Honda er ikke for ingenting
kendt for, at skabe nogle af verdens mest avancerede
biler. Deres tilgang til hybrid-filosofien har
forandret sig over tiden og den aktuelle løsning,
som også ses i CR-V og Jazz, er nu også at finde i
den helt nye generation HR-V med tillægsbetegnelsen
e:HEV. Den er harmonisk afstemt med bilens størrelse
– men 18,5 km/l, som oven i købet kan opnås i
praksis, burde i sig selv sige ret meget.
Honda har fortjent succes med
den bil. Den billigste kan oven i købet erhverves
for blot 320.000 kroner. Men en bil som den
prøvekørte Advance-Style version til 400.000 kroner
læner sig op ad premium-klassen. Havde Honda
arbejdet mere målrettet på at klassificere deres
biler som premium-biler i kundernes bevidsthed,
ville næppe mange have været i tvivl. Men på det
felt er man nok mere ydmyg end de bilproducenter,
der har spenderet milliarder og atter milliarder på
at positionere sig i premium-klassen.
Unik hybrid-teknologi
De penge har Honda i stedet
brugt på, bl.a. at udvikle den unikke
hybrid-teknologi, som i øvrigt også vil ligge til
grund for drivlinerne i den nye Civic e:HEV, som
netop er præsenteret nu også for det europæiske
publikum.
Den store forskel på
drivlinerne er konfigurationen. CR-V har en drivline
baseret på en 2-liters benzinmotor og to elmotorer, der
leverer op til 184 hestekræfter. Den kompakte Jazz
har med sin 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor op
til 109 hk at gøre godt med, og samme motorstørrelse
gør det i HR-V muligt at få 131 hestekræfter ud på
de trækkende forhjul.
Crossover-coupé
For selvom HR-V har karakter
af en SUV, med en frihøjde på 18,8 cm, findes den
ikke med firehjul stræk. Dens coupéform gør den
nærmest til en crossover-coupé, men egentlig er den
mere end alle de fællesbetegnelser en Honda. Den er
sin egen, med magiske sæder og forskellige fine
features, der hver især er med til at løfte
niveauet.
Drivlinen er beskrevet ved
tidligere lejligheder ifm. førnævnte modeller. Helt
kort består den i HR-V e:HEV af en 107 hestes 1,5
liters 4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor. Den
driver en generator, som lader strøm på et lille 1
kWh batteri, som fodrer den elektriske
”fremdriftsmotor”, så den kan levere op til 131
hestekræfter. Ved højere hastigheder kobles
benzinmotoren sammen med elmotorene på de trækkende
hjul og topfarten er da 170 km/t.
Hvor svært kan det være…
Det hele styres af en
computer via en eCVT automatgearkasse og 100 km/t
når man uden dikkedarer ved blot at træde speederen
i bund på 10,7 sekunder. En næsten konventionel
gearstang. Hvor svært kan det være. Og så kan man
regulere regen-niveauet via paler bag rattet og køre
bilen mere eller mindre med én pedal.
Vel vidende, at der også
spøger en plug-in hybrid i kulisserne til senere
lancering har Honda hidtil med få undtagelser på
andre markeder holdt sig fra de tunge biler, hvor
køreegenskaberne ofte lider under den større vægt.
HR-V vejer blot 1452 kg, den er spændstig sat op og
kvik omkring hjørnerne. Kun må man som fører huske,
at få opdateret sit motorsports-gen til 2022, så man
kan sætte sig ud over, at der ikke er sammenhæng
mellem benzinmotorens omdrejningstal (eller mangel
på samme - iblandt går den nemlig i stå) og bilens
fart.
Alsidig behagelig kabine
I kabinen nyder man det
avancerede luft-diffuser system, som blidt
ventilerer kabinen, og ingen savner vel en
kardantunnel ved bagsæderne – tværtimod og især
ikke, når de magiske sæder er i brug til enten at
muliggøre opret transport af store genstande eller
et helt fladt og vandret bagagerumsgulv, når
siddefladen forsvinder ned imod gulvet.
Generelt er HR-V moderne
designet, hvilket er mest slående i kabinen, og i
sagens natur får man en del udstyr med for de 80.000
kroner, man betaler oven i basisprisen. Navigation,
p-sensorer for og bag, sædevarme, bakkamera,
nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, klimaanlæg og
18” alufælge er basisudstyr. For 40.000 kroner oven
i får man desuden varme i rat og forrude,
el-bagklap, LED forlys og klimaanlægget bliver
2-zonet. I den prøvekørte Advance Style version er
foruden 9” berøringsskærm også tagræling, aktivt
kurvelys, to-tonet lakering, et premium lydanlæg og
syntetisk læderindtræk også på
standardudstyrslisten.
Fleksible bagageforhold
Bagagerummet er med sine 320
liter ikke verdens største, men man må betænke at
det er bilen med sine 1,34 meter heller ikke.
Faktisk er HR-V trods den stor frihøjde en smule
lavere end gennemsnittet med 1,58 meter. Det gavner
køreegenskaberne, siddehøjden med gode
indstigningsforhold lider ikke derved og de 320
bagagerumsliter kan forøges til 1,3 kubikmeter – og
så må man ikke glemme den unikke fleksibilitet.
Sidst, men ikke mindst et hak
til politikerne: Med en realistisk benzinøkonomi på
18,5 km/l (vi opnåede endda 17,5 km/l ved dansk
motorvejsfart) er HR-V langt mere miljørigtig end
mange plug-in hybridbiler, hvis ikke deres ejere i
praksis formår at køre rigtig meget på bæredygtigt
fremstillet elektricitet. Og en bil som Honda HR-V
e:HEV får ingen afgiftsrabat. Til gengæld er den
brugbar for alle de millioner af danskere, der bor i
etageejendomme i bymiljø, så de også kan køre
miljøoptimalt. Og i tilgift får de så lov til at
bidrage lidt ekstra til statskassen.
|