- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Kuga ST-Line X

Hybrid FWD

Ideen er god men markedet umuligt


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford har opnået stor succes med Kuga Plug-in Hybrid modellen. Det er til at forstå. Prisen er god, bilen ligeledes. Og selvom de politisk styrede markedskræfter arbejder den modsatte vej for tiden, er 345.000 kroner for en Kuga plug-in stadig en god pris. For nogle bilister er den selvopladende hybrid imidlertid en bedre løsning, men dér arbejder markedet endnu mere imod.

 

Ikke desto mindre har vi prøvet den, også selvom der ikke i øjeblikket eksisterer en officiel pris på den (her spiller leverings situationen formentlig også ind, men regn med at den vil koste omkring 400.000 kroner), for det er ikke uden grund at Ford har sat en sådan version til verden. Teknikken er avanceret og kombinerer en 2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor med en elmotor, der til sammen leverer 190 hestekræfter via en trinløs CVT gearkasse. Det officielle forbrugstal er 18,2 km/l og med en 54 liter benzintank har bilen en rækkevidde på over 1000 kilometer – hvilket, har Ford selv fastslået, er 30 procent længere end plug-in hybridbilen.



18,2 kilometer pr. liter

18,2 km/l er et stærkt tal og ved blandet kørsel er det også opnåeligt. Ved almindelig landevejskørsel sker der normalt en del regenerering af energi, det er godt for benzinøkonomien og dermed slipper Kuga Hybrid også færre forurenende stoffer ud i atmosfæren og for den sags skyld i nærmiljøet.

 

Kuga Hybrid vejer desuden kun 1700 kg, altså 140-150 kg mindre end plug-in hybriden og det mærker man især gennem kurverne. Kuga Hybrid er mere agil og med dens multilink baghjulsophæng er den også meget stabil. Den prøvekørte bil havde desuden ST-Line sportsundervogn, der dog er lidt vel rigelig spændstig, hvis vejen er ujævn.

 

Harmonisk på motorvejen

Det passer imidlertid godt til frihøjden på 17,8 cm, som er sænket fra 19,1 cm i ST-Line konfigurationen, for derved bliver vejegenskaberne glimrende også ved dansk motorvejsfart. Det er dog ikke på motorvejene, man skal tilbringe mest tid, hvis man gerne vil holde benzinforbruget i ave. Vi kørte nogle hundrede kilometer på det danske motorvejsnet og da steg forbrugstallet til omkring 13 km/l, men det skal tilføjes at vejret også var råt og blæsende – det præger forbruget.



Drivlinen udmærker sig ved at være særdeles harmonisk. Optimalt er det, at lade CVT gearet stå for tilpasningen af motorens omdrejningstal, især ved varieret kørsel. Den er sat op til det, man kalder et simuleret gearskifte, som det kendes fra en konventionel automatgearkasse. Under normale omstændigheder ville det gå ud over benzinøkonomien, men vi fornemmer ikke at det er tilfældet i Kuga hybriden, fordi elmotorens bidrag til accelerationen (0-100 km/t klares på 9,1 sekunder) samstemmes med benzinmotorens rotation, drejningsmoment – og naturligvis førerens betjening af speederen.

 

Med Kuga Hybrid må man trække en anhænger på 1600 kg og så trækker den alene på forhjulene.

 

Miljøansvarlighed

Det er ærgerligt, at der fra politisk side ikke er en mere nuanceret tilgang til bilafgifterne, for en bil som Kuga Hybrid har bestemt sin berettigelse og vil for bilister med stort kørselsbehov, og færre muligheder for at udnytte den elektriske mulighed ved en plug-in hybrid, være en bedre måde at køre miljøansvarligt på.

 

Batteriet er et lille 48 Volt litium-ion på beskedne 1,1 kWh. Det oplades af benzinmotoren og ved deceleration, og elmotoren er en øjeblikkeligt virkende permanent magnet synkron motor. Derved er kørslen ved lav fart også ganske stilfærdig, ofte køres der på elektricitet alene og man undgår at belaste såvel elnettet som forbruget af begrænsede naturressourcer som fx litium og kobolt.

 

Godt indspark

I den overgangsfase imod højere grad af elektrificering, som præger bilmarkedet i øjeblikket, er Ford Kuga Hybrid et godt indspark. Men det er forståeligt nok, at når en afgiftsfavoriseret plug-in hybrid Kuga kan erhverves for 345.000 kroner, er det dén bil, køberne vælger. Men husk da også, at gøre rigelig brug af opladningsmuligheden – ellers giver det i miljømæssig forstand ikke meget mening at køre plug-in.

 

Sidst men ikke mindst: Kuga er grundliggende en vel-komponeret medium-størrelse SUV med gode pladsforhold og et bagagerum på 581-1481 liter. Bagsæderne er justerbare og bidrager derigennem også til den fleksible udnyttelse af kapaciteten. Udstyrslisten omfatter bl.a. opvarmet forrude, klimaanlæg, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, som i kombination med et vognbanecentreringssystem fungerer ganske udmærket ved motorvejskørsel.







Andre Ford prøvekørsler - find dem hër >>>



Model:

Ford Kuga Hybrid FWD ST-Line

Listepris

Kr. 400.000

Motor og transmission:

4 cyl 2,5 ltr Atkinson Cycle benzinmotor. System: 190 hk, 280 Nm. 1,1 kWh batteri. CVT.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP).

9,1 sek./ 196 km/t. 18,2 km/l. 124 g/km.

Længde:

4,61 meter

Anhængervægt: 1600 kg

Bagagerum:

581-1481 liter

Værd at bemærke:

225/55-19 dæk. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Vognbane centrering. Rear Cross Traffic Alert. Aut. p-system.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt