Mange bilejere stiller i
denne tid spørgsmålet: Skal den næste nye bil være
elektrisk, skal den være en plug-in hybrid, eller er
det klogest fortsat at køre på benzin eller
dieselolie? Svaret er nok for de allerfleste, at det
klogeste fortsat er, at vælge en bil til ens
kørselsbehov og budget. Fordelen ved den helt nye
Peugeot 308 er da, at den i det store hele kan købes
med en hvilken som helst drivline.
Sådan da, for den fuldt
elektriske version kommer først i 2023, og den
selvopladende hybrid er endnu ikke bekræftet. Men de
grundliggende udgaver er her fra starten: Benzin,
diesel – eller plug-in. Modigt i øvrigt og absolut
miljørelevant, at Peugeot fortsat tilbyder
dieselbiler. Om markedet så forstår fordelen ved
dieselbiler (eller ønsker at betale den afgift, der
for tiden er gældende på baggrund af politiske
beslutninger), er en anden historie.
Ligestillede priser
For den nye Peugeot 308’s
vedkommende er det da heller ikke uden betydning, at
prissætningen er noget anderledes end man ser hos en
række kolleger. På en måde er bilerne meget mere
ligestillede på tværs af drivlinerne.
Den allerbilligste 308 er en
hatchback med benzinmotor til 245.000 kroner. Den
billigste plug-in hybrid koster 305.000 kroner.
Forskellen er alene drivlinen: For 245.000 kroner
får man en 110-hestes benzinmotor og man skal selv
skifte gear, i PHEV’en (=Plug-in Hybrid Electric
Vehicle, hvis man lige har glemt hvad det betyder…)
har man 180 hestekræfter til sin rådighed samt
automatgear. Forskellen i ejerafgift er beskedne 220
kroner/halvår men der eksisterer ikke aktuelle
benzin forbrugstal for PHEV’en, når batteriet på
12,4 kWh efter 68 kilometers kørsel er tomt. Det tal
er imidlertid væsentligt i en tid med stærkt
stigende elpriser, så det må konstateres ved en
senere testkørsel.
Ser man alene på Allure
modelvarianterne er den billigste plug-in prissat
til 305.000 kroner (og det er i øvrigt den, den
danske importør forventer at sælge flest af).
Benzinversionen med automatgear koster 310.000
kroner og 130-hestes motoren kører 17,5 kilometer
pr. liter. Alt imens dieseludgaven med automatgear
og 130 hestekræfter koster 320.000 kroner.
Strafafgiften er endda ikke så voldsom: +1540
kr./halvår sammenlignet med plug-in’en – og den
kører hele 22,2 kilometer pr. liter prisbillig
dieselolie. Til mange lange ture er den udgave det
oplagte valg.
Når spørgsmålet om drivline
er afklaret, skal man vælge karrosseri version. Vil
man bestille nu, er der kun den almindelige
hatchback at vælge. Vil man have en SW skal, man
vente et par måneder mere, den introduceres
officielt i april. SW-versionen er over en kam
15.000 kroner dyrere end H/B’en, den er med sine
4,64 meter 27 cm længere og bagagekapaciteten i
PHEV-versionerne er 548 liter vs 361.
Indretning og bjergtagende
design
Udvendigt er det bjergtagende
design en vigtig købsparameter. Indvendigt ligeså,
og både den nye 308 og 308 SW er udstyret med et nyt
og klart forbedret i-Cockpit. Den klare touch-skærm
er på 10” og er suppleret med såkaldte toggles, der
svarer lidt til genveje på værktøjslinjen på en pc.
De kan vælges og udskiftes, som man har lyst til,
der er seks i alt og man har dermed direkte adgang
til funktioner, i stedet for at skulle gennem en i
øvrigt ret intuitiv skærmmenu.
Alle modelvarianter har LED
forlygter og topversionen ”GT” har desuden
matrix-LED med automatisk op- og nedblænding.
Vi vender tilbage på et
senere tidspunkt med mere gennemgribende
prøvekørsler af den nye 308-model, men det korte
køreindtryk vidner om en usædvanlig velafstemt
affjedring, ikke mindst taget i betragtning, at de
to prøvekørte versioner (H/B og SW) begge var
plug-in hybrider, der er i nabolaget af 270 kg
tungere end de tilsvarende benzinbiler.
|