Ford har opnået stor succes
med Kuga Plug-in Hybrid modellen. Det er til at
forstå. Prisen er god, bilen ligeledes. Og selvom de
politisk styrede markedskræfter arbejder den
modsatte vej for tiden, er 345.000 kroner for en
Kuga plug-in stadig en god pris. For nogle bilister
er den selvopladende hybrid imidlertid en bedre
løsning, men dér arbejder markedet endnu mere imod.
Ikke desto mindre har vi
prøvet den, også selvom der ikke i øjeblikket
eksisterer en officiel pris på den (her spiller
leverings situationen formentlig også ind, men regn
med at den vil koste omkring 400.000 kroner), for
det er ikke uden grund at Ford har sat en sådan
version til verden. Teknikken er avanceret og
kombinerer en 2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor
med en elmotor, der til sammen leverer 190
hestekræfter via en trinløs CVT gearkasse. Det
officielle forbrugstal er 18,2 km/l og med en 54
liter benzintank har bilen en rækkevidde på over
1000 kilometer – hvilket, har Ford selv fastslået,
er 30 procent længere end plug-in hybridbilen.
18,2 kilometer pr. liter
18,2 km/l er et stærkt tal og
ved blandet kørsel er det også opnåeligt. Ved
almindelig landevejskørsel sker der normalt en del
regenerering af energi, det er godt for
benzinøkonomien og dermed slipper Kuga Hybrid også
færre forurenende stoffer ud i atmosfæren og for den
sags skyld i nærmiljøet.
Kuga Hybrid vejer desuden kun
1700 kg, altså 140-150 kg mindre end plug-in
hybriden og det mærker man især gennem kurverne.
Kuga Hybrid er mere agil og med dens multilink
baghjulsophæng er den også meget stabil. Den
prøvekørte bil havde desuden ST-Line
sportsundervogn, der dog er lidt vel rigelig
spændstig, hvis vejen er ujævn.
Harmonisk på motorvejen
Det passer imidlertid godt
til frihøjden på 17,8 cm, som er sænket fra 19,1 cm
i ST-Line konfigurationen, for derved bliver
vejegenskaberne glimrende også ved dansk
motorvejsfart. Det er dog ikke på motorvejene, man
skal tilbringe mest tid, hvis man gerne vil holde
benzinforbruget i ave. Vi kørte nogle hundrede
kilometer på det danske motorvejsnet og da steg
forbrugstallet til omkring 13 km/l, men det skal
tilføjes at vejret også var råt og blæsende – det
præger forbruget.
Drivlinen udmærker sig ved at
være særdeles harmonisk. Optimalt er det, at lade
CVT gearet stå for tilpasningen af motorens
omdrejningstal, især ved varieret kørsel. Den er sat
op til det, man kalder et simuleret gearskifte, som
det kendes fra en konventionel automatgearkasse.
Under normale omstændigheder ville det gå ud over
benzinøkonomien, men vi fornemmer ikke at det er
tilfældet i Kuga hybriden, fordi elmotorens bidrag
til accelerationen (0-100 km/t klares på 9,1
sekunder) samstemmes med benzinmotorens rotation,
drejningsmoment – og naturligvis førerens betjening
af speederen.
Med Kuga Hybrid må man trække
en anhænger på 1600 kg og så trækker den alene på
forhjulene.
Miljøansvarlighed
Det er ærgerligt, at der fra
politisk side ikke er en mere nuanceret tilgang til
bilafgifterne, for en bil som Kuga Hybrid har
bestemt sin berettigelse og vil for bilister med
stort kørselsbehov, og færre muligheder for at
udnytte den elektriske mulighed ved en plug-in
hybrid, være en bedre måde at køre miljøansvarligt
på.
Batteriet er et lille 48 Volt
litium-ion på beskedne 1,1 kWh. Det oplades af
benzinmotoren og ved deceleration, og elmotoren er
en øjeblikkeligt virkende permanent magnet synkron
motor. Derved er kørslen ved lav fart også ganske
stilfærdig, ofte køres der på elektricitet alene og
man undgår at belaste såvel elnettet som forbruget
af begrænsede naturressourcer som fx litium og
kobolt.
Godt indspark
I den overgangsfase imod
højere grad af elektrificering, som præger
bilmarkedet i øjeblikket, er Ford Kuga Hybrid et
godt indspark. Men det er forståeligt nok, at når en
afgiftsfavoriseret plug-in hybrid Kuga kan erhverves
for 345.000 kroner, er det dén bil, køberne vælger.
Men husk da også, at gøre rigelig brug af
opladningsmuligheden – ellers giver det i
miljømæssig forstand ikke meget mening at køre
plug-in.
Sidst men ikke mindst: Kuga
er grundliggende en vel-komponeret medium-størrelse
SUV med gode pladsforhold og et bagagerum på
581-1481 liter. Bagsæderne er justerbare og bidrager
derigennem også til den fleksible udnyttelse af
kapaciteten. Udstyrslisten omfatter bl.a. opvarmet
forrude, klimaanlæg, nøglefri betjening, adaptiv
fartpilot, som i kombination med et
vognbanecentreringssystem fungerer ganske udmærket
ved motorvejskørsel.
|