Allerede i november måned var
vi ude at køre en kort prøvetur i den nye
moderniserede udgave af Citroëns kompakt
SUV-størrelse bil, C3 Aircross. ”Allerede” var meget
påvirket af Corona-pandemien og vi satte os siden
for, at se lidt nærmere på den. Det er så nu…
Den prøvekørte model er
top-udgaven til 305.000 kroner. Det kan synes om en
forholdsvis høj pris, sammenlignet med prisen på
tilsvarende biler hos mange af kollegerne. Men
alting er relativt, som Einstein engang fastslog.
Ualmindelig praktisk
Nu skal der altså ikke en
videnskabsmand til at se fordelene ved en C3
Aircross. Den er blot 4,15 meter lang, let at
parkere, man sidder højt og så er den ualmindelig
praktisk. Bagsæderne kan delvist individuelt
justeres i længderetningen og også hvad
ryghældningen angår. Og så kan forreste
passagersædes ryglæn lægges helt fladt ned, så man
kan transportere genstande på op til 2,40 meters
længde. Har man brug for endnu mere længde har bilen
også tagbøjler (og må trække en anhænger på 840 kg).
Bagagerummet er på 410 liter,
når bagsæderne er i forreste position, og lægges
ryglænene ned øges bagagekapaciteten til næsten 1300
liter. Det er faktisk temmelig meget i så kort en
bil. Med andre ord er praktikken virkelig i højsæde,
om end bagklappen dog skal åbnes manuelt. Et enkelt
spørgsmålstegn sætter vi ved ”kardan-tunnellen”, for
trods SUV-prædikatet findes C3 Aircross ikke med
firehjulstræk, den er forhjulstrukken og har derfor
ingen kardanaksel.
Godt fartpotentiale
Visuelt har C3 Aircross fået
en opstrammer. Fronten er opdateret og dens interiør
er fortsat moderne. Og så havde den prøvekørte
udgave en 3-cylindret 130-hestes turbobenzinmotor i
maskinrummet. Det giver gode fartpræstationer –
0-100 km/t klares på 9,2 sekunder og topfarten er
lige under 200 km/t. Men fartpotentialet smitter
også af på benzinøkonomien.
Det officielle
WLTP-forbrugstal er 15,9 km/l og i praksis kørte vi
13-14 km/l uden at udfordre bilens sportslige
egenskaber, som betegnelsen ”Shine Sport” kunne
indikere. Den er kvik gennem kurverne, 225/45-17
hjul, som var ekstraudstyr, hjalp dertil, men det
fordrer også en spændstig affjedring og derfor
oplever man ikke den samme affjedringskomfort i C3
Aircross med 130-hestes motor som Citroën ellers er
så berømt for. Bilen er fremragende på plan asfalt,
men knap så sjov på en ujævn grusvej.
Ekstra polstring
En formildende faktor er dog,
at sæderne er blevet ekstra polstret med et særlig
1,5 cm tykt skumlag, som indebærer at vibrationer
nok kommer op gennem bilen men aldrig når
passagererne.
Med i prisen følger EAT6
automatgear. Nogle vil måske efterlyse en hold-knap,
som er standard på mange helt nye biler – en
hold-funktion holder bilen stille ved f.eks.
standsning for rødt lys, mens gearvælgeren forbliver
i Drive. Foruden det i øvrigt udmærkede automatgear
har bilen udstyr, som egentlig er omfattende, men
ikke i samme grad er blevet moderniseret som mange
andre hjørner af bilen. Fartpiloten er fx ikke
adaptiv, vejbaneassistenten assisterer kun gennem et
signal, bakkameraet er fint nok, hvis man altså
husker at holde linsen ude bagtil ren.
Praktikken vinder
Shine Sport udstyret
inkluderer imidlertid også panorama soltag,
navigation via 9” berøringsskærmen, p-sensorer både
for og bag og sædevarme. Men klimaanlægget er ikke
2-zone. Man savner Fuld LED forlys men glæder sig
over såvel nøglefri betjening som foldbare
sidespejle.
Så på den ene side er C3
Aircross Shine Sport egentlig veludstyret, på den
anden side er det i særlig grad de mange
funktionelle egenskaber og de fine transportforhold,
som for de fleste, tænker vi, vil være den afgørende
købsfaktor.
|