Engang var Peugeot et
enkeltstående fransk bilmærke. Det gik over, da
Citroën og Peugeot blev samlet i PSA gruppen, som
siden blev udvidet med tyske Opel, og i mellemtiden
var også DS blevet opfundet som gruppens
eksklusivmærke. Anno 2022 er Peugeot blot ét af en
hel række bilmærker samlet i Stellantis koncernen,
som også omfatter velkendte italienske og
amerikanske biler. Det giver mulighed for
individuelt at highlighte en hel unik forskel:
Bilernes nationalitet og herkomst.
Peugeot er ”Made in France”.
Det er den ikke bare, når den skal markedsføres.
Bilerne er faktisk bygget i Frankrig, uanset
ejerskabets rødder. Og er man i tvivl, så fremgår
det i bunden af i-Cockpittets head-up display, når
det elektriske kredsløb i den helt nye Peugeot 308
vækkes til live. Det umiskendelige franske flag,
tricolore, toner, om end ganske småt, frem på
skærmen. Peugeot er fransk. Basta.
Herkomst og identitet
Det vækker bilens herkomst
til live, på samme måde som Jeep’s identitet fremgår
på enhver nutids-Jeep i form af det lille Willys
Jeep ikon, diskret anbragt i forruden, eller hvor
man nu har fundet plads til det. Pudsigt nok, for
Jeep er jo nu også en del af Stellantis. Måske en
tilfældighed, måske ikke.
For lidt med andre ord: En
bils identitet og herkomst er ikke ligegyldig, især
ikke i en globaliseret verden, hvor netop
identitetssøgning måske i højere grad end nogensinde
har plads i moderne menneskers fortløbende
livsbekræftelse. Det gælder også den nye Peugeot
308.
Lang historie
Dens historie er ikke uden
betydning. Den kan faktisk føres 70 år tilbage,
fordi den allerførste ”3’er-Peugeot”, 301, blev
skabt i 1932. Derefter kom modelnumrene på stribe og
set fra en dansk synsvinkel var det især 306
modellen, der i perioden fra 1993 til 2002 vandt
bilkøbernes gunst – alene i Danmark blev der købt
25.500 306’ere.
Succesen fortsatte med 307,
hvor 36.600 biler over bare fem år blev udstyret med
danske nummerplader. Siden fulgte SUV-alderen, som
gjorde et vist indhug i salget af de mere
konventionelle biltyper, men trods den, kunne den
seneste 3’er-generation, 306, over 8 år bryste sig
af at være solgt i 27.000 eksemplarer.
Nød eller lyst
Det er naturligvis en succes
og en arv, man ikke bare giver fra sig, selvom man
må se i øjnene, at andelen af de almindelige
C-segment biler, som Peugeot 308 tilhører, er faldet
fra 20 procent i 2017 til 12 procent i 2021.
Spørgsmålet er, om ikke netop den omstændighed, at
den nye 308 kan leveres med en bred vifte af
drivliner, vil kunne medvirke til at give bilen et
løft. Hvis man som dansker kaster sig over en
afgiftsbegunstiget plug-in hybrid, er det måske ikke
altid af lyst, at det er blevet en SUV, men måske
også lidt af nød. Helt enkelt fordi de allerfleste
plug-in’er af pladsmæssige årsager er endt med at
blive SUV’er eller crossover’er.
Det er ikke tilfældet for den
nye 308, som er en regulær ”flad” personbil. Den kan
fås med plug-in drivline, men den kan også erhverves
med benzinmotor eller for den sags skyld
dieselmotor, som fortsat er den mest velegnede
biltype til de lange ture.
Flere varianter på vej
Peugeot 308 vil om et års tid
også kunne købes med en elektrisk drivline og der
snakkes i kulissen om, at også en selvopladende
hybrid kunne være på vej. Sandt at sige er skridtet
ikke stort, og det er bestemt ikke uinteressant i
Danmark, nu hvor der fra politisk side genrejses
spørgsmålet om, hvorvidt plug-in hybrid biler
fortsat fortjener afgiftsrabat.
Men det er fremtid. Nu og her
er det et faktum, at den nye 308 er på vej ind på
det danske marked. Den kan ses i hatchback versionen
hos de danske Peugeot forhandlere. Og til april,
sådan cirka, vil SW-udgaven også være klar. Siden er
der en vis leveringsperiode, men det er helt
almindeligt på bilmarkedet lige nu.
Sidst, men ikke mindst: Den nye 308 er skabt i ægte
fransk design-stil, yderst elegant, med en
velkomponeret vifte af digitale muligheder, lækkert
pakket ind og let tilgængeligt. Og de første korte
køreture vidner om glimrende køreegenskaber med et
harmonisk samspil mellem kørekomfort og køredynamik. |