- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Volvo XC60 B4 R-Design Mild Hybrid Diesel: Usynlig modernisering


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er godt to år siden, at vi sidste gang prøvekørte en Volvo XC60 B4 R-Design, altså i princippet den samme version, som der denne gang på ny sættes fokus på. Og det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Fornyelserne er usynlige, men de er der og ikke mindst et nyt samarbejde med Google er med til at gøre oplevelsen anderledes.

 

Grundliggende er der tale om en identisk bil. Den fra 2022 og den nye 2022 version havde endda begge luftaffjedring, så læs gerne artiklen fra den gang. Men når man kører ind på tankstationen opdager man, at det skal man ikke helt så tit. Specifikationerne på drivlinen er identiske, men hvor man i 2020 kørte 15,3 km/l i gennemsnit er tallet nu øget til 16,4.

 

Ens præstationer

Det skyldes fortrinsvis finjustering i ethvert hjørne og fartpræstationerne er da også identiske – næsten. For anno 2022 er XC60 elektronisk begrænset til en topfart på 180 km/t, hvilket passer udmærket til den forholdsvis store bil. Vi gætter på at drivlinen er justeret ind til ikke at behøve at kunne servicere bilen ved over 200 km/t. Det giver god mening i en tid hvor det, at spare energi, betyder mere og mere. Men ellers kører de to årgange faktisk ens og man må trække en anhænger på 2300 kg.

 

Drivlinen består som sådan af en 2-liters mild hybrid turbodieselmotor, et 8-trins automatgear og man har træk på alle fire hjul. Dieselmotoreffekten er 197 hestekræfter og dertil kommer så 14 elektriske hestekræfter. Tilsammen leverer de et drejningsmoment på op til 420 Nm.



Google og sikkerhed

Google samarbejdet indebærer, at man fra kabinen har adgang til integrerede Google apps og -tjenester i det Android-baserede system, som fx Maps, Assistant og Play Store. Googles apps og tjenester tilbyder dermed bl.a. håndfri hjælp fra Google Assistant og navigation via Google Maps samt stemmestyring på dansk af Google Assistant. Man kan bl.a. regulere temperaturen, vælge destination i navigationen, afspille lyd og sende beskeder med begge hænder på rattet.



Stemmestyringen er ikke uden betydning, for Volvo har IKKE ændret på berøringsskærmen. Visse ikoner er meget små og ikke enkle at spotte i en fart under vanskelige trafikforhold.

 

Parallelt dermed har man også opdateret bilerne med de nyeste køreassistent systemer inklusive et skalerbart sikkerhedssystem bestående af en række radarenheder og ultralydssensorer. Og i kabinen vil nogle sikkert sætte pris på, at man kan vælge et helt læderfrit interiør, uanset i øvrigt hvilken model man vælger.

 

Billigere

Den prøvekørte bil er som for to år siden udrustet på basis af ”R-design” konceptet, hvor ”R” medfører et sportsligt snit. Og ikke uden betydning er det vel også, at tilbage i januar 2020 var selvsamme model prissat til 800.000 kroner, nu er listeprisen 665.000 plus 40.000 kroner for luftaffjedringen, der på det varmeste kan anbefales. Affjedringen på R-Design versionen er nemlig strammet 30 procent op i forhold til standardudgaven.



Udstyret omfatter derudover bl.a. 19” letmetal-fælge med 235/66-19 dæk, elektrisk indstilleligt førersæde, p-kamera bag og p-sensorer for og bag, sportssæder samt forskellige R-Design detaljer af mere kosmetisk art på rat og paneler.


 

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Volvo XC60 B4 Mild Hybrid test 2020 >>>



Model:

Volvo XC60 B4 8 A/T AWD R-Design

Listepris:

Kr. 664.648

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. turbodiesel. Mild Hybrid, 197 hk. El-motor 14 hk. System moment: 420 Nm. 8-A/T.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,3 sek./ 180 km/t/ 16,4 km/l/ 161 g/km

Hjul, for / bag

235/55-19

Længde:

4,69 m

Anhænger: 2300 kg

Frihøjde:

216 mm

Bagagerum:

505 liter

Værd at bemærke

19” alufælge. Fuld LED med LED tågeforlygter. Sportsundervogn. P-sensorer for og bag. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. El-bagklap. El-førersæde. Læderkabine. Android/Google infotainment.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt