- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Kørt kort: Citroën C3 Aircross

- og dens nye lille ven


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ene har været på markedet i Danmark, den anden kommer næste år, men er allerede ude at køre rundt om i Europa. Den første er den faceliftede Citroën C3 Aircross, den anden er dens lille ven, dens lille nye Ami, som Citroën præsenterede som koncept helt tilbage i 2019, da der sidste gang var motorshow i Genève.

 

Tiden går og Corona pandemien har vendt op og ned på mange ting. Bl.a. præsentationssekvensen, så egentlig burde C3 Aircross for længst være præsenteret, og egentlig er det på mange måder også ligegyldigt, for den er allerede udsolgt. Jo… tingene er vendt lidt op og ned.

 

Men sådan fra den ene ende til den anden alligevel, for begge biler fortjener et par ord og et par billeder: Og selvfølgelig kommer C3 Aircross snart tilbage igen, men den internationale leveringssituation, hvad angår de såkaldte halvledere og micro-chips er næppe overstået lige med det samme. De produceres fortsat, og produktionen er vel snart oppe at køre igen – men intet er sikkert i denne tid.

 

200 solgte C3 Aircross

Citroën C3 Aircross i den faceliftede udgave kunne købes herhjemme allerede for et par måneder siden. Det er den så også blevet, for lagret på cirka 200 biler blev tømt bl.a. pga. en fornuftig prissætning, hvor den billigste koster 220.000 kroner. Den er i direkte konkurrence med søsterbilen Crossland fra Opel, med Renault Captur, VW T-Cross og vel også med den helt nye Toyota Yaris Cross, der i disse dage er på vej ud til de danske forhandlere.

 

Bilen hører til i B-SUV segmentet (omend den ikke findes med firehjulstræk), der udgør over 10 procent af det samlede salg i Danmark. Bilerne er populære, fordi man sidder lidt højere, fordi de er rummelige og forbavsende velkørende, deres større højde taget i betragtning.

 

Komfortabel affjedring

Vi kørte en lille tur i den faceliftede C3 Aircross og affjedringen er fortsat rimelig komfortabel, så komfortabel at den hvad det angår er bedre end mange af konkurrenterne. Det er den, selvom affjedringen ikke som i storebror C4 inkluderer de ellers så berømmede progressive hydrauliske støddæmpere.

 

Nyt er fronten, med den iøjefaldende Citroën signatur med kromvinkler, der fortsætter ud i LED forlygterne samt ny frontgrill og beskyttelsesplade, så det kan kaldes en ægte ansigtsløftning. Nyt indtræk og nye bredere komfortsæder med 15 mm ekstra skum tæller også med.

 

Også diesel er en option

Motorprogrammet strækker sig fra 110 til 130 hestes benzinmotorer med hhv. manuelt gear og automatgear. Og dieselmotorer er fortsat, heldigvis, en option – 110 hk i kombination med manuelt gear og 120 hk med automatgear.

 

C3 Aircross sælges i to udstyrsversioner: Feel og Shine Sport. Sidstnævnte omfatter 9” touch skærm, bakkamera, p-sensorer for, panoramaglastag og sort tagfarve. Den billigste af dem koster 260.000 kroner.

 

Med ved præsentationen havde Citroën C3 Aircross sin nye lille ven, Ami.

Læs mere om Citroën Ami hér >>>

Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>>




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt