Man kan ikke andet end blive
lidt frankofil, når man oplever den helt nye Peugeot
308 – hvis man altså ikke er det i forvejen. For om
nogen er Peugeot i stand til for en rimelig penge at
sammensætte en bil, så der både er noget til øjet og
noget til køreoplevelsen. Men om tiden så er vokset
fra de ”flade” konventionelle hatchbacks er en anden
ting, for selvom den nye 308 ikke er helt
konventionel, så er den jo hverken en crossover
eller en SUV, der jo ellers er meget populære for
tiden.
Hvad det sidste angår er
Peugeot nu også ganske godt kørende, så er det sådan
en bil, man ønsker, er det fortsat en option. Men
den nye 308 appellerer i høj grad til den æstetiske
oplevelse af en bil, udvendigt og ikke mindst
indvendigt – de kan noget, de franskmænd. Den ser
markant bedre ud end forgængeren (der nu også var
ganske pæn), og fordelen ved det lave
karrosseridesign – den er 1,44 meter høj – er ikke
alene den visuelle oplevelse, den kører også bedre
end en typisk SUV.
Plug-in kommer først
Og så lægger Peugeot af gode
(afgiftsreducerede) grunde ud i Danmark med plug-in
hybrid udgaven, for den teknik er der også blevet
plads til i bilen, der i H/B udgaven blot er 4,37
meter lang. Det er i sig selv et kunststykke, men
tingene er også pakket godt sammen dernede i
maskinrummet, som næppe er et eldorado for en
mekaniker at dykke ned i.
Motoren i PHEV’en er en
version af den udmærkede drivline, som også findes i
forskellige varianter i fabrikkens crossovere. Den
inkluderer en 4 cylindret 1,6 liters
turbobenzinmotor, der yder op til 150 hestekræfter
og er bygget sammen med en 110-hestes elmotor.
Systemeffekten er holdt på 180 hestekræfter, hvilket
indebærer at der ikke forbruges for meget af bilens
elektriske reserver, hvis der er behov for topeffekt
gennem længere tid. Det giver god mening.
Stort fartpotentiale
Strømmen gemmes på et 12,4
kWh litium-ion batteri, der iht. WLTP målestokken
muliggør, at køre 68 kilometer på elektricitet alene
– forudsat, altså, man da kan klare sig med de 110
elektriske hestekræfter. Med begge motorer i brug
kan man nå 100 km/t på 7,6 sekunder og den
officielle topfart er 225 km/t. Ved den fart er
energiforbruget formentlig ret stort, og så
forsvinder elektriciteten hurtigt fra batteriet, så
man skal nok ikke satse på at køre 100 kilometer ned
ad en tysk autobahn ved topfart...
I praksis målte vi med et 100
procent opladet batteri, hvor vi fastholdt niveauet
(for det kan man nemlig godt, hvis man blot husker
at aktivere muligheden), små 13 km/l og den
beregnede elektriske rækkevidde var da 46 kilometer.
Når batteriniveauet blev fastholdt ved ”20 km” gik
det noget bedre ved blandet kørsel, for da opsamles
der energi ved enhver deceleration, og vi landede på
godt 16 kilometer/liter. Ved dansk motorvejsfart var
forbruget omkring 14 km/l. Og disse tal bliver jo så
bedre, hvis man ikke gemmer strømmen på batteriet.
Lidt djærv gennem kurverne
308 PHEV er omkring 270 kg
tungere end en tilsvarende konventionelt drevet
benzinbil. Mervægten er fordelt mellem hjulene med
en majoritet af vægten mellem bagsæder og bagagerum.
Men de små 1700 kg mærker man, og de harmonerer ikke
med 308’erens sportslige udtryk. Den er hurtig, men
lidt djærv gennem kurverne. Det kunne dog være meget
værre og helhedsbilledet er en velafstemt
affjedring, der har den spændstighed, som er
nødvendig for at håndtere den forøgede vægt og de
mange kræfter – og samtidig er tilstrækkelig
tilgivende til, at kørslen ikke er ukomfortabel.
Det er formentlig med at til
at muliggøre en anhængervægt på 1500 kg, som er
bedre end de to konventionelle benzin-alternativer
på hhv. 110 og 130 hk, og kun overgået en smule i
versionen med 130 hestes dieselmotor.
Efter den første test...
Vi har for nylig fortalt
historien om Peugeot 308 ifm. vores første test af
den nye bil (læs
mere om vores første prøvekørsel af Peugeot 308 hér
>>>). Hér skal vi blot fastslå at den positive
oplevelse bekræftes.
Undertegnede bemærkede dog,
at det var vanskeligere end normalt at opnå en for
mig optimal siddeposition, hvor jeg både kunne se de
essentielle informationer i i-cockpittets
instrumentgruppe, der ses hen over ratkransen, og
samtidig undgå at sidde alt for opret. Når rattet
var i laveste position, var ind- og
udstigningsforholdene lettere besværlige – selvom
også sædet var i laveste position. Prøv selv, hvis
en 308 er et købstema.
Omfattende udstyr
Udstyret i den prøvekørte
First Edition er omfattende. Bilen er heller ikke
den billigste version – til trods for regeringens
afgiftsfavorable lovgivning for plug-in hybrider.
Den er prissat til 305.000 kroner – men for blot
245.000 kroner kan man også blive ejer af en ny 308
H/B, som i øvrigt køre pæne 18,2 km/l.
Det, man får for de 60.000
kroner oven i indstigningsprisen, er først og
fremmest PHEV-teknikken med mulighed for at køre
elektrisk og derigennem belaste nærmiljøet mindre
med støj og forurening fra udstødningen. Dertil
hører så også de 180 hestekræfter i stedet for 110,
så man skal have tålmodighed i færre 2,9 sekunder
før man når 100 km/t – men topfarten i den billigere
version er fortsat pæn: 198 km/t kan vel slæbe an
for de fleste. Vi har ikke kørt den billige udgave,
så vi ved ikke om den føles mere agil pga. den
lavere vægt, men plug-in’en er ikke slem. Og så skal
man selv skifte gear i indstigningsmodellen.
Grøn koster ikke ekstra
Udstyrs-listen i den
prøvekørte bil omfattede udover basisudstyret bl.a.
17” alufælge, en fancy lyssignatur, bakspejl med
automatisk nedblænding, sportssæder, der for nogle
måske vil føles lidt smalle, adaptiv fartpilot,
nøglefri adgang. P-sensorer fortil, midterarmlæn med
ski-klap på bagsæderne, i-toggles, 180 grader
bakkamera, automatisk fjernlys, rear cross traffic
alert (men kun advarsel) og aktiv vejbaneassistent.
...og så er den iøjefaldende
grønne ”Olivine” metallak, som fik mange rosende ord
med på vejen fra tilfældige forbipasserende,
standard, så den skal man ikke betale ekstra for.
|