helt i tråd med, hvad
Hyundai vil opnå. Dertil kommer, at man kan tilbyde
hele viften af elektroniske løsninger – både de
komfort-relaterede og dem, som hjælper til under
kørslen. Fuld LED lygter er standard på alle
versioner – til trods for, at man hos den danske
importør ikke har forventninger til de helt store
udsving på prislisten.
Samtidig med introduktionen af den nye i30 lancerer
Hyundai også en ny 1,4 liters 140-hestes
turbo-benzinmotor. Den suppleres af optimerede
motorer fra det eksisterende motorprogram – en 1,4
liters 100 hestes benziner , en turbobenzin på 120
hk samt en dieselmotor, som kan fås i tre
forskellige konfigurationer på hhv. 95, 110 og 133
hestekræfter.
Går efter det brede publikum
I forbindelse med udviklingen af den nye generation
i30 har Hyundai gennemført omfattende analyser,
fordi man tilgodese det størst mulige publikum
tilfreds. I30 er desuden designet i Europa og den
bliver bygget på europæiske fabrikker i Tjekkiet og
Tyrkiet, som en vis garanti for, at også
prisniveauet kan opnås uden at gå på kompromis med
det sunde og nødvendige behov for indtjening.
Produktionen påbegyndes sidst på året og i Danmark
forventes den nye Hyundai i30 at lande engang i
marts måned 2017.
Også på
bagsædet har man fordel af den større bil.
|