- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Kørt kort: Peugeot 308 (plug-in Hybrid)

Made in France gør en forskel


Af Søren Clauding – 8. februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Engang var Peugeot et enkeltstående fransk bilmærke. Det gik over, da Citroën og Peugeot blev samlet i PSA gruppen, som siden blev udvidet med tyske Opel, og i mellemtiden var også DS blevet opfundet som gruppens eksklusivmærke. Anno 2022 er Peugeot blot ét af en hel række bilmærker samlet i Stellantis koncernen, som også omfatter velkendte italienske og amerikanske biler. Det giver mulighed for individuelt at highlighte en hel unik forskel: Bilernes nationalitet og herkomst.

 

Peugeot er ”Made in France”. Det er den ikke bare, når den skal markedsføres. Bilerne er faktisk bygget i Frankrig, uanset ejerskabets rødder. Og er man i tvivl, så fremgår det i bunden af i-Cockpittets head-up display, når det elektriske kredsløb i den helt nye Peugeot 308 vækkes til live. Det umiskendelige franske flag, tricolore, toner, om end ganske småt, frem på skærmen. Peugeot er fransk. Basta.



Herkomst og identitet

Det vækker bilens herkomst til live, på samme måde som Jeep’s identitet fremgår på enhver nutids-Jeep i form af det lille Willys Jeep ikon, diskret anbragt i forruden, eller hvor man nu har fundet plads til det. Pudsigt nok, for Jeep er jo nu også en del af Stellantis. Måske en tilfældighed, måske ikke.

 

For lidt med andre ord: En bils identitet og herkomst er ikke ligegyldig, især ikke i en globaliseret verden, hvor netop identitetssøgning måske i højere grad end nogensinde har plads i moderne menneskers fortløbende livsbekræftelse. Det gælder også den nye Peugeot 308.

 

Lang historie

Dens historie er ikke uden betydning. Den kan faktisk føres 70 år tilbage, fordi den allerførste ”3’er-Peugeot”, 301, blev skabt i 1932. Derefter kom modelnumrene på stribe og set fra en dansk synsvinkel var det især 306 modellen, der i perioden fra 1993 til 2002 vandt bilkøbernes gunst – alene i Danmark blev der købt 25.500 306’ere.

 

Succesen fortsatte med 307, hvor 36.600 biler over bare fem år blev udstyret med danske nummerplader. Siden fulgte SUV-alderen, som gjorde et vist indhug i salget af de mere konventionelle biltyper, men trods den, kunne den seneste 3’er-generation, 306, over 8 år bryste sig af at være solgt i 27.000 eksemplarer.

 

Nød eller lyst

Det er naturligvis en succes og en arv, man ikke bare giver fra sig, selvom man må se i øjnene, at andelen af de almindelige C-segment biler, som Peugeot 308 tilhører, er faldet fra 20 procent i 2017 til 12 procent i 2021. Spørgsmålet er, om ikke netop den omstændighed, at den nye 308 kan leveres med en bred vifte af drivliner, vil kunne medvirke til at give bilen et løft. Hvis man som dansker kaster sig over en afgiftsbegunstiget plug-in hybrid, er det måske ikke altid af lyst, at det er blevet en SUV, men måske også lidt af nød. Helt enkelt fordi de allerfleste plug-in’er af pladsmæssige årsager er endt med at blive SUV’er eller crossover’er.

 

Det er ikke tilfældet for den nye 308, som er en regulær ”flad” personbil. Den kan fås med plug-in drivline, men den kan også erhverves med benzinmotor eller for den sags skyld dieselmotor, som fortsat er den mest velegnede biltype til de lange ture.

 

Flere varianter på vej

Peugeot 308 vil om et års tid også kunne købes med en elektrisk drivline og der snakkes i kulissen om, at også en selvopladende hybrid kunne være på vej. Sandt at sige er skridtet ikke stort, og det er bestemt ikke uinteressant i Danmark, nu hvor der fra politisk side genrejses spørgsmålet om, hvorvidt plug-in hybrid biler fortsat fortjener afgiftsrabat.

 

Men det er fremtid. Nu og her er det et faktum, at den nye 308 er på vej ind på det danske marked. Den kan ses i hatchback versionen hos de danske Peugeot forhandlere. Og til april, sådan cirka, vil SW-udgaven også være klar. Siden er der en vis leveringsperiode, men det er helt almindeligt på bilmarkedet lige nu.

 

Sidst, men ikke mindst: Den nye 308 er skabt i ægte fransk design-stil, yderst elegant, med en velkomponeret vifte af digitale muligheder, lækkert pakket ind og let tilgængeligt. Og de første korte køreture vidner om glimrende køreegenskaber med et harmonisk samspil mellem kørekomfort og køredynamik.

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Elegant og alsidig mellemklassebil >>>







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt