Det er godt to år siden, at
vi sidste gang prøvekørte en Volvo XC60 B4 R-Design,
altså i princippet den samme version, som der denne
gang på ny sættes fokus på. Og det er ikke til at se
det, hvis man ikke lige ved det. Fornyelserne er
usynlige, men de er der og ikke mindst et nyt
samarbejde med Google er med til at gøre oplevelsen
anderledes.
Grundliggende er der tale om
en identisk bil. Den fra 2022 og den nye 2022
version havde endda begge luftaffjedring, så læs
gerne artiklen fra den gang. Men når man kører ind
på tankstationen opdager man, at det skal man ikke
helt så tit. Specifikationerne på drivlinen er
identiske, men hvor man i 2020 kørte 15,3 km/l i
gennemsnit er tallet nu øget til 16,4.
Ens præstationer
Det skyldes fortrinsvis
finjustering i ethvert hjørne og fartpræstationerne
er da også identiske – næsten. For anno 2022 er XC60
elektronisk begrænset til en topfart på 180 km/t,
hvilket passer udmærket til den forholdsvis store
bil. Vi gætter på at drivlinen er justeret ind til
ikke at behøve at kunne servicere bilen ved over 200
km/t. Det giver god mening i en tid hvor det, at
spare energi, betyder mere og mere. Men ellers kører
de to årgange faktisk ens og man må trække en
anhænger på 2300 kg.
Drivlinen består som sådan af
en 2-liters mild hybrid turbodieselmotor, et 8-trins
automatgear og man har træk på alle fire hjul.
Dieselmotoreffekten er 197 hestekræfter og dertil
kommer så 14 elektriske hestekræfter. Tilsammen
leverer de et drejningsmoment på op til 420 Nm.

Google og sikkerhed
Google samarbejdet indebærer,
at man fra kabinen har adgang til integrerede Google
apps og -tjenester i det Android-baserede system,
som fx Maps, Assistant og Play Store. Googles apps
og tjenester tilbyder dermed bl.a. håndfri hjælp fra
Google Assistant og navigation via Google Maps samt
stemmestyring på dansk af Google Assistant. Man kan
bl.a. regulere temperaturen, vælge destination i
navigationen, afspille lyd og sende beskeder med
begge hænder på rattet.

Stemmestyringen er ikke uden
betydning, for Volvo har IKKE ændret på
berøringsskærmen. Visse ikoner er meget små og ikke
enkle at spotte i en fart under vanskelige
trafikforhold.
Parallelt dermed har man også
opdateret bilerne med de nyeste køreassistent
systemer inklusive et skalerbart sikkerhedssystem
bestående af en række radarenheder og
ultralydssensorer. Og i kabinen vil nogle sikkert
sætte pris på, at man kan vælge et helt læderfrit
interiør, uanset i øvrigt hvilken model man vælger.
Billigere
Den prøvekørte bil er som for
to år siden udrustet på basis af ”R-design”
konceptet, hvor ”R” medfører et sportsligt snit. Og
ikke uden betydning er det vel også, at tilbage i
januar 2020 var selvsamme model prissat til 800.000
kroner, nu er listeprisen 665.000 plus 40.000 kroner
for luftaffjedringen, der på det varmeste kan
anbefales. Affjedringen på R-Design versionen er
nemlig strammet 30 procent op i forhold til
standardudgaven.

Udstyret omfatter derudover
bl.a. 19” letmetal-fælge med 235/66-19 dæk,
elektrisk indstilleligt førersæde, p-kamera bag og
p-sensorer for og bag, sportssæder samt forskellige
R-Design detaljer af mere kosmetisk art på rat og
paneler.


|