Allerede i november måned
var vi ude at køre en kort prøvetur i den nye
moderniserede udgave af Citroëns kompakt
SUV-størrelse bil, C3 Aircross. ”Allerede” var meget
påvirket af Corona-pandemien og vi satte os siden
for, at se lidt nærmere på den. Det er så nu…
I efteråret fortalte
vi om den nye faceliftede Dacia Duster og optog en
video i 4X4 versionen med dieselmotor. Den er nu
suppleret med en vinter-video i den forhjulstrukne
150-hestes benzin-udgave. Se videoen her. Fuld HD.
Det er måske at tage munden for fuld, at kalde
Toyota Mirai for en bil uden begrænsninger for alle
biler har begrænsninger. Men hvad det, at være elbil
angår, er det ikke bilen selv, der sætter
begrænsningerne. Alene samfundets infrastruktur er
den begrænsende faktor for en brintbil, for det er
sådan en, Mirai er.
Ford har opnået stor succes
med Kuga Plug-in Hybrid modellen. Det er til at
forstå. Prisen er god, bilen ligeledes. Og selvom de
politisk styrede markedskræfter arbejder den
modsatte vej for tiden, er 345.000 kroner for en
Kuga plug-in stadig en god pris. For nogle bilister
er den selvopladende hybrid imidlertid en bedre
løsning, men dér arbejder markedet endnu mere imod.
Indrømmet, det dér med
Sahara-touch er lidt en tilsnigelse (forklaring
følger), men det er et faktum, at den nye Suzuki
S-Cross, som fabrikken kalder en ”helt ny bil” og
den danske importør med ægte beskedenhed betegner
som en ”kraftig ansigtsløftning”, er så
moderniseret, at man godt kan forstå, at fabrikken
mener at den er ny.
Haute Couture med
afgiftsrabat. Hvilket Pariser modehus havde lige set
den komme. Men det fungerer fint i det opfindsomme
og noget alternative danske afgiftssystem, for når
den fine franske skrædderkunst parres med det
luksuøse Pariser-bilmærke, DS, og der sættes et stik
i stikkontakten, rasler prisen ned..
Det er godt to år siden, at
vi sidste gang prøvekørte en Volvo XC60 B4 R-Design,
altså i princippet den samme version, som der denne
gang på ny sættes fokus på. Og det er ikke til at se
det, hvis man ikke lige ved det. Fornyelserne er
usynlige, men de er der og ikke mindst et nyt
samarbejde med Google er med til at gøre oplevelsen
anderledes.
Honda er ikke for ingenting
kendt for, at skabe nogle af verdens mest avancerede
biler. Deres tilgang til hybrid-filosofien har
forandret sig over tiden og den aktuelle løsning,
som også ses i CR-V og Jazz, er nu også at finde i
den helt nye generation HR-V med tillægsbetegnelsen
e:HEV. Den er harmonisk afstemt med bilens størrelse
– men 18,5 km/l, som oven i købet kan opnås i
praksis, burde i sig selv sige ret meget.
Hondas
hybrid-drivline er helt unik og den passer perfekt
til den nye HR-V e:HEV. Se selv. Fuld HD.
Peugeot 308 H/B PHEV
180 hk 8EAT
Den er fransk, den
er dejlig
Man kan ikke andet end blive
lidt frankofil, når man oplever den helt nye Peugeot
308. For om nogen er Peugeot i stand til for en
rimelig penge at sammensætte en bil, så der både er
noget til øjet og noget til køreoplevelsen. Men om
tiden så er vokset fra de ”flade” konventionelle
hatchbacks er en anden ting, den jo hverken en
crossover eller en SUV, der jo ellers er meget
populære for tiden.
Hvorfor revolutionere en
succes? Så hellere bygge en helt ny model, hvad man
da også gør hos VW. I Polo-størrelsen hedder den nye
bil ID.2, den er fuldt elektrisk, men den lanceres
først i 2025. I mellemtiden har man jo så Polo, som
man jo kunne have valgt at elektrificere. Det har
man ikke gjort, men dermed er Polo ikke ligegyldig
på markedet.
Tesla var banebrydende, da
man for 10 år siden lancerede den første Model S.
Nytænkning i design, betjening, til en vis grad
funktion og med stor vægt på bilens rækkevidde. På
den måde har Tesla sat dagsordenen for den næsten
eksplosive udvikling af elektriske biler, som vi har
oplevet i årene siden.