- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Honda HR-V e:HEV 1,5 i-MMD Hybrid eCVT Advance Style


Anderledes hybrid - nu må det slå igennem


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda er ikke for ingenting kendt for, at skabe nogle af verdens mest avancerede biler. Deres tilgang til hybrid-filosofien har forandret sig over tiden og den aktuelle løsning, som også ses i CR-V og Jazz, er nu også at finde i den helt nye generation HR-V med tillægsbetegnelsen e:HEV. Den er harmonisk afstemt med bilens størrelse – men 18,5 km/l, som oven i købet kan opnås i praksis, burde i sig selv sige ret meget.

 

Honda har fortjent succes med den bil. Den billigste kan oven i købet erhverves for blot 320.000 kroner. Men en bil som den prøvekørte Advance-Style version til 400.000 kroner læner sig op ad premium-klassen. Havde Honda arbejdet mere målrettet på at klassificere deres biler som premium-biler i kundernes bevidsthed, ville næppe mange have været i tvivl. Men på det felt er man nok mere ydmyg end de bilproducenter, der har spenderet milliarder og atter milliarder på at positionere sig i premium-klassen.

 

Unik hybrid-teknologi

De penge har Honda i stedet brugt på, bl.a. at udvikle den unikke hybrid-teknologi, som i øvrigt også vil ligge til grund for drivlinerne i den nye Civic e:HEV, som netop er præsenteret nu også for det europæiske publikum.

 

Den store forskel på drivlinerne er konfigurationen. CR-V har en drivline baseret på en 2-liters benzinmotor og to elmotorer, der leverer op til 184 hestekræfter. Den kompakte Jazz har med sin 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor op til 109 hk at gøre godt med, og samme motorstørrelse gør det i HR-V muligt at få 131 hestekræfter ud på de trækkende forhjul.



Crossover-coupé

For selvom HR-V har karakter af en SUV, med en frihøjde på 18,8 cm, findes den ikke med firehjul stræk. Dens coupéform gør den nærmest til en crossover-coupé, men egentlig er den mere end alle de fællesbetegnelser en Honda. Den er sin egen, med magiske sæder og forskellige fine features, der hver især er med til at løfte niveauet.

 

Drivlinen er beskrevet ved tidligere lejligheder ifm. førnævnte modeller. Helt kort består den i HR-V e:HEV af en 107 hestes 1,5 liters 4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor. Den driver en generator, som lader strøm på et lille 1 kWh batteri, som fodrer den elektriske ”fremdriftsmotor”, så den kan levere op til 131 hestekræfter. Ved højere hastigheder kobles benzinmotoren sammen med elmotorene på de trækkende hjul og topfarten er da 170 km/t.



Hvor svært kan det være…

Det hele styres af en computer via en eCVT automatgearkasse og 100 km/t når man uden dikkedarer ved blot at træde speederen i bund på 10,7 sekunder. En næsten konventionel gearstang. Hvor svært kan det være. Og så kan man regulere regen-niveauet via paler bag rattet og køre bilen mere eller mindre med én pedal.

 

Vel vidende, at der også spøger en plug-in hybrid i kulisserne til senere lancering har Honda hidtil med få undtagelser på andre markeder holdt sig fra de tunge biler, hvor køreegenskaberne ofte lider under den større vægt. HR-V vejer blot 1452 kg, den er spændstig sat op og kvik omkring hjørnerne. Kun må man som fører huske, at få opdateret sit motorsports-gen til 2022, så man kan sætte sig ud over, at der ikke er sammenhæng mellem benzinmotorens omdrejningstal (eller mangel på samme - iblandt går den nemlig i stå) og bilens fart.

 

Alsidig behagelig kabine

I kabinen nyder man det avancerede luft-diffuser system, som blidt ventilerer kabinen, og ingen savner vel en kardantunnel ved bagsæderne – tværtimod og især ikke, når de magiske sæder er i brug til enten at muliggøre opret transport af store genstande eller et helt fladt og vandret bagagerumsgulv, når siddefladen forsvinder ned imod gulvet.


 


Generelt er HR-V moderne designet, hvilket er mest slående i kabinen, og i sagens natur får man en del udstyr med for de 80.000 kroner, man betaler oven i basisprisen. Navigation, p-sensorer for og bag, sædevarme, bakkamera, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, klimaanlæg og 18” alufælge er basisudstyr. For 40.000 kroner oven i får man desuden varme i rat og forrude, el-bagklap, LED forlys og klimaanlægget bliver 2-zonet. I den prøvekørte Advance Style version er foruden 9” berøringsskærm også tagræling, aktivt kurvelys, to-tonet lakering, et premium lydanlæg og syntetisk læderindtræk også på standardudstyrslisten.

 

Fleksible bagageforhold

Bagagerummet er med sine 320 liter ikke verdens største, men man må betænke at det er bilen med sine 1,34 meter heller ikke. Faktisk er HR-V trods den stor frihøjde en smule lavere end gennemsnittet med 1,58 meter. Det gavner køreegenskaberne, siddehøjden med gode indstigningsforhold lider ikke derved og de 320 bagagerumsliter kan forøges til 1,3 kubikmeter – og så må man ikke glemme den unikke fleksibilitet.

 

Sidst, men ikke mindst et hak til politikerne: Med en realistisk benzinøkonomi på 18,5 km/l (vi opnåede endda 17,5 km/l ved dansk motorvejsfart) er HR-V langt mere miljørigtig end mange plug-in hybridbiler, hvis ikke deres ejere i praksis formår at køre rigtig meget på bæredygtigt fremstillet elektricitet. Og en bil som Honda HR-V e:HEV får ingen afgiftsrabat. Til gengæld er den brugbar for alle de millioner af danskere, der bor i etageejendomme i bymiljø, så de også kan køre miljøoptimalt. Og i tilgift får de så lov til at bidrage lidt ekstra til statskassen.


 

Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

Honda HR-V e:HEV præsentation 2021

 

Honda HR-V e:HEV Miljøoptimeret 2021


On-board videotest: Honda HR-V e:HEV Hybrid

Hondas hybrid-drivline er helt unik og den passer perfekt til den nye HR-V e:HEV. Se selv. Fuld HD.





Model:

Honda HR-V e:HEV 1,5 i-MMD Hybrid eCVT Advance Style

Listepris:

Kr. 399.990

Motor og transmission:

El-motor: 131 hk, 253 Nm. 4 cyl. 1,5 liter benzinmotor, 107,4 hk, 131 Nm. E-CVT én-gears automatik.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,7 sek./ 170 km/t. 18,5 km/l/ 122 g/km.

Længde:

4,34 meter

Højde:

1,58 meter

Frihøjde: 18,8 cm

Bagagerum:

320-1290 liter

Værd at bemærke:

18" alufælge. 225/50-18 dæk. Fuld LED forlygter med aut. fjernlys. Nøglefri betjening. Ratvarme. Forrudevarme. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Magiske sæder. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 9" touch-skærm med navigation. P-sensorer for og bag. Regnsensor.  MyHonda+ app. Isofix. Tagbøjler.


Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt