Det er 20 år siden Renault introducerede den første
kompakte multibil. Tre generationer har den lagt bag
sig og da den sidste er fra 2009 var tiden inden til
et eftertrykkeligt generationsskifte. Selvom ophavet
er det samme er der sket meget hos Renault i tiden
siden. Fabrikken har stor fornøjelse af
designsucces’er som Clio og Captur. Også de store
Espace og Talisman har kunderne taget godt imod og
mon ikke det også kommer til at ske med Scénic og
”storebror” Grand Scénic.
De to nye biler er baseret på præcis samme
designfilosofi. Man har også lånt løsninger hos de
andre familiemedlemmer og resultatet er blevet to
nye moderigtige familiebiler, funktionelle, alsidige
og med radikal nytænkning som en del af konceptet
har de også fået deres helt egen personlighed.
Store hjul og stor frihøjde
Den mest radikale nytænkning er en forøget frihøjde
– den er vokset fra 13 til 17 cm – kombineret med
20” hjul. Så store fælge finder man normalt på
sportsvogne, overdrevne personbiler og racerbiler.
Og da er de typisk udstyret med ultra lavprofildæk,
fordi målet – i hvert fald for racerbilernes
vedkommende – er at opnå bedst muligt vejgreb på
nystrøgne fuldstændige plane asfaltracerbaner.
Renault ville have affjedring også i dæksiderne, og
de ville ikke have den friktion, som normalt findes
i brede racerdæk – for friktion koster
brændstoføkonomi og det hænger ikke sammen med
hovedparten af familiebudgetterne. Derfor var der
ikke andet at gøre end at få Michelin, Continental
og Goodyear til, hver især at udvikle dæk i
størrelsen til 195/55-20 til Scénic og også stå
indenfor at genanskaffelsespriserne ikke bliver
højere end prisen for andre dæk.
Derfor er Scénic kørende på 20” fælge med 195 mm
brede dæk og alligevel med 107 mm dækside.
Resultatet er designmæssigt meget vellykket – og
også under kørslen har man glæde af den unikke
nytænkning.
Kører bedre end Espace
Det er faktisk sådan, at helheds køreoplevelsen af
den nye Scénic (og Grand Scénic) er bedre end hos
den store eksklusive Espace. Det var en af de
erfaringer, man havde med hjem efter de første
internationale prøvekørsler på landevejene i de
berømte vinområder omkring Bordeaux i Sydfrankrig –
og det var ikke fordi undertegnede havde mistet
vurderingsevnen pga. for mange smagsprøver på de
uendeligt mange større eller mindre vinslotte
(alkohol og bilkørsel – den går ikke).
Men vinslottenes ikke altid lige jævne veje var
fremragende til at afprøve den nye undervogn. Og den
nytænkning kan Renault godt være stolt af. (Læs mere
om hvordan den nye Renault Scénic og storebror kører
hér >>>).
Bred appel
Den går desuden glimrende i spænd med hele
filosofien bag den nye bil, som givet vis vil
appellere endnu bredere end de hidtidige – og de har
nu haft ganske godt greb i bilist-familierne: Ikke
færre end 5 millioner Scénic har Renault sendt ud
gennem forhandlernes porte siden 1996.
Designet er nyt, men ikke mere nyt end man f.eks.
kan genkende forskellen på den store og lille Scénic
via baglygterne, hvis man altså ser bilerne bagfra.
Fra siden er designet ens, men i sagens natur noget
mere langtrukkent i Grand Scénic. Sidstnævnte er 23
cm længere end den 4,40 meter lange Scénic, dermed
er den reelt blevet mere elegant, alt imens Scénic
fører tankerne meget over på Renault Captur.
Firehjulsstyring fravalgt
Interiøret er elegant også med opretstående 7,8”
skærm i midterkonsollen og sjove appellerende
farveløsninger baseret på bilens køre-indstillinger.
Man har dog ikke til Scénic og Grand Scénic mulighed
for 4-Control, hvor også affjedringen kan justeres.
Godt det samme, for noget af det, Renault også ville
opnå med de store hjul var, alene at tilbyde den med
én hjuloption, for derved ville man kunne optimere
undervognen til perfektion. Og den mulighed ville jo
gå fløjten i selv samme øjeblik man ændrede på
hjulophængenes affjedringskarakteristika.
Præcis som forgængerne er Scénic 5-sædet og Grand
Scénic enten 5 eller 7 sædet. Når den nye Scénic
familie introduceres omkring ved årsskiftet, vil
Renault i Danmark dog alene hjemtage Grand Scénic
med 7 sæder, simpelthen fordi man har erfaring med,
at det er den model, kunderne ønsker, hvis de vælger
den lange version.
Stort motorprogram
Til de to varianter vil man kunne vælge mellem en
række af Renaults benzin- og dieselmotorer. Engang i
løbet 2017 kommer der yderligere en mini-hybrid
version, hvor man parrer en 110 hestes diesel motor
med en 10 kW elektromotor. Derved opnår man
forbedringer på fartpræstationerne og ved samme
lejlighed også en forbedret brændstoføkonomi – to
ting der normalt modarbejdet hinanden. Ikke mindre
end 28,6 kilometer pr. liter vil den trods alt
temmelig store bil da kunne køre på literen.
Hvad priserne angår, har man ikke fastsat dem endnu
– der er trods alt også fire måneder til lanceringen
og bilen er gennemgribende ny. Men den bliver dyrere
end forgængeren, fastslår Renaults danske PR-Chef,
Søren Hyltoft. Men man får da også temmelig meget og
meget ny bil for merprisen, kan vi så tilføje.
Benzinmotoren er på 1,2 liter |