- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Peugeot 308 PHEV 180 hk H/B 8EAT First Selection FWD


Den er fransk, den er dejlig


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan ikke andet end blive lidt frankofil, når man oplever den helt nye Peugeot 308 – hvis man altså ikke er det i forvejen. For om nogen er Peugeot i stand til for en rimelig penge at sammensætte en bil, så der både er noget til øjet og noget til køreoplevelsen. Men om tiden så er vokset fra de ”flade” konventionelle hatchbacks er en anden ting, for selvom den nye 308 ikke er helt konventionel, så er den jo hverken en crossover eller en SUV, der jo ellers er meget populære for tiden.

 

Hvad det sidste angår er Peugeot nu også ganske godt kørende, så er det sådan en bil, man ønsker, er det fortsat en option. Men den nye 308 appellerer i høj grad til den æstetiske oplevelse af en bil, udvendigt og ikke mindst indvendigt – de kan noget, de franskmænd. Den ser markant bedre ud end forgængeren (der nu også var ganske pæn), og fordelen ved det lave karrosseridesign – den er 1,44 meter høj – er ikke alene den visuelle oplevelse, den kører også bedre end en typisk SUV.

 

Plug-in kommer først

Og så lægger Peugeot af gode (afgiftsreducerede) grunde ud i Danmark med plug-in hybrid udgaven, for den teknik er der også blevet plads til i bilen, der i H/B udgaven blot er 4,37 meter lang. Det er i sig selv et kunststykke, men tingene er også pakket godt sammen dernede i maskinrummet, som næppe er et eldorado for en mekaniker at dykke ned i.

 

Motoren i PHEV’en er en version af den udmærkede drivline, som også findes i forskellige varianter i fabrikkens crossovere. Den inkluderer en 4 cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor, der yder op til 150 hestekræfter og er bygget sammen med en 110-hestes elmotor. Systemeffekten er holdt på 180 hestekræfter, hvilket indebærer at der ikke forbruges for meget af bilens elektriske reserver, hvis der er behov for topeffekt gennem længere tid. Det giver god mening.



Stort fartpotentiale

Strømmen gemmes på et 12,4 kWh litium-ion batteri, der iht. WLTP målestokken muliggør, at køre 68 kilometer på elektricitet alene – forudsat, altså, man da kan klare sig med de 110 elektriske hestekræfter. Med begge motorer i brug kan man nå 100 km/t på 7,6 sekunder og den officielle topfart er 225 km/t. Ved den fart er energiforbruget formentlig ret stort, og så forsvinder elektriciteten hurtigt fra batteriet, så man skal nok ikke satse på at køre 100 kilometer ned ad en tysk autobahn ved topfart...

 

I praksis målte vi med et 100 procent opladet batteri, hvor vi fastholdt niveauet (for det kan man nemlig godt, hvis man blot husker at aktivere muligheden), små 13 km/l og den beregnede elektriske rækkevidde var da 46 kilometer. Når batteriniveauet blev fastholdt ved ”20 km” gik det noget bedre ved blandet kørsel, for da opsamles der energi ved enhver deceleration, og vi landede på godt 16 kilometer/liter. Ved dansk motorvejsfart var forbruget omkring 14 km/l. Og disse tal bliver jo så bedre, hvis man ikke gemmer strømmen på batteriet.

 

Lidt djærv gennem kurverne

308 PHEV er omkring 270 kg tungere end en tilsvarende konventionelt drevet benzinbil. Mervægten er fordelt mellem hjulene med en majoritet af vægten mellem bagsæder og bagagerum. Men de små 1700 kg mærker man, og de harmonerer ikke med 308’erens sportslige udtryk. Den er hurtig, men lidt djærv gennem kurverne. Det kunne dog være meget værre og helhedsbilledet er en velafstemt affjedring, der har den spændstighed, som er nødvendig for at håndtere den forøgede vægt og de mange kræfter – og samtidig er tilstrækkelig tilgivende til, at kørslen ikke er ukomfortabel.

 

Det er formentlig med at til at muliggøre en anhængervægt på 1500 kg, som er bedre end de to konventionelle benzin-alternativer på hhv. 110 og 130 hk, og kun overgået en smule i versionen med 130 hestes dieselmotor.

 

Efter den første test...

Vi har for nylig fortalt historien om Peugeot 308 ifm. vores første test af den nye bil (læs mere om vores første prøvekørsel af Peugeot 308 hér >>>). Hér skal vi blot fastslå at den positive oplevelse bekræftes.

 

Undertegnede bemærkede dog, at det var vanskeligere end normalt at opnå en for mig optimal siddeposition, hvor jeg både kunne se de essentielle informationer i i-cockpittets instrumentgruppe, der ses hen over ratkransen, og samtidig undgå at sidde alt for opret. Når rattet var i laveste position, var ind- og udstigningsforholdene lettere besværlige – selvom også sædet var i laveste position. Prøv selv, hvis en 308 er et købstema.



Omfattende udstyr

Udstyret i den prøvekørte First Edition er omfattende. Bilen er heller ikke den billigste version – til trods for regeringens afgiftsfavorable lovgivning for plug-in hybrider. Den er prissat til 305.000 kroner – men for blot 245.000 kroner kan man også blive ejer af en ny 308 H/B, som i øvrigt køre pæne 18,2 km/l.

 

Det, man får for de 60.000 kroner oven i indstigningsprisen, er først og fremmest PHEV-teknikken med mulighed for at køre elektrisk og derigennem belaste nærmiljøet mindre med støj og forurening fra udstødningen. Dertil hører så også de 180 hestekræfter i stedet for 110, så man skal have tålmodighed i færre 2,9 sekunder før man når 100 km/t – men topfarten i den billigere version er fortsat pæn: 198 km/t kan vel slæbe an for de fleste. Vi har ikke kørt den billige udgave, så vi ved ikke om den føles mere agil pga. den lavere vægt, men plug-in’en er ikke slem. Og så skal man selv skifte gear i indstigningsmodellen.

 

Grøn koster ikke ekstra

Udstyrs-listen i den prøvekørte bil omfattede udover basisudstyret bl.a. 17” alufælge, en fancy lyssignatur, bakspejl med automatisk nedblænding, sportssæder, der for nogle måske vil føles lidt smalle, adaptiv fartpilot, nøglefri adgang. P-sensorer fortil, midterarmlæn med ski-klap på bagsæderne, i-toggles, 180 grader bakkamera, automatisk fjernlys, rear cross traffic alert (men kun advarsel) og aktiv vejbaneassistent.

 

...og så er den iøjefaldende grønne ”Olivine” metallak, som fik mange rosende ord med på vejen fra tilfældige forbipasserende, standard, så den skal man ikke betale ekstra for.


Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Kørt kort: Peugeot 308 Plug-in Hybrid >>>

On-board videotest: Peugeot 308 PHEV

Vi har prøvekørt den helt nye plug-in hybrid udgave af den ligeså helt nye Peugeot 308. Den er kraftfuld og meget grøn - i hvert fald er farven det. I-cockpittet er fortsat genialt, men det har nogle udfordringer. Fuld HD.





Model:

Peugeot 308 PHEV 180 hk H/B 8EAT First Selection FWD.

Listepris

Kr. 304.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 ltr turbo benzin. 150 hk, 250 Nm/1750 omdr./min. El-motor: 110 hk. System: 180 hk, 360 Nm/2500 omdr./min. 8 trins A/T. 12,4 litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP). Elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,6 sek./ 225 km/t. 90,9 km/l. 24 g C02. 68 km.

Længde:

4,37 meter

Anhængervægt: 1500 kg

Bagagerum:

361-1271 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED med aut. fjernlys. 17” alufælge, 225/45-17 dæk. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. 12” touch screen. 180 grader kamera. Rear Cross Traffic Alert. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt