Elektrificeret mobilitet er vejen frem. Der er
stadig mange forhindringer, der skal overvindes, før
elektriske biler for alvor kan tage over fra de
konventionelle teknikker: rækkevidde, vægt,
opladningshastighed, opladningsmuligheder osv. For
Hondas vedkommende har man en tidsrigtig, realistisk
tilgang til udfordringerne og lancerer endnu en bil
baseret på den såkaldte e:HEV teknologi.
Honda har som bekendt skabt en fin elektrisk bil.
Den fancy Honda e er tilpasset det miljø, hvor
behovet for lav forurening, i hvert fald på den
korte bane, er størst, nemlig i byerne. Den er
lille, nem at komme omkring hjørner med og så
udtrykker den meget af den livsstil som eksisterer i
det urbane miljø.
Elbiler uden begrænsning
Men Honda bygger også biler, der kan bruges udenfor
byerne, biler, der ikke belaster verdens begrænsede
reserver af råstoffer som litium og kobolt. Og som
ikke har de velkendte el-bils begrænsninger, som
nævnt indledningsvis. Fabrikken har i flere år
satset på hybridbiler, hvor man godt nok ikke er
helt fri for udledning af CO2, men hvor de øvrige
skadelige stoffer fra forbrændingsmotorer er
voldsomt reduceret. Men de har valgt deres egen helt
unikke vej.
Først kom Honda CR-V, derpå fulgte Honda Jazz og
Jazz Crosstar, alle med e:HEV teknik og nu er man på
vej med endnu en e:HEV bil: Honda HR-V, som lanceres
i slutningen af 2021.
To motorer
E:HEV står for en hybridløsning, hvor bilen drives
af en elmotor. Den får det meste af tiden strøm fra
et batteri, som lades op af en benzinmotor. Fordi
benzinmotoren kan køre med optimale omdrejningstal
og kun skal arbejde, når der skal genereres strøm,
opnår man en miljørigtig kørsel, hvor der kun
forurenes med udstødning engang imellem. Og
batteriet er ganske lille, blot omkring 1 kWh,
hvilket sparer vægt og kun i ringe grad gør indhug i
naturens råstof ressourcer.
En anden af elbilernes typiske begrænsninger er
topfart og træk-evne. Derfor vil benzinmotoren
fortrinsvis ved høj fart kunne blive koblet direkte
på de trækkende hjul, hvilket er i god
overensstemmelse med, at elbilers strømforbrug ved
fx dansk motorvejsfart fortsat er ret voldsomt. Og
det udligner også de handikaps, der er forbundet med
batteribilernes markant kortere rækkevidde under
lavere temperaturer.
Et skridt mod ”el-målet”
Den i øvrigt helt nye HR-V leverer som sådan stor
hybrid effektivitet og avancerede sikkerheds- og
teknologifunktioner, oven i købet integreret i et
stilrent og slankt coupéagtigt design og samtidig
forbedres den klasseførende indvendige plads og den
komfort, som HR-V hidtil er kendt for. Og HR-V
bliver dermed endnu en tilføjelse til Hondas
elektrificerede modelprogram, hvor målet er at alle
Hondas mainstream modeller skal være elektrificeret
inden 2022.
Udvendigt inkluderer designet et nyt markant,
integreret kølergitter, mens den generelle
designlinje formes af en lang motorhjelm og
skarpere, mere lodrette sider for at sikre de
indvendige pladsforhold. Der er iht. Honda tale om
en ekstraordinær rummelighed takket være en
gennemtænkt placering af bilens hybridsystem.
Det moderne design underbygges indvendigt af fx
ventilationskanaler, der flyder ud i ét fra
L-formede åbninger placeret i de øverste hjørner af
instrumentbrættet og dermed skaber et bredt flow af
frisk luft ved siden af og over passagererne.
Og så har designerne formået at pakke tingene sådan
sammen, at man har kunnet bevare den centrale
placering af brændstoftanken. Den placering gør det
muligt, at tilbyde de alsidige og unikke ”Magic
Seats”, der både kan foldes ned og op (som et
biografsæde).
|