Dacia har ikke revolutioneret
verden med den nye faceliftede Dacia Duster. Men de
har gjort nok til at forlænge succesen, en succes
der til dato har betydet et salg på over 2 millioner
biler og dermed gjort Duster til den klart mest
populære i Dacias modelvifte. Dacia har nemlig
lyttet til kunderne og de ønskede ingen revolution.
Lidt fornyelse er dog ikke af vejen, bare man holder
sig indenfor rammerne af det, der har positioneret
Dacia som Renaults billigmærke.
Det har Dacia så gjort, for
priserne er uændrede på eksisterende modeller. Men
en ny er kommet til, med 150 turboheste samt et godt
drejningsmoment og i det hele taget velkendte
specifikationer, for den i Duster nye motor er
plukket ud af Renaults motorportefølje. Den fungerer
rigtig godt i sammenhæng med Duster, for nu har
bilen fået de kræfter, dens kørefærdigheder lægger
op til. Og en pris på små 218.000 kroner for præcis
den version, oven i købet med topudstyr, placerer
den som et godt køb, der nok skal slå an.
God benzinøkonomi
Det er endda lykkedes
konstruktørerne at skærpe dens præstations formåen
gennem en tilpasning af bilens aerodynamik, bl.a.
gennem nyt fælgdesign. Dermed ender man op med en
benzinøkonomi på 16,1 km/l, hvilket bestemt er
godkendt for en 1,7 meter høj bil med en frihøjde på
næsten 22 cm – og i øvrigt identisk med forbruget på
de lavere motoriserede TCe motorer på hhv. 90 og 130
hk.
Til historien hører også, at
Renaults automatiske 6-trins EDC-gear er inkluderet
i prisen. Den gearkasse spiller glimrende sammen med
benzinmotorens store fleksibilitet. Topeffekten
leveres ikke ved et bestemt omdrejningstal, men over
et forløb fra 5250-6000 omdr./min og det maksimale
drejningsmoment opnås allerede ved 1900
motoromdrejninger i minuttet og bevares op til 3200
omdr./min. Det gør også Dusteren forbavsende hurtig:
Den kan nå 100 km/t på 9,7 sekunder og støve derudaf
med 200 km/t på nær en enkelt (km/t altså).
Alsidig affjedring
De gode fartpræstationer og
ret mange kræfter klæder bilens køreegenskaber, hvad
de første testkørsler på franske landeveje nord for
Paris tydeliggjorde. Grundlæggende kører Dusteren
uændret, dvs. med god vejføling og kurveegenskaber.
Affjedringen er også så alsidig, at Dusteren klarer
sig godt i terrænet. På den ene side er den
tilstrækkelig til at kunne håndtere den større højde
og på den anden side tilstrækkelig eftergivende til,
at sende hjulene ned hvor der er vejgreb, hvis man
begiver sig væk fra asfaltstriberne.
Visuelt handler
ansigtsløftningen udvendigt om en tilpasset
lyssignatur, så den svarer til den Y-formede
signatur, som er introduceret i den nye Sandero og
frontgrillen er også strammet op.
Brugbare indvendige
fornyelser
Indvendigt har Dusteren fået
nye sæder og nakkestøtter samt en forhøjet
centerkonsol med justerbart armlæn. Skærmen er
uændret 8”, men der er tale om nyere systemer. Der
kommunikeres trådløst via Bluetooth og Apple Carlay
såvel som Android Auto kan benyttes i sammenhæng med
det såkaldte Media Nav system.
Dacia Duster findes fortsat
med firehjulstræk i forening med den velkendte
115-hestes dieselmotor. Hvad dette angår er alt
uændret, men den var en fornøjelse ifm.
testkørslerne at afprøve bilens off-road egenskaber.
De er langt bedre end hvad man vil kunne forvente i
en typisk og også langt dyrere konkurrerende SUV.
4X4 versionen er dog også den klart dyreste i
Duster-programmet til en pris på små 236.000 kroner,
men det er billigere end den hidtidige, som vi
prøvekørte i foråret 2020 og den kan ingen vel
beklage.
Meget bil for pengene –
uanset pris
Som nævnt fastholdes priserne
på de hidtidige versioner, og dermed kan en Duster
med 90-hestes TCe motor og manuelt gear erhverves
for 170.000 kroner. Men forskellen op til de højere
udstyrsversioner er ikke stor og både flere
motorkræfter, automatgear og topudstyret ”Prestige”
til blot 47.000 kroner giver rigtig meget mer-værdi.
Således er fartpilot med begrænser, blind-spot
advarsel, multijusterbart rat, nedkørselsassistent,
p-sensor og parkeringsassistent, elruder for og bag,
klimaanlæg, bakkamera og 17” alufælge alt sammen
standard udstyr, naturligvis afhængig af
udstyrs-varianten.
17" alufælge er standard på
prestige versionerne.
|