Den ene har været på markedet
i Danmark, den anden kommer næste år, men er
allerede ude at køre rundt om i Europa. Den første
er den faceliftede Citroën C3 Aircross, den anden er
dens lille ven, dens lille nye Ami, som Citroën
præsenterede som koncept helt tilbage i 2019, da der
sidste gang var motorshow i Genève.
Tiden går og Corona pandemien
har vendt op og ned på mange ting. Bl.a.
præsentationssekvensen, så egentlig burde C3
Aircross for længst være præsenteret, og egentlig er
det på mange måder også ligegyldigt, for den er
allerede udsolgt. Jo… tingene er vendt lidt op og
ned.
Men sådan fra den ene ende
til den anden alligevel, for begge biler fortjener
et par ord og et par billeder: Og selvfølgelig
kommer C3 Aircross snart tilbage igen, men den
internationale leveringssituation, hvad angår de
såkaldte halvledere og micro-chips er næppe
overstået lige med det samme. De produceres fortsat,
og produktionen er vel snart oppe at køre igen – men
intet er sikkert i denne tid.
200 solgte C3 Aircross
Citroën C3 Aircross i den
faceliftede udgave kunne købes herhjemme allerede
for et par måneder siden. Det er den så også blevet,
for lagret på cirka 200 biler blev tømt bl.a. pga.
en fornuftig prissætning, hvor den billigste koster
220.000 kroner. Den er i direkte konkurrence med
søsterbilen Crossland fra Opel, med Renault Captur,
VW T-Cross og vel også med den helt nye Toyota Yaris
Cross, der i disse dage er på vej ud til de danske
forhandlere.
Bilen hører til i B-SUV
segmentet (omend den ikke findes med firehjulstræk),
der udgør over 10 procent af det samlede salg i
Danmark. Bilerne er populære, fordi man sidder lidt
højere, fordi de er rummelige og forbavsende
velkørende, deres større højde taget i betragtning.
Komfortabel affjedring
Vi kørte en lille tur i den
faceliftede C3 Aircross og affjedringen er fortsat
rimelig komfortabel, så komfortabel at den hvad det
angår er bedre end mange af
konkurrenterne. Det er den, selvom affjedringen ikke
som i storebror C4 inkluderer de ellers så berømmede
progressive hydrauliske støddæmpere.
Nyt er fronten, med den
iøjefaldende Citroën signatur med kromvinkler, der
fortsætter ud i LED forlygterne samt ny frontgrill
og beskyttelsesplade, så det kan kaldes en ægte
ansigtsløftning. Nyt indtræk og nye bredere
komfortsæder med 15 mm ekstra skum tæller også med.
Også diesel er en option
Motorprogrammet strækker sig
fra 110 til 130 hestes benzinmotorer med hhv.
manuelt gear og automatgear. Og dieselmotorer er
fortsat, heldigvis, en option – 110 hk i kombination
med manuelt gear og 120 hk med automatgear.
C3 Aircross sælges i to
udstyrsversioner: Feel og Shine Sport. Sidstnævnte
omfatter 9” touch skærm, bakkamera, p-sensorer for,
panoramaglastag og sort tagfarve. Den billigste af
dem koster 260.000 kroner.
Med ved præsentationen havde
Citroën C3 Aircross sin nye lille ven, Ami.
Læs mere om Citroën Ami hér >>> |